Den är grymt vacker matti49. tar man bort en bokstav i ett ord i föregående mening så får man fram ett bruk som gjorde dessa.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ytterligare en till den lilla samlingen
Collapse
X
-
Det är väl det klassiska Gryt dekoren. Är din märkt med Gryt. Hur var det nu, när Gryt försvann så åkte dessa formar vidare till.....var det Reijmyre? En del skålar och fat är ju märkta med Gryt, slipade man ner detta i formarna när de flyttades? Grytmärkta saker brukar ju bli hutlöst dyra, men även de med detta mönster brukar ju sägas vara Gryt, men .....
Comment
-
Rätt svar....det här var ju aldeles för lätt till er båda
Joo jag har också hört samma sak att alla med den dekoren är från Gryt,men visste inte att det skulle ha flyttat formarna till Rejmyre men det skulle ju kunna vara logiskt om dom slipade bort Gryt märkningen. Intressant.
Nu måste jag ställa till lite svårare fråga apropå Rejmyre:
Vem har gjort formen med initialerna JVB ?
Comment
-
Joo den är märkt Gryt. Jag hade två andra i samma storlek som inte var märkta som jag har gett som present till mina vänner, som uppskattade dom, men det är långt ifrån alla som gör det.
Även handlarna sade i stilen: Preeeesssglaaas...det kommer inte i min affär! När jag nu sen 10 år senare har besökt samma affärer så sade dom att det äldsta pressglaset är väldigt svårt att få tag på. Då njöt jag, fick entligen upprättelse
Last edited by matti49; 2008-02-27, 14:08.
Comment
-
Ursprungligen postat av matti49 Visa inläggNu måste jag ställa till lite svårare fråga apropå Rejmyre:
Vem har gjort formen med initialerna JVB ?
Var det inte Bergström han hette?
Comment
-
Mycket snygg.Ursprungligen postat av matti49 Visa inlägg...och här är föremålet som han gjorde i början av 1850-talet. Sockerskål H 13,5 D 12,5.
Har du mer av denne Bergström?
Comment
-
-
Läckert.Ursprungligen postat av matti49 Visa inläggSockerskålen av Bergström hade modellnummer 10 och det här lilla saltkaret H 6, 9 x 5, är från 1841-42, modellnummer saknas, signaturen invändigt i karets botten. Han signerade med med enkel V...alltså JVB. (Johan Wilhem Bergström)
Jättekul att se bilder.
Comment
Comment