Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Eldfasta formar och hushållsgods från Andersson & Johansson, Höganäs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Rubus Arcticus Visa inlägg
    Tack för det Äjth. Kan det vara runt 40 - 50 tal?
    Det är inte bara Höganäs Keramik, utan också Andersson & Johansson, vilket man också ser i mitten på stämpeln som ett A i J.
    1967 fick A&J rätten till att heta Höganäs Keramik, så det är från det året och ett par år framåt Du får räkna fatets tillkomsttid.

Comment

Vem är designern? [ID: Andersson & Johansson, Höganäs]

Vem är designern till detta fat från Höganäs? Märkt under med AJ Höganäs och nummer 161 och ett X. Vad betyder det?
      Bifogade filer

Comment

Om designern kan jag inget säga, men gurkfatet är från Andersson & Johanssons tidiga 1950-tal. 161 är numret i hushållsgodsproduktionen, och det här är innan den annorlunda och populära hushållsserien Old Höganäs lanserades lagom till H55 i Helsingborg.

Comment

Spetsfat Höganäs Zandor Olsson [ID: Andersson & Johansson, Höganäs]

Kom över detta spetsfat på loppis. Löjligt billigt. Är i helt perfekt skick med fina stämplar. Stämpeln användes under tidigt 1900-tal. Zandor Olsson finns det mycket lite info. om. Skulle vilja veta lite mer om honom, också om fatet är ovanligt och ev. värde.Click image for larger version

Name:	precis en sån 3 001.jpg
Views:	1
Size:	54,6 KB
ID:	480307

Click image for larger version

Name:	precis en sån 3 002.jpg
Views:	1
Size:	46,9 KB
ID:	480308

Comment

Åh så kul att se; jag har ett grönt likadant som jag undrar över! Jag har fler "grönsaksfat" som jag nog skickar ut bilder på någon dag. Har nog tänkt att de ingår i en serie men inte forskat. Än. Tänker försöka sälja mina större men just detta lilla vill jag ha kvar. Så fint! Möjligen ännu finare i rött...

Comment

Hm, jag hade redan knäppt en halvdålig på alla utom det lilla och jag hade glömt att mitt stora är vackert mörkrött. Hoppas det är ok att jag lägger med min bild här. Annars får du... klaga!
              Bifogade filer

Comment

Den här modellen användes väl från 1950-talet och ett par decennier? Anger Z att det är Zandor Ohlsson? Visste inte att det fanns angivna formgivare för dessa föremål.

Comment

Z är ett drejarmärke för Zander Olsson men det är knappast han som har varit i farten här. Z är snarare en modellbeteckning idet här fallet, tror jag.
                  Nej, det är inget loppspel.

Comment

Menar du drejarmärke för krukor från Höganäsbolaget?

Comment

Den uppgift jag hittar om Zander Olsson är att han finns med som anställd 1897. Alltså finns inte dokumenterat att han varit anställd längre. Huruvida hans drejarsignatur Z förekommer på något föremål vore intressant att få se, men då måste föremålet vara betydligt äldre än ovanstående från A&J. Stämpeln bör väl dessutom vara en rak höganässtämpel ?

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                        Menar du drejarmärke för krukor från Höganäsbolaget?
                        Japp!
                        Nej, det är inget loppspel.

Comment

Hej! Nej det gör ingenting bara roligt att se så snygga fat. Hur ser stämplarna ut?

Comment

Hej! roligt att fatet väcker så mkt. intresse. Jag är som sagt var novis i ämnet. men den Höganässtämpel som finns på fatet användes från 1920-talet till in på 50-talet. Jag förmodade bara att Z i det här fallet, var en signatur som stod för just Zandor Olsson, och att det därför gick att härleda fatet just till honom men där ser man så fel man kan ha. Tack för hjälpen!

Comment

Jag lägger in mitt lilla gröna också, trots att jag till slut fann det fullt med smyckedelar...

Om ni har tur får ni relativt snart se hur mina baksidor ser ut - nej för 17, fatens! Ett annat av mina problem är att hitta en relativt tom yta att fota mot samt att få till ett vettigt ljus. Jag har redan försökt med detta fat men ej lyckats. Än.
                              Bifogade filer

Comment

Tack för det Gideon
                                ________________________________________________________________________
                                "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                                så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                                Då måste man ju nedvärdera nuet."

Comment

Working...
                                X