Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gla(s) Påsk!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Det här kom också från samma person!

Hej Zazza,Jag kunde inte nå Stockholms Auktionsverks expert så jag svarade ur egenerfarenhet vilket inte räckte denna gång. Jag ber verkligen om ursäkt föratt jag har gett dig helt fel svar angående Glaset med stort G!När jag slutligen fick genom ditt mailet (tidigare mail med flera bilder varför "tungt") till Malin Rebessi, en av Auktionsverkets två glasexpertersvarade hon: Jag har frågat Ulrika om detta glas för jag kände inte alls igen det och honkan de äldre glasen mycket bättre. Hon säger att glaset troligen är engelskteller holländskt och att döma av bilden ser det ut att vara 1700-tal.Ungefärligt utrop på kvalitetsauktion 5000-6000:- Här är mitt rättade svar som jag just sänt till M magasin o som redan ärinlagt på på webb-sidan: Du äger en dyrgrip!

Comment

I Elka Schrijvers Glas och Kristall utgiven på Nybloms, Uppsala 1963 finns en bild på s 40-41 med bildtext Bägare på fot ett s. k. "Ringelglas". Tysk. 1600-talet?

Författaren är holländska.
      ---
      Ringelglas, deutsch, 17. Jh
      ist eine an der Kulturstiftung der Länder angesiedelte Forschungsinitiative. Im Projekt „Kriegsverluste deutscher Museen“ werten die Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftler Transport-Archivalien von Kunstwerken aus, auf deren Grundlage sie die komplexen Biografien jener Objekte rekonstruieren, die nach Ende des Zweiten Weltkriegs aus deutschen Museen in die Sowjetunion verbracht worden sind.
      Bifogade filer
      Last edited by Kaptenen; 2010-11-03, 23:08.

Comment

Vill lägga upp min bild på glaset! Hur gör man? Har bilden i datorn

Comment

Helt fantastisk historia som jag missat helt, STORT GRATTIS till Manga 64 och Zazza. Här en bild på ett ringglas från Tyskland och en Norsk bordsuppsats från Nöstetangen.
          Bifogade filer

Comment

Nu har jag bilden som medlemsbild. Kan någon vänlig varelse tala om hur jag får in bilden i meddelanden,tack
            Bifogade filer
            Last edited by zazza; 2010-11-04, 10:28.

Comment

Nu ser Du zassa, att längst ner i inlägget står det ändra---- klicka på den---- upp kommer rutan och välj avancerad---- bifoga fil----välj bildfilen---- ladda upp- förhandsgranska---skicka

Comment

Intressant att det börjar komma till en lösning. Holland, då får jag se om jag hittar det i någon bok. Ser fram emot bilderna.

Comment

Här är bilden på mitt glas! Tack för hjälpen Kaptenen!
                  Bifogade filer

Comment

Vackert Zazza !!!

Ditt glas ser ut som "mitt" på pricken!

Nu hoppas vi att alla som kan letar i sin dokumentation så vi får fram ålder och ursprung.
                    Slainte Mhath

Comment

Nog börjar man att klia sig i huvudet nu
                      Hirvi
                      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Är dom verkligen likadana? jag tycker att jag får ihop 4 ringar på zazzas glas men bara 3 på
                        Mangas?

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                          Nog börjar man att klia sig i huvudet nu
                          Hirvi
                          Jag ställer mig tveksam till en attribuering till England eller Holland efter de bilder som jag och Prylsnubben har funnit. Jag lutar år Tyskland/Böhmen där typen kallas Ringelbecher

FBQ var tidigt inne på att det skulle röra sig om en replik eller stilkopia och utifrån ditt Manga64s utlåtande att de skulle ha funnits i släkten åtminstone sedan början av 1900-talet, bör det vara kopior från slutet av 1800-talet. Tyskarna kallar denna period Historismus och kopierandet av äldre samlarföremål med stor konstskicklighet var omfattande av antikviteter såsom silver, glas, porslin, vapen m.m. Huruvida det rör sig om kopior är för tidigt att uttala sig om.

Än idag tillverkas repliker i bl a Novy Bor (Haida)

Det ska bli spännande att se om någon finner glas som än bättre motsvarar de här uppvisade!
                          Last edited by Kaptenen; 2010-11-04, 12:53.

Comment

Hej Manga! har du sett inläggen jag lagt in på 30 + 31? Loppmarknaden där jag hittade glaset var i Järna utanför Södertälje. Finns ditt glas däromkring?
                            Sirpa

Comment

Nej Zazza, "mitt" glas finns och har funnits dom sista 100+ åren i och runt Örebro.

Min far har tänkt ta med det till Antikrundan någon gång men jag tror nog mer på vår/er egen expertis här på PES
                              Slainte Mhath

Comment

dom två glasen är liknande varandra men absolut inte likadana kolla in noden mot foten på mangas glas och även benet så ser ni skillnaden mangas glas är mycket mer arbetat och mer finarbetat....nösteangen var det första jag kom att tänka på angående mangas glas
                                behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Working...
                                X