Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gla(s) Påsk!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
    Vad är det röda på ( i ) ringarna?
    Det liknar järn Äjth, tog man upp glas på en spik som var allt för varm
    då fäldes det ut järn i glaset, jag känner igen det
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
      Tack för du kollade foten, gjord på gammalt vis då,
      nu vore det trevligt att hålla det i handen och se vilken
      tidskänsla kroppen säger, det enda jag inte gillar på dina bilder,
      det är fotot med puntelmärket, det ser så blankt ut det hela därunder,
      kanske bara jag som tycker så, att det varit med i din släkt det tvivlar jag inte på, vi får nog bli flera som tycker till om det fina glaset
      Hirvi
      Punteln är "grövre" i verkligheten än den ser ut på bilden, foten är ju lite "skålad" men även ytterkanten på foten har ett skapligt slitage, detta framgår dock inte så tydligt på bilden.

Kul det där med järn i glaset, dock syns det inte alls så tydligt i verkligheten som på bilden.
      Slainte Mhath

Comment

Hej! Sommaren 2009 hittade jag ett exakt likadant glas på en tillfällig loppmarknad i Sörmland. Kände direkt att detta var ett gammalt glas. Glaset är orent; har blåsor o virvlar. Har försökt hitta mer om det men det enda jag har hittat är ditt glas. Funderar på att gå till ett museum och fråga mer...helt klart har det en hög ålder men hur gammalt skulle vara kul. Det är en speciell känsla att dricka snaps ur det!
        Mvh Zazza

Comment

Hej Zazza!
          Välkommen hit till forumet (och "min" tråd). Jättekul att höra att det finns fler glas därute av samma modell, även om jag inte kan någonting om glas så är jag också övertygad om att glaset är riktigt gammalt, då glaset var "mycket gammalt" för min fars mormor som föddes på 1880-talet.

Hittar du något mer om glaset får du jättegärna berätta det här!
          Slainte Mhath

Comment

Hej! Nu blev jag ju ännu mer nyfiken om det var gammalt redan 1800-talet! Skriver så fort jag vet mer!
            Mvh
            Zazza

Comment

Svar: Den rikt dekorerade pokalen påminner om en typ av glas som kan kallas ”glasblåsarfröjd”. Med det menar man dekorativt glas som blåstes på fritiden i hyttan av skickliga glaslåsare för att visa deras skicklighet. Till exempel kurviga brännvinsflaskor med påklippt dekor ger ett kluckande ifrån sig när man häller upp något ur den.

Mest förvånande är väl att din pokal med rik påklippt bladdekor och dinglande ringar kunnat bevaras oskadad. Jag gissar på ett pris kring 200-300 kr för den ovanliga pokalen.

Jane M-Magasin

Så här svarade en antikdam på M Magasin. Tror dock inte att det stämmer eftersom våra glas är exakt likadana. Inbillar mig att dom är äldre och att det inte finns så mänga kvar; dom är ju sköra i sin utformning. Har skrivit till henne igen och får se om det dyker upp något svar.

Comment

Tack för det Zazza, vi avvaktar och ser om det dyker upp mer info.
                Slainte Mhath

Comment

jag har oxå kollat på ditt glas många gånger men vet inget om det så i det fallet har jag inget att tillföra...brukar aldrig uttalala mig om värde för det är ett så svävande ämne....men prisbilden 2-300 kr är ju helt löjlig minst en nolla till ev. mycket mer
                  behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Detta glas har jag helt missat.
                    Att det dykt upp två stycken exakt likadana glas gör att man bör höja ett varningens finger. Kan det månne vara ett glas tillverkat för något museum?
                    Mycket svårt att säga.

Är det ett rastarbete så tror jag att det är gjort under 1800-talets slut. Har egentligen inga belägg för det antagandet, mer än magkänsla. Skall man sedan väga in (Hänklarnas anfästning så tyder även de på detta.

Att Jane F värderat det till den låga summan kan vara riktigt om det är ett glas som är tillverkat till ett museum på något polskt glasbruk.

Är det ett rastarbete från 1800-talet så kan Harleys bedömning ligga närmre sanningen (bara marknaden kan avgöra priset). Intressant om du skulle dra glaset under näsan på någon i antikrundan. (berätta då att det dykt upp två likadana under senaste åren).

Här finns ett tidigt exempel på ett liknande föremål.
                    Den lilla bilden från Nordiska museet.
                    Den större har jag för mig var från konstindustrimuseumet Oslo.
                    Bifogade filer

Comment

har du läst hela storyn lars, manga säger att glaset funnits i släkten mycket lång tid...ja säger ogärna emot dig lars men som det här glaset ser ut och med den historien manga berättar så VET jag att både du å jag hadde velat ha det + ett antal till här på forumet och på en auktion med många många fler vad tror du priset slutar på då???????????????
                      behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Självklart är det ett mycket intressant objekt.
                        Om man spekulerar i att det dyker upp på en auktion utan att någon vet att det finns fler som är "exakt lika" så skulle priset säkerligen dra i väg.

Om glaset nu skulle dyka upp på en auktion, när det är offentligt att flera likadana glas florerar på marknaden så skulle åtminstonde inte jag betala några fantasipriser för det. Det vill säga om det är ett rastarbete, de var sällan likadana. Skulle jag däremot finna glaset i en kurant eller i någon annan dokumentation skulle det komma i en helt annan dager. Då är det ju en serieproduktion.

En muntlig proviniens är inte ett dugg värd i andra hand.

Comment

Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
                          Självklart är det ett mycket intressant objekt.
                          Om man spekulerar i att det dyker upp på en auktion utan att någon vet att det finns fler som är "exakt lika" så skulle priset säkerligen dra i väg.

Om glaset nu skulle dyka upp på en auktion, när det är offentligt att flera likadana glas florerar på marknaden så skulle åtminstonde inte jag betala några fantasipriser för det. Det vill säga om det är ett rastarbete, de var sällan likadana. Skulle jag däremot finna glaset i en kurant eller i någon annan dokumentation skulle det komma i en helt annan dager. Då är det ju en serieproduktion.

En muntlig proviniens är inte ett dugg värd i andra hand.
                          märk väl att vi har inte sett bild på det andra glaset...jag har misstagit mig många ggr i tro att det jag köpt har jag sett ett/en likadan men vid närmare undersökning så var dom inte alls lika....och bara det att ingen kan uttala sig om glaset gör det riktigt intressant....eller hur lars det är ju inget volvoglas

Comment

Nej det lutar mer åt en HD, skön, med dolda krafter och ett gott bottendrag. Ej att förglömma att den avger ett härligt muller när den förs fram

Comment

HD och Volvo?

Nu börjar det bli lite drag i den här tråden...

Det vore väldigt kul att få se det andra glaset också!
                              Slainte Mhath

Comment

Hej igen! Nu har jag fått följande svar från Auktionshuset i Stockholm:

Ulrika Ruding, en avStockholms Auktionsverks glasexperter som sysslat mycket med äldre glas,säger att glaset troligen är engelskt eller holländskt. Att döma av bildenser det ut att vara 1700-tal. Glaset är mycket sällsynt Det har sin plats påen kvalitetsauktion och skulle då kunna få utropspris cirka 5 000-6 000kronor.
                                Hon sägervidare att det är en dyrgrip. Skäms nästan då jag betalade futtiga 5 kr!!!!
                                Kommer att lägga ut bild på glaset snarast så Ni får se att det är lika.
                                ZaZZA

Comment

Working...
                                X