Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Eldfasta formar och hushållsgods från Andersson & Johansson, Höganäs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Eldfasta formar och hushållsgods från Andersson & Johansson, Höganäs

Någon som kan berätta något om detta lövfat?
    Jag blir som vanligt glad över alla kommentarer.
    (Även tillrättavisningar angående foto )
    Storlek: ca 38 x 24 cm.
    Bifogade filer
    Last edited by Kecke; 2006-04-16, 18:41.

Denna typ av fat tillverkades under 1940-talet.
    Har inte hittat något om formgivaren. Möjligtvis kan KB stå för Kalle Bergström som arbetade med att göra formar för gjutning av lergodset.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Comment

Tack för det.
      Alltid kul att veta vad som finns på uteplatsen.
      Eller skall jag ta in den?

Comment

Passar väl jättebra som fågelbad.
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

Comment

Titta på den här sidan

Tycker det ser ut som om stämpeln användes mellan 1920-1935.

Comment

Pratade med Marie Rehnberg som skrev boken "Höganäs Keramik" om detta. Tydligen kan man inte alls lita på utseendet på stämplarna för att åldersbestämma keramiken. Gamla och nya stämplar har använts hur som helst.
            Konfucius

Comment

Ok, Ballonggreven. Är ibland tveksam till uppgifter om stämplar/årtal i Vingedal också....tycker inte att man alltid är så exakt som jag skulle önska.

Comment

Tackar, tackar, för all information, Ballo och Liljerik.
                Tydligen inte lätt att få reda på vad man har stående. Hur som helst så verkar ju fatet inte helt nytt.
                Stämplarna kan ju inte ha använts hur länge som helst...kan man stanna vid 40-tal...eller.....?????
                Passar inte riktigt som fågelbad, är lite för gundt.
                Ser dock trevligt ute med några keramikäpplen i.
                Last edited by Kecke; 2006-04-16, 22:15.

Comment

Kecke, sambon uppmärksammade mig på att jag också har ett lövfat fast i annan färg. Ovanför stämpeln står "Handmade in Sweden" och utanför bild är stämplat EK.
                  Last edited by Liljerik; 2008-04-27, 03:57.

Comment

Tyckte förresten att förslaget om fågelbad var utmärkt!

Comment

Kul.
                      Det verkar ju vara samma fat fast mitt saknar stämplen "made in Sweden".
                      Vackert med blått.
                      Tror att jag testar mitt som fågelbad också, fåglar kanske inte behöver så djuppt vatten.

Comment

Hjälp med detta fat/form? [ID: Andersson & Johansson, Höganäs]

Jag undrar lite om denna, vem som har gjort den och hur gammal den kan vara? Höganäs och märkt med ett z tror jag.
                        Bifogade filer

Comment

En tvåa är det nog. Storlek två eller liknande... 50-talet är det troligen, men Höganäs är dåligt dokumenterat och mer än så vet jag inte...

Comment

Formgivaren är Mette Doller som arbetade i Höganäs dekorstudio i början på 1950-talet.
                            Konfucius

Comment

För den som är intresserad så är Mette fortfarande aktiv och kan hittas här.
                              Konfucius

Comment

Working...
                              X