Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Banden Visa inlägg
    Ingen juleoppstelning her desverre, men et bilde av en FM-vase jeg så i en antikkbutikk idag, signert "FM Ronneby Sweden .M51".

God Jul

Banden
    Hej Banden!

Härligt julig vas!

Mvh. Birger!

Comment

• Hej Nyfyr!

Vilken pampig örn! Den gillar jag!

Mvh. Birger!

Comment

Ingen juleoppstelning her desverre, men et bilde av en FM-vase jeg så i en antikkbutikk idag, signert "FM Ronneby Sweden .M51".
        God Jul
        Banden

Hej Banden!

Tack för bilden, den var intressant att se.

M-51 dyker inte upp ofta i den röda varianten. Därav inte sagt att M-51 är sällsynt/ovanlig i den röda varianten, det beror ju helt på hur benägna folk är att sälja av sina vaser, och vaser från FM/Marcolin ser vi inte ofta till salu över huvud taget.

Comment

• Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
          vackra uppsättningar ni visar på bild.
          Hirvi
          Tack!

Hirvi, du är klippan som rätar ut alla våra frågetecken! Tack för att du tar dig tid att förklara det som förbryllar oss andra!

Tack för i år! Vi ses i tråden nästa år, och nästa år, och nästa år .....
          Last edited by alegni; 2011-12-26, 15:38.

Comment

• Hej nyfyr,

Fin bild! Mycket snygg och ståtlig falk!

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
              Hej Banden!

Tack för bilden, den var intressant att se.

M-51 dyker inte upp ofta i den röda varianten. Därav inte sagt att M-51 är sällsynt/ovanlig i den röda varianten, det beror ju helt på hur benägna folk är att sälja av sina vaser, och vaser från FM/Marcolin ser vi inte ofta till salu över huvud taget.
              Samler ikke FM selv, men har fulgt med på tråden og kan ikke huske å ha sett den vasen her, så jeg tenkte den var interessant å ha med for dokumentasjon. Hvis noen er interessert står den fortsatt i butikken til 1500nok.

Banden

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                Hej Nyfyr!

Vilken pampig örn! Den gillar jag!

Mvh. Birger!

Hej birger.

Det här är en av mina absoluta favoriter!

B-3 Pilgrimsfalk nyhet 1977 efter ett par år omnämnd enbart som Falk.
                Signerad FM Ronneby Sweden B-3-230 samt
                flaggetikett med den korta texten Genuine Handmade,
                höjd ca 28 cm inkl. sockel.

B-3 är en riktig långkörare i Marcolins Ronnebyproduktion, den fanns fortfarande i produktion 1991 men då utan sockel.
                Bifogade filer

Comment

• Hej Nyfyr!

Tack! Härliga bilder på din ståtliga falk. Jag förväxlade din falk B-3 med örn T-36, de är inte helt olika varann när man bara ser huvudet och när man har lite för bråttom. Tack också för all information om din falk!

Mvh. Birger!

Comment

• Hej FM-Vänner!

Fick äntligen tag i en sittande Snobben! Alltid kul att ha både liggande och sittande. Denna kom dock utan presentbox och halsduk men den är snygg ändå. Jag har en liten fråga angående signeringen på denna. Det jag undrar är varför det i vissa fall är signerat 1972 United Feature Syndicate och ibland med Fm-Ronneby's vanliga signering. Vad beror det på? Har det med exportlagar att göra eller är det upphovsrättsliga orsaker? Skulle vara väldigt roligt att få veta varför den signeringen används. Hoppas på svar.

Mvh. Birger!Click image for larger version

Name:	050.jpg
Views:	1
Size:	35,1 KB
ID:	526998Click image for larger version

Name:	051.jpg
Views:	1
Size:	49,0 KB
ID:	526999

Comment

• Tack för alla fina julkort!

Alegni:Nu vet jag var mitt godis tar vägen,jag har ju också godistjuvar hemma!

Cobe: Klart vi saknar dig,du är mycket välkommen tillbaka!

Birger:Härligt julkort med dansade damer,kul att du fått tag på så många!

Hirvi: Ett försenat God Jul till dig med!

Banden: Härlig vas med röda slingor,den skulle passa bra hemma hos mig!

Nyfyr:Grattis till din pampiga örn,jag har en likadan tyvärr utan sockeln kvar.

Jag hade fullt upp i jul med två omgångar gäster hemma så jag orkade inte lägga in ett julkort.

Här kommer istället mitt Nyårskort till alla mina Fm vänner
                      Må 2012 bli ett år med många nya inlägg i Fm tråden!

Click image for larger version

Name:	Nyår.jpg
Views:	2
Size:	39,8 KB
ID:	527043
                      Loppisadiktus

Comment

Samler ikke FM selv, men har fulgt med på tråden og kan ikke huske å ha sett den vasen her, så jeg tenkte den var interessant å ha med for dokumentasjon.
                        Du har bra koll på FM tråden! Det stämmer att vasen i den här färgkombinationen, röd+klar, inte har varit med tidigare i tråden. Nu för första gången fick jag se den ordentligt på bild, tusen tack!

Ursprungligen postat av nyfyr Visa inlägg
                        Det här är en av mina absoluta favoriter!
                        B-3 Pilgrimsfalk nyhet 1977 efter ett par år omnämnd enbart som Falk.
                        Fina bilder, tack för det! Falken är magnifik på sin sockel!

Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                        Fick äntligen tag i en sittande Snobben! Alltid kul att ha både liggande och sittande. Denna kom dock utan presentbox och halsduk men den är snygg ändå.

Jag har en liten fråga angående signeringen på denna. Det jag undrar är varför det i vissa fall är signerat 1972 United Feature Syndicate och ibland med Fm-Ronneby's vanliga signering. Vad beror det på? Har det med exportlagar att göra eller är det upphovsrättsliga orsaker? Skulle vara väldigt roligt att få veta varför den signeringen används. Hoppas på svar.
                        Grattis till en fin Snobben! Jag tror inte den här har haft en presentbox, troligtvis inte heller en halsduk.

Signering? Ja, det är en bra fråga! Om man ska försöka dra slutsatser, så behöver man så mycket fakta som möjligt, dvs. vad känner vi till i dagslägetl.
                        Om vi jämför två föremål: vad skiljer dom åt/vad har dom gemensamt? Är dom t.ex. gjorda under samma tidsperiod, eller kan det skilja 10-15 år? Vilken etikett sitter på, samt som du redan nämnt signering. Du nämner “Fm-Ronneby's vanliga signering”. Här uppfattar jag en tidsperiod, men om det är signerat Marcolin Sweden flyttar vi fram till en annan tidsperiod. Hur är t.ex. hundkojan märkt osv.?
                        Hur det är signerat, rent allmänt, kan bero på om det är företagets eget initiativ, på licens, eller om det är en extern beställare. Med extern beställare kan det finnas krav på signering/utförande osv., samt upphovsrättsliga orsaker.

Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
                        Här kommer istället mitt Nyårskort till alla mina Fm vänner
                        Må 2012 bli ett år med många nya inlägg i Fm tråden!
                        Tack för jättefint nyårskort!
                        Underbara ripa som jag hoppas vi får se fler bilder av senare efter alla helger. Den är så otroligt fin, om du visste hur nära jag var att bjuda på den!!! Men jag har redan två ripor så jag tänkte att den får flytta in i ett annat FM-hem, och med facit i hand så kunde den inte flyttat in i ett bättre FM-hem!

Vi får hoppas på en livaktig FM-tråd under 2012 (och många kommande år), med många och spännande bidrag!

Gott Nytt År önskar jag alla FM- vänner!

Nyss influgna hos mig när något annat dansade ut! Solen sänker sig sakta, två små fåglar på en gren, kvittrar och twittrar här hemma, och snart är det nytt år, förhoppningsvis ett gott nytt år!
                        Bifogade filer

Comment

• Hej Gaspadin!

Tack! Ja, julen kan verkligen vara intensiv. Tack för ett fint nyårskort och ha nu ett riktigt gott nytt år du också!

Mvh. Birger!

Comment

• Hej Alegni!

Tack för ett härligt nyårskort! Det gillar jag skarpt! Du får också ha ett riktigt gott nytt år och jag hoppas också på ett intensivt och givande år på FM-tråden!
                            Tack för hjälpen med signeringen, blev väl kanske inte så mycket klokare men jag tror nog också att det lutar åt någon form av uppdragssignering från en extern beställare i detta fall. Tidsperioden på denna snobben går ju att tidsbestämma någorlunda tack vare Silveretiketten Handiwork.
                            Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                              Tack för ett härligt nyårskort! Det gillar jag skarpt! Du får också ha ett riktigt gott nytt år och jag hoppas också på ett intensivt och givande år på FM-tråden!

Tack för hjälpen med signeringen, blev väl kanske inte så mycket klokare men jag tror nog också att det lutar åt någon form av uppdragssignering från en extern beställare i detta fall.
                              Tidsperioden på denna snobben går ju att tidsbestämma någorlunda tack vare Silveretiketten Handiwork.
                              Tack!

Tidsbestämning ..... Det är kanske 10-15 år mellan dina två Snobben. Vi vet detta, men jag tänkte att det kanske kunde vara intressant att veta för andra också! I fall någon ville vara med i diskussionen. Sedan är det ibland av intresse att veta var föremålen är köpta, här hemma eller i utlandet.
                              Kollade lite på en tidigare Snobben (köpt på Tradera), inlägg 134, och där finns en etikett som din liggande Snobben inte har/saknar?

Birger, tack för i år! Väl mött nästa år!

Comment

• Hej Alegni!

God fortsättning! Tack för info. Det är ju som vanligt svårt att bli klok på etiketter och signeringar som ändrar utseende och som ibland ter sig ganska svårbegripliga. Det är helt enkelt en djungel. Vi har ju inget riktigt facit och därför blir det ju bitvis till att gissa. Vad gäller min Snobben så är den köpt i Sverige men den kan ju också varit i något annat land och sedan återbördats till sitt hemland igen. Det är i vilket fall väldigt spännande med alla olika signeringar och etiketter och om inte annat så skapar det ju alltid lite debatt på våran kära FM-Tråd.

Mvh. Birger!

Comment

Working...
                                X