Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ska hålla utkik efter en sockel, antar att det är en liknande som visas på sida 285? Lite lättare om man vet på ett ungefär hur den ser ut.
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

• Hej Tingeling!

Tack! Hoppas att någon kan finna en åt mig. Kanske finns det någon som har en i sina gömmor därhemma! Leta på! Lägger in en bild till där hela madonnan är med liggande. Den är 450mm lång och med sockel ska den vara 480mm.
      Mvh. Birger!
      Click image for larger version

Name:	003.jpg
Views:	1
Size:	63,1 KB
ID:	519507

Comment

• Hej allihopa!

Idag hittade jag den här fina fisken i en second hand butik. När jag googlade lite för att försöka hitta mer info om den kom jag hit.
        Självklart undrar jag vilket år den kan vara från, men framförallt är det signaturen som jag inte förstår mig på. På de flesta här står det Ronneby Sweden. Men på fisken jag har här står det "Maestri Vetrai Murano". Är det någon som vet lite mer om detta?

Hälsningar från en nyfiken fiskägare

Jag bifogar några bilder så att ni kan se vad jag menar:
        Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Saice Visa inlägg
          Hej allihopa!

Idag hittade jag den här fina fisken i en second hand butik. När jag googlade lite för att försöka hitta mer info om den kom jag hit.
          Självklart undrar jag vilket år den kan vara från, men framförallt är det signaturen som jag inte förstår mig på. På de flesta här står det Ronneby Sweden. Men på fisken jag har här står det "Maestri Vetrai Murano". Är det någon som vet lite mer om detta?

Hälsningar från en nyfiken fiskägare

Jag bifogar några bilder så att ni kan se vad jag menar:

Hej Saice, välkommen till PES och Fm tråden!

Grattis till en fin fisk som lämnar lite frågetecken.
          Den enda förklaringen jag kan komma fram till är att din fisk är som det står signerat i botten gjord av "Maestri Vetrai Murano".

Fm etiketten har nog tillkommit senare,det är ju lättare att flytta en etikett än att ändra en signering.

mi.ke. här på forumet har berättat att en del figurer beställdes av marcolin bröderna(de som hade glashyttan i Ronneby) direkt från murano inte allt tillverkades på plats.

Jag tror att just din modell av fisk fanns med i Fms sortiment under en viss tid(hittar inte den i någon av mina kataloger)

Kanske Alegni eller Birger kan hjälpa till lite med det?

Kan mina funderingar stämma?
          Loppisadiktus

Comment

• Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
            mi.ke. här på forumet har berättat att en del figurer beställdes av marcolin bröderna(de som hade glashyttan i Ronneby) direkt från murano inte allt tillverkades på plats.
            Det låter rimligt

Maestri Vetrai Murano är antagligen inget namn. Jag googlade orden "maestri" och "vetrai" och tydligen betyder de "lärare" och "glas".

I alla fall så tycker jag att det är jättespännande

Comment

• Hej Saice!

Välkommen till tråden! Ja, det här var ju ett litet mysterium? På etiketten står det ju Made in Italy, att det sedan ser ut som en vanlig FM-etikett, handiwork eller hansculptured, gör ju det hela väldigt intrikat. Det jag kan tänka mig är att det har funnits ett samarbete mellan FM-Ronneby och Murano som försök, de har ju faktiskt tryckt upp FM etiketter made in Italy, men att det kanske bara var under en mycket kort period och att det inte slog så väl ut. Bara gissningar men går väl lite på samma spår som Gaspadin. Hittar inte heller fisken i mina kataloger. Snygg är den förvisso. Hittade 2 andra föremål som namngivits som maestri vetrai murano. http://www.google.se/search?hl=sv&q=...og&sa=N&tab=wi
              ser väl inte helt obekanta ut för oss FM-fantaster! Vi får se vad Alegni kan ha för synpunkter på denna intressanta företeelse!
              Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                Hej Saice!

Välkommen till tråden! Ja, det här var ju ett litet mysterium? På etiketten står det ju Made in Italy, att det sedan ser ut som en vanlig FM-etikett, handiwork eller hansculptured, gör ju det hela väldigt intrikat. Det jag kan tänka mig är att det har funnits ett samarbete mellan FM-Ronneby och Murano som försök, de har ju faktiskt tryckt upp FM etiketter made in Italy, men att det kanske bara var under en mycket kort period och att det inte slog så väl ut. Bara gissningar men går väl lite på samma spår som Gaspadin. Hittar inte heller fisken i mina kataloger. Snygg är den förvisso. Hittade 2 andra föremål som namngivits som maestri vetrai murano. http://www.google.se/search?hl=sv&q=...og&sa=N&tab=wi
                ser väl inte helt obekanta ut för oss FM-fantaster! Vi får se vad Alegni kan ha för synpunkter på denna intressanta företeelse!
                Mvh. Birger!

Så observant av dig Birger,jag såg faktiskt inte att det stod "made in Italy" på etiketten!
                Kanske det är som du är inne på att det har funnit ett samarbete och figurerna har gjorts i Italien,signerats sedan skickats till Sverige och etikettmärkts

Hmm, sannerligen ett mysterium.....
                Loppisadiktus

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                  Tack! Hoppas att någon kan finna en åt mig. Kanske finns det någon som har en i sina gömmor därhemma! Leta på! Lägger in en bild till där hela madonnan är med liggande. Den är 450mm lång och med sockel ska den vara 480mm.
                  Grattis till din Madonna.

Det kan nog bli svårt att hitta tillhörande sockel. Du får nog tillverka en själv!

Comment

• Ursprungligen postat av Saice Visa inlägg
                    Saice, din fisk är från slutet 1970-tal.

Då vi inte har några böcker att ta till så får det bli teorier om etiketten på din fisk.

PES-medlemmen Halvan, som jobbat på FM Konstglas i Ronneby, berättar följande:
                    “Båda (Josef och Benito) är från Murano (Venedig) och har fått sina kunskaper därifrån. Hos dem arbetade även de övriga bröderna, Luigi (han som gör smycken idag) samt Giovanni som ansvarade för sliperiet. Även andra släktingar har varit verksamma på glasbruket inom olika funktioner. Under 60 och 70 talet var dessutom en hel del andra "venezianare" på mer eller mindre långa arbetsbesök. Därav den starka venezianska prägeln på stilen.
                    Som konstaterats här gick det mesta på export, framför allt till USA och Asien. Det gick enligt vad jag förstått mycket bra men återväxten bland utbildad personal gick inte tillräckligt bra.”

Den främsta anledningen till att FM/Marcolin Art Crystal la ner i Sverige var svårigheten att rekrytera arbetskraft.

Arbetskraftsinvandring – outsourcing - flytta företaget/produktionen utomlands

Ett företag får prova de alternativ som finns, och jag uppfattar att Marcolin har här, under en period, provat att lägga ut delar av sin produktion där arbetskraften finns, dvs. Murano. Marcolins design, tillverkad i Murano, och vederbörligen märkta Made in Italy, FM Konstglas Ronneby Sweden.

Att outsourca delar av sin produktion var uppenbarligen inte det optimala för under hela 1980-talet var Marcolin på väg att flytta utomlands, bl.a till USA som är en stor marknad och där arbetskraft och tradition i hantverket finns. Det var väldigt nära att det blivit studioproduktion på Hawaii, men det blev till sist Sardinien.
                    Last edited by alegni; 2011-09-05, 01:32.

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                      Grattis till din Madonna.

Det kan nog bli svårt att hitta tillhörande sockel. Du får nog tillverka en själv!
                      Hej Alegni!

Tack! Madonnan är ganska häftig! Tror också som du att jag nog får tillverka en ny sockel men man vet ju aldrig, det kan ju dyka upp en ur folks gömmor!

Mvh. Birger!

Comment

Saice, din fisk är från slutet 1970-tal.

Då vi inte har några böcker att ta till så får det bli teorier om etiketten på din fisk.

PES-medlemmen Halvan, som jobbat på FM Konstglas i Ronneby, berättar följande:
                        “Båda (Josef och Benito) är från Murano (Venedig) och har fått sina kunskaper därifrån. Hos dem arbetade även de övriga bröderna, Luigi (han som gör smycken idag) samt Giovanni som ansvarade för sliperiet. Även andra släktingar har varit verksamma på glasbruket inom olika funktioner. Under 60 och 70 talet var dessutom en hel del andra "venezianare" på mer eller mindre långa arbetsbesök. Därav den starka venezianska prägeln på stilen.
                        Som konstaterats här gick det mesta på export, framför allt till USA och Asien. Det gick enligt vad jag förstått mycket bra men återväxten bland utbildad personal gick inte tillräckligt bra.”

Den främsta anledningen till att FM/Marcolin Art Crystal la ner i Sverige var svårigheten att rekrytera arbetskraft.

Arbetskraftsinvandring – outsourcing - flytta företaget/produktionen utomlands

Ett företag får prova de alternativ som finns, och jag uppfattar att Marcolin har här, under en period, provat att lägga ut delar av sin produktion där arbetskraften finns, dvs. Murano. Marcolins design, tillverkad i Murano, och vederbörligen märkta Made in Italy, FM Konstglas Ronneby Sweden.

Att outsourca delar av sin produktion var uppenbarligen inte det optimala för under hela 1980-talet var Marcolin på väg att flytta utomlands, bl.a till USA som är en stor marknad och där arbetskraft och tradition i hantverket finns. Det var väldigt nära att det blivit studioproduktion på Hawaii, men det blev till sist Sardinien.
                        Hej Alegni!

Det här resonemanget köper jag! Denna delen av produktionen var ju säkerligen inte ämnad för den svenska marknaden utan skulle vidare ut i världen. I detta fall är etiketten då en omgjord silveretikett handsculptured, bör passa in tidsmässigt och modellmässigt. Ett mycket intressant kapitel i FM-Ronneby historiken är det ändå!

Mvh. Birger!

Comment

• Det är jättekul att veta lite mer. När jag först köpte den tänkte jag att jag skulle ge den till någon i present... men nu tror jag att den istället får stanna kvar här.

Jag är ganska säker att det kommer vara fler än jag som undrar hur fisken kan vara "FM Konstglas, Ronneby" men "handmade in Italy".

Tack så mycket för alla svaren

Comment

• Hej FM-Vänner!

Lite gott för ögat på fredagskvällen! Här kommer en pigg krabat som jag inte sett i denna färgsättningen förut. Signerad FM-Ronneby Sweden och med silveretikett handsculptured! Håll till godo!
                            Mvh. Birger!
                            Click image for larger version

Name:	032.jpg
Size:	106,7 KB
ID:	521535Click image for larger version

Name:	039.jpg
Size:	48,0 KB
ID:	521536Click image for larger version

Name:	035.jpg
Size:	91,9 KB
ID:	521537Click image for larger version

Name:	038.jpg
Size:	102,9 KB
ID:	521538

Comment

• Hej Birger,

Den var fin! Grattis! Hur stor är den?
                              Jag gillar ametist+klarglas, det är en läcker kombination. Jag gillar också hur ametisten fyller ut föremålet i olika vinklar. Från sidan är hälften ametist, men rakt framifrån kan man tro att hela är ametist. Snyggt!

Comment

Hej Birger,

Den var fin! Grattis! Hur stor är den?
                                Jag gillar ametist+klarglas, det är en läcker kombination. Jag gillar också hur ametisten fyller ut föremålet i olika vinklar. Från sidan är hälften ametist, men rakt framifrån kan man tro att hela är ametist. Snyggt!
                                Hej Alegni!

Tack! Håller med dig, väldigt dekorativt med hur ametisten fyller upp musen beroende på hur man betraktar den. Både framifrån och bakifrån blir den helt uppfylld av ametistfärgen! Musen är 12,5cm hög 10cm lång samt väger 700g.

Mvh. Birger!

Comment

Working...
                                X