Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ytterligare en till den lilla samlingen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Glasmannen Visa inlägg
    Även elme hade ett segill som man använde från 1917 o fram tills trästämpeln bröts av c:a 1920...mvh Lasse
    Så du menar att texten inte låg i formen utan på en separat stämpel?

Comment

Jag var säker på att texten satt i formen.

Undrar hur det gick till att "stämpla" en upphöjd text.

Comment

Kecke....jag har ingen aning hur den såg ut,,,,detta är vad jag har fått höra av dom gamla på bruket...o dom pratade om att "stämpeln" hade brutits av,,,,

Comment

Botaniserade på djupet på stamstället idag då det inte ramlat in några nyheter på ett tag. Under mycket skräp tittade detta lilla fat fram och jag utökade samlingen med ett bruk till.

Lite roligt med de små "fötterna" undertill.
          Bifogade filer

Comment

Läckert.
            Jag skall absolut inte bli avundsjuk nu.
            Hur många bruk har du representerade av pressglas med text på?

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
              Läckert.
              Jag skall absolut inte bli avundsjuk nu.
              Hur många bruk har du representerade av pressglas med text på?
              Det är väl en ca 8-10 nordiska + de brittiska med diamant och/eller reg.nr 8 ca 5), så det är inte så många. Men samtidigt så finns det ju inte alltför många heller.

Comment

Det var inte illa.
                Jag har endast lyckats få tag i en med Reijmyre så jag har lite att leta efter.

Comment

Alltså det känns nästan som om du kommer att få konkurrens! Att leta tillverkarstämplar i travar av pressglasassietter måste ju vara lika roligt som att leta efter plastfigurer i ett cornflakespaket!

Comment

sambon undrar;" vad skrattar du åt? antar att jag måste komma å titta! "
                    den här gången behövs det inte. Ord säger ibland mer än bilder.
                    Stort skratt-tack till Peter!
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                      Alltså det känns nästan som om du kommer att få konkurrens! Att leta tillverkarstämplar i travar av pressglasassietter måste ju vara lika roligt som att leta efter plastfigurer i ett cornflakespaket!
                      Om man letar plastfigurer eller tillverkarstämplar är bara en fråga om ålder.

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                        Om man letar plastfigurer eller tillverkarstämplar är bara en fråga om ålder.
                        Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Comment

Jag tror inte att jag blir direkt nervös över ökad konkurrens. Vi har ju ganska spridda jaktområden, tror att det kan bli kul med lite bytesaffärer framöver. Lycka till i jagandet!!!

Comment

Ursprungligen postat av Glasmannen Visa inlägg
                            Även elme hade ett segill som man använde från 1917 o fram tills trästämpeln bröts av c:a 1920...mvh Lasse
                            Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
                            Så du menar att texten inte låg i formen utan på en separat stämpel?
                            Är det möjligtvis så här det ser ut när man stämplar i efterhand?
                            Stämpeln sitter på en vas etikettmärkt "Pilgrim Cranberry Glass". Jag har visat den i en annan tråd.
                            Bifogade filer

Comment

E.B, javisst var det Riihimäki som hade gjort det trevliga kakfatet somm du startade tråden med en tävling!
                              Riihimäki hade ofta som "vagnshjul" som sitt mönster. Hittade din mönster i flata och djupa fat från 1936 års priskurant som jag har i nytryck från 1993. Där stod det mått D 28 och prisuppgift 20 Fmk.
                              Bifogade filer
                              Last edited by matti49; 2008-02-27, 10:16.

Comment

Här kommer utan tvekan en "Rolls Royce" i pressglas....låter nästan skryt, men kan inte hjälpa, jag tycker det, det är nog mitt bästa föremål i pressglas.
                                Vet ni från vilket glasbruk den kommer?
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X