Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gla(s) Påsk!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gla(s) Påsk!

Glad påsk på er alla Pesare!

Bumpar denna tråd igen då rubriken kanske var en aning missvisande.

Ville bara visa ett riktigt läckert snapsglas jag såg på påskafton.

Jag uppskattar höjden till ca. 13-14 cm.

Ganska bred fot och naturligtvis ett sårigt puntelmärke.

Vi är väldigt nyfikna på vad det kan vara för typ av glas så all

information mottages tacksamt.

Glaset kommer från min fars mormor så det bör ha en viss ålder.

Hoppas ni ser vad bilderna föreställer då fotoförhållandet inte var så bra.
    Bifogade filer
    Last edited by Manga64; 2009-04-12, 16:43.
    Slainte Mhath

Ingen som vågar sig på en gissning
    Slainte Mhath

Comment

Jag måste fråga igen, finns det ingen som kan ge någon som helst information om detta fantastiska glas som vi haft i vår släkt sedan åtminstone tidigt 1900-tal, förmodligen ännu längre. 121 visningar och inte en enda kommentar .
      Slainte Mhath

Comment

Jag har aldrig sett ett liknande och vet således inget om detta.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Samma som Äjth, vet inte ett skvatt.
          Kluckaflaskor med dom ihopnypta grejerna har jag sett men inte glas, kanske hör den ihop med en flaska.
          Last edited by nisse 8; 2009-04-17, 21:25.
          --eller hur det nu va.

Comment

Jag har heller inte sett något liknande glas. Undrar om det är någon mästare som velat visa sin skicklighet och gjort en egen komposition till sig själv eller någon vän.
            Lasse

Comment

Även jag har tittat flera ggr på detta fina glas, vet inte vilket fack det skall stå i, det har ju ålder som du säger, det tvekar jag inte på, det är ingen
              klant som gjort det, glasringarna som inte går att kroka ur, det krävs lite mer än att bara vara van vid glas för att göra dom, har själv testat att lägga in en glaskula på ett ben med fyra stolpar så den inte faller ur, svårigheten
              ligger i att glasdelarna måste vara varma, då fastnar dom i varandra,
              svårförklarat och svårt är det.
              Hirvi
              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Jag har sett liknande glas med påsatta glasringar, och "krabbor" bara att de varit daterade riktigt tidigt, 1500- och 1600-tal. Glaset har vad jag kan se omvikt fot, men jag tycker absolut inte att det ser ut som något 15-, 16- eller ens 1700-talsglas. Har ju bedragit mig förr, som med EB:s fat, men här känner jag mig ändå betydligt säkrare.
                Det handlar om en stilkopia, frågan är bara hur gammal?
                Jag törs inte säga något...

Comment

Tack för alla svar !

Enligt min fars mormor så var detta glas "riktigt gammalt och värdefullt", men det är ju svårt att veta vad olika människor anser vara "riktigt gammalt..", enligt mina barn börjar jag ju själv bli det .

Vet inte om vi kan komma längre, men det är ett riktigt läckert glas (även för en porslinsnörd).
                  Slainte Mhath

Comment

Kan du kolla foten om den har en omvikt kant, glaset ligger dubbelt i ytterkanten, som FBQ säger, svårt att sätta finger på ålder,
                    men 1800 tal tror jag nog
                    Hirvi
                    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Tack Hirvi!

Glaset finns inte hemma hos mig men jag skall kolla upp detta, som ni nog förstår så kan jag absolut INGENTING om glas, men en omvikt kant, är det som det låter, en dubbelvikt kant eller är jag helt ute och cyklar (igen).
                      Slainte Mhath

Comment

Ursprungligen postat av Manga64 Visa inlägg
                        Tack Hirvi!

Glaset finns inte hemma hos mig men jag skall kolla upp detta, som ni nog förstår så kan jag absolut INGENTING om glas, men en omvikt kant, är det som det låter, en dubbelvikt kant eller är jag helt ute och cyklar (igen).
                        Japp så är det!
                        Hirvi

Comment

Nu Hirvi har jag (äntligen) kollat upp kanten, och den är mycket riktigt omvikt.
                          Slainte Mhath

Comment

Tack för du kollade foten, gjord på gammalt vis då,
                            nu vore det trevligt att hålla det i handen och se vilken
                            tidskänsla kroppen säger, det enda jag inte gillar på dina bilder,
                            det är fotot med puntelmärket, det ser så blankt ut det hela därunder,
                            kanske bara jag som tycker så, att det varit med i din släkt det tvivlar jag inte på, vi får nog bli flera som tycker till om det fina glaset
                            Hirvi

Comment

Vad är det röda på ( i ) ringarna?
                              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Working...
                              X