Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gla(s) Påsk!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

[quote=Kaptenen;161082]Jag ställer mig tveksam till en attribuering till England eller Holland efter de bilder som jag och Prylsnubben har funnit. Jag lutar år Tyskland/Böhmen där typen kallas Ringelbecher

Håller med Kaptenen, båda "våra" (kaptenens och mitt) glas attribueras till Tyskland. I boken som jag refererar till Ada Polak, Glassboken, H Aschehoug & Co, Oslo 1974, benämns glaset alltså ringbeger på norsk och är alltså en kopia av en silvermodell. Glaset ska vara Tyskt från 15-1600-talet.
    Hittade ännu ett glas, nästan identiskt med Kaptenens, men tittar man noga så ser man att detta har fler och tätare glastrådar mitt på kuppan.
    Tyskland, 1600-talet är attribueringen.
    Bifogade filer
    Last edited by prylsnubben; 2010-11-04, 21:15.

Comment

Det man till hundra procent kan utesluta enligt min kunskapsnivå, är att dessa glas absolut inte kommer från Nöstetangen.

Holland kan det vara, jag vet inte varför de gjorde den kopplingen.
      De flesta man ser är från Tyskland Det jag visar här nedan sägs vara "alpenländisch". (Trinkgläser, Dieter Struss)

Men det är fel att jämföra dessa tidiga ringelbecher med de ursprungliga glasen i denna tråd. De visade glasen som Manga64 och Zazza har är inte glas från 1600-talet eller 1700-talet. Möjligen som tidigast tidigt 1800-tal. Detta vill säga om glasen över huvud taget är gamla.

Det som talar emot glasen är att det dykt upp två likadana. Förvisso har det ena varit i en släkt hundra år. Men det innebär ändå att det kan vara tillverkat under slutet av 1800-talet som en stilkopia.

Jag tycker att mer och mer talar för att dessa glas tillverkats i någon mindre serie till något speciellt ändamål. Det som är intressant att veta är om Manga64 talade om att glaset är exakt likadant som ett annat.

Jag tror nog inte heller att glasen är tillverkade i Sverige, har svårt för att tro att någon svensk glasblåsare vid 1800-talets slut kunde tillverka en såpass fint omvikt fot.
      Så här i skrivandets stund har jag inte måttuppgifterna klara för mig. Skulle jag gissa så är glasen ca 130 mm höga. Hur ställer sig fotplattans diameter i förhållande till kuppan?
      Bifogade filer

Comment

Hejsan Lars och tack för ditt engagemang!

Jag är inte riktigt med här i ditt inlägg: "...Det som är intressant att veta är om Manga64talade om att glaset är exakt likadant som ett annat."

Menar du att jag tyckte det såg ut som Zazzas glas eller?
        Vid en första anblick såg dom definitivt lika ut i mina mycket otränade ögon, men som ronjo så vaket säger så är det ju olika antal ringar på dom.

Angående storleken så är problemet att glaset finns inte hos mig så jag kan inte måtta och vrida på det hur som helst. Men jag återkommer så fort jag vet måtten.
        Slainte Mhath

Comment

Hej!
          Det jag funderar på är om du Manga64 talade om för Jane att det finns två snarlika glas som diskuteras i just nu, när du frågade henne om glaset.

Anledningen till det är att det skulle vara högst osanolikt att det skulle dyka upp flera snarlika, men det kan ju förståss hända.

Med er tillåtelse skulle jag vilja vidarebefodra era bilder till en man som vet riktigt mycket om dricksglas. Stor del av all kunskap i ämnet som jag har har jag fått från honom och hans publikation i ämnet.

Han är intendent på Eda glasbruksmuseum och har en stor samling dricksglas som spänner från 1600-talet till 1900-talet.

Comment

Hej igen Lars!

Självklart kan du vidarebefordra mina bilder, jag kan ev. ta bättre bilder vid tillfälle om du vill.

Jag har inte varit i kontakt med Jane alls, jag tror det var zazza som kontaktade henne.

Tack för ditt engagemang Lars, jag tycker det är väldigt spännande att få fram mer om glaset, tyvärr vet vi inte hur glaset hamnade i vår släkt från början.
            Slainte Mhath

Comment

Hej Lars!
              Självklart får du visa bilden för vem som helst. Du har missuppfattat några saker. Det var jag som var i kontakt med Jane Fredlund på M magasin. Hon skrev vad hon trodde att det var men jag opponerade mig och då tog hon kontakt med Stockholms Auktionsverk som svarade följande:

Ulrika Ruding, en avStockholms Auktionsverks glasexperter som sysslat mycket med äldre glas,säger att glaset troligen är engelskt eller holländskt. Att döma av bildenser det ut att vara 1700-tal. Glaset är mycket sällsynt Det har sin plats påen kvalitetsauktion och skulle då kunna få utropspris cirka 5 000-6 000kronor. glaset du köpte på loppmarknaden är en dyrgrip!

Mvh Sirpa ( ska ta fler bilder på glaset)

Comment

höjd 13 cm
                fotbredd 7,5 cm
                glaskupans bredd 6 cm
                höjd kupa 7,5 cm

4 öglor 5 nabbar under i 2 rader

mvh Zazza
                Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Manga64 Visa inlägg
                  Nej Zazza, "mitt" glas finns och har funnits dom sista 100+ åren i och runt Örebro.

Min far har tänkt ta med det till Antikrundan någon gång men jag tror nog mer på vår/er egen expertis här på PES
                  För er som är nyfikna kan kolla in kommande (troligtvis) Antikrunda från Filipstad!
                  Slainte Mhath

Comment

Ja, det inslaget blir nog intressant. Rolig vändning. Det visade sig att Knutsson hade köpt ett snarlikt. Hittade det inte nu, men det såldes på en samlarauktion på Uppsala auktionskammare. Klart är att det verkar vara ett intressant glas:-)
                    Många här hade fel, jag också.

Comment

För dokumentationens skull kommer här en sammanfattning av vad Antikrundan sade:

Glaset är från 1700-talet och kallas för Gycklarglas, tillverkat av någon kreativ glasblåsare under någon rast.

Glaset skulle kunna vara tillverkat vid Kosta.
                      Slainte Mhath

Comment

såg ett likadant på antikrundan. dom kallar det för gycklarglas, något som glasblåsaren gjorde på fritiden. dom daterade det till 1700tal.

Comment

oj...läste inte alla inlägg

Comment

Jag såg det även på TV, får säga grattis till ett fint hyttarbetat glas.
                            Hiri
                            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                              Jag såg det även på TV, får säga grattis till ett fint hyttarbetat glas.
                              Hiri
                              Tack för det Hirvi!
                              Slainte Mhath

Comment

Antikrundans bedömning

Såg på Antikrundan och det var ju hur kul som helst med glaset! Att det sålts ett nyligen för 20.000 kr!! Behåller nog mitt ett tag men funderar på att sälja det så småningom...

Comment

Working...
                                X