Tack för ditt svar! Jag hittar dock inga bruksföremål att jämföra med, de vaser och fat som finns på nätet är ju något helt annat...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Eldfasta formar och hushållsgods från Andersson & Johansson, Höganäs
Collapse
X
-
Rätt gammalt keramik. [ID: Andersson & Johansson, Höganäs]
Kan någon gissa varifrån dessa kommer.
Jag har fått tillgång till en gammal katalog i form av fotoalbum. Den användes vid försäljning då ingen tryckt katalog fanns. Bilderna är svart-vita, tyvätt något mörka. Några etiketter eller stämplar syns inte så jag vet inte om de är stämpade eller etiketterade.
Jag vet något av dem, men inte så värst mycket, tyvärr.
Comment
-
Bladformat eldfast fat från AJ Höganäs [ID: Andersson & Johansson, Höganäs]
Jag har ärvt ett eldfast fat från Höganäs AJ Keramik (enligt stämpel).
Det står även Hand-made in Sweden, "551" samt CS eller GS. Har även hittat ett omärkt "syskon" på loppis för en tia därav två på bilden.
Jag skulle gärna vilja ha lite mer information om detta fat:
Vem har designat det? Tillverknings år / period? Har detta fat något namn och finns det liknande pjäser i samma serie att leta efter? Jag samlar frenetiskt det jag gillar och detta gillar jag VERKLIGEN...
Tacksam för svar!
Comment
-
Hej och välkommen till forumet!
I Marie Rehnbergs bok "Höganäskeramik" somm kom ut på Signum 2003 visas blad och snäckformade ugnseldfasta fat i grönt (s 44), men tyvärr skrivs inget om när de tillverkades eller vem som var formgivare. Läser man lite mellan raderna så är de förmodligen från slutet av 40-talet eller från 50-talet när ugnen började användas allt mer för matlagning.
Comment
-
Comment
-
Comment
-
Eldfasta formar och hushållsgods från Andersson & Johansson, Höganäs
Hej!
Firman Andersson & Johansson (A&J) startades 1909 i Höganäs av de båda grundarna drejare Karl Andersson och glasyrmästare Sigfrid Johansson,
som gav firman dess namn.
Redan tidigt förstod A&J styrkan i användbara föremål och satsade på den goda bruksvaran.
"1940-talets stora försäljningsframgång var eldfasta grytor, fat och formar. Viktiga beställningar av specialtillverkade föremål kom från Firma Svenskt Tenn, Nordiska Kompaniet och Hemslöjdsföreningarna. På utställningen H55 i Helsingborg presenterades Old Höganäs, företagets första fullständiga keramikserie, formgiven av John Andersson."
Många är vi som har eldfasta formar, hushållsgods och serviser från A&J, sedermera Höganäs Keramik, hemma.
Det är ibland svårt att utröna vem som är formgivare bakom olika modeller av detta nyttogods, men tanken med tråden är att samla dessa och på så sätt få en bildkavalkad med olika delar och möjlighet att se olika serier som producerats.
Några kända formgivare som bör nämnas i sammanhanget är;
John Andersson, började 13 år gammal, 1914.
Mette Doller, från Danmark, som började 1953.
Hertha Bengtson, 1965-69, formgav bl.a. "Jasmin" och "Top"
Signe Persson-Melin, praktikant 1944, för att senare återkomma 1969
Ann Jansson, började på 1970-talet, formgav bl.a. stengodsserien "Party", i den tidstypiska "Höganäsbruna"-glasyren.
Har sammanfogat några redan postade trådar med föremål, från olika medlemmar, och hoppas att fler fyller på.Last edited by simco; 2011-03-21, 19:52.
Comment
Comment