Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Eldfasta formar och hushållsgods från Andersson & Johansson, Höganäs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Höganäs fat. [ID: Andersson & Johansson, Höganäs]

Hej.

Kan någon berätta något mera om detta fat?

Mvh/Urban

Comment

Den borde ingå i serien "Old Höganäs" frå 1950- och 60-talet, men klarhet får vi om Du också visar återståendet av fatet.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
        Den borde ingå i serien "Old Höganäs" frå 1950- och 60-talet, men klarhet får vi om Du också visar återståendet av fatet.
        Förlåt mig, jag missade en bild. Här kommer den.

Urban

Comment

Japp - den ingår i serien Old Höganäs.

Comment

Vad ingår mer i serien? Är det många delar som en hel sevis?

Comment

Det är en stor servis.
              Jag rekommenderar Dig att låna boken "Höganäs Keramik" av Marie Rehnberg, tryckt 2003, på biblioteket.
              Där kan Du på sidorna 64-67 läsa om "Old Höganäs - tradition, förnyelse och keramiska särdrag."

Comment

Tack så mycket Gideon.

Mvh/Urban

Comment

Äldre Höganäs fat? [ID: Andersson & Johansson, Höganäs]

Hej .
                  Jag har ett eldfast fat från Höganäs som jag undrar vem son gjort.

Tacksam för hjälp.Click image for larger version

Name:	PICT1866.jpg
Views:	1
Size:	54,9 KB
ID:	486524

Click image for larger version

Name:	PICT1867.jpg
Views:	1
Size:	58,5 KB
ID:	486525

Har aldrig lagt in bild tidigare så jag hoppas detta fungerar

Comment

Valkommen till PES (med inlagg)!
                    Andersson & johansson - höganäskeramik 1956-1967

Comment

Även om fatet inte är signerat på framsidan, ger dekoren mig en känsla av att en förlaga av, eller rentav utförd av henne själv, Mette Doller använts.

Comment

Tack för era svar!

Comment

Hej

Läste idag boken Höganäs Keramik av Marie Rehnberg och fick där fram att under 1950 - talet (exakt enligt boken 1956) fick Citat: A&J Höganäs Keramik som företagsnamn
                          med detta fats Stämpel, men rent juridiskt fick A&J namnet Höganäs Keramik 1967 då de bytte stämpel till en cirkel med Höganäs Keramik runt om samt en svart prick i mitten istället för A&J. Läste också att de anställde kostnärinnan Mette Doller 1953 som ritade denna dekor kallad "Primör. Vidare djupstämplades dekoren i detta fall 99 samt storleken med en siffra 1 för den minsta osv. om de var av samma modell. på detta fat siffran 3. Så enligt denna fakta bör fatet vara gjort mellan 1956 - 1967. Med dekor 99 samt storlek 3.
                          ________________________________________________________________________
                          "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                          så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                          Då måste man ju nedvärdera nuet."

Comment

vad vet ni om detta? [ID: Andersson & Johansson, Höganäs]

Hittade detta hos en släkting, har suttit och letat fakta om vad det är? Vad det användts till? Vad heter det? Hur gammalt?
                            Bifogade filer

Comment

Hej och välkommen till forumet!
                              Din eldfasta form är från Andersson & Johansson, Höganäs. AJ-stämpeln med HÖGANÄS under användes från 1920-talet och en bit in på 50-talet. Din form är nog från slutet av 40- början av 50-talet. Riktigt snygg använd den!

Comment

Höganäs fiskfat [ID: Andersson & Johansson, Höganäs]

Jag skulle vilja veta vem som gjort denna. Jag kan tänka mig genom efterforskningar att det är Ville Sjöholm som ligger bakom denna.
                                Men jag har aldrig sett något annat fat med detta utseende, så det är en vild gissning. Signaturen är "VS".
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X