Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
    Här kommer lite mer bilder på min fina Ripa som jag är så nöjd med!
    Stort grattis! Den är helt underbar! Jättefin! Ripan har ett härligt, läckert mönster, fina ögon, samt en fin form. Den gillar jag! Ripan, B-950, hörde till årets nyheter 1976. Jag uppskattar din ripa till ca 1976-1979.

Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
    Väldigt klurig ledtråd som jag gick totalt bet på,vadå pepparkorn i näsan!
    Grattis till en helt underbar pyramid,önskar jag haft samma tur som du att hitta unika föremål.
    Först draken och nu pyramiden.du måste ha ett riktigt bra damsugarmunstycke
    Det var meningen att det skulle vara lite obegripligt! Detta kunde man inte klura ut utan att googla, för det var ju ingen gåta eller ordvits.
    Bra dammsugarmunstycke? Nej, jag har en underbar bror som håller ögonen öppna, och tipsar mig om intressanta FM föremål!
    Underskatta inte ditt eget "dammsugarmunstycke" som t.ex. har hittat Flame, intressant tidig vas (som du använde som midsommarbild, och som jag gärna skulle se dokumenterad med fler bilder i tråden), din ripa som du precis visat upp, din underbara snäckvas som du ännu inte visat upp och som med största sannolikhet är Marcolin, mus med grått inlägg som du har som din avatar.......du har en del godbitar som jag suktar efter!
    Last edited by alegni; 2012-01-25, 01:59.

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
      Allting är dock inte lika roligt. Köpte en stor svärdfisk på eBay, fullsignerad, 40 cm hög, 4,5kg. En riktig praktpjäs. Kom hem idag. Svärdspetsen var av. Skickad i en alldeles för liten kartong. Inga skador på kartongen men svärdet har naturligtvis stött emot yttrväggen och gått av pga det. Blir bara så jäkla ledsen. Det är inte första gången det här händer och jag får väl fundera på om det är värt att köpa på eBay mer.

Jag blir !!!!! Ett vackert föremål har gått hädan för att en säljare inte kan packa ordentligt! Man blir både ledsen, besviken och förbannad när en säljare inte begriper bättre! Det är tyvärr inte första gången det händer, och ännu mer tyvärr inte sista gången det händer!!!
      Med dyrt porto, tullavgift samt moms så kan det bli en dyrbar historia när något går sönder. Man kanske får tillbaka - om man har tur/om det är en schysst säljare - både varans pris+frakt, men ibland säger säljaren att han/hon inte har gjort något fel, och att man som köpare är dum i huvudet. Jag har mött vrånga säljare som säger att "så går det när man är dum och säljer till utlandet"! Dom vägrar erkänna att dom har packat för dåligt, för liten kartong, och lägger all skuld på postens hantering. Är en vara bra paketerad så ska det mycket till om det går sönder!
      Jag hade strul med en vara från Japan, men det var en suveränt schysst säljare. Betalade tillbaka varans pris, porto, tullavgift samt moms, så jag gick inte ett öre back! Hoppas du får ordnat detta så du inte går förlust på affären.
      Att köpa mer på eBay? Mycket gick på export så en del dyker enbart upp på eBay, så vad ska man göra? Begränsa sin samling till det som går att hitta i Sverige och Europa? Men jag förstår hur du resonerar för jag har råkat ut för några säljare som orsakat mig ekonomiska förluster genom undermåligt packade varor. Alla säljare är tyvärr inte schyssta!
      Last edited by alegni; 2012-01-25, 02:00.

Comment

• Ursprungligen postat av ICEMAN30 Visa inlägg
        [ATTACH]110062[/ATTACH][ATTACH]110061[/ATTACH][ATTACH]110063[/ATTACH][ATTACH]110064[/ATTACH][ATTACH]110065[/ATTACH][ATTACH]110066[/ATTACH][ATTACH]110067[/ATTACH]
        Hej ICEMAN30,

Tack för bilderna! Alltid trevligt/intressant att göra en djupdykning i någon annans samling. Vi samlar med olika teman/inriktning, och kompletterar på så sätt varandra.
        Jag har inte så mycket i färgkod 47, min fäblesse är den grå effekten, men under åren så har jag vidgat vyerna och nu finns även andra färgkombinationer i min samling. Jag började med djurfigurer men nu finns både djurfigurer, FM vaser och FM brevpressar på mina hyllor.
        Köper du, när det gäller FM, även vaser, brevpressar, abstrakta föremål, eller satsar du helt och hållet på djurfigurer?
        Tack för ditt bidrag, vi ser ivrigt fram emot fler!

Comment

Hej Gaspadin!

Så roligt att ha dig åter på tråden! Saknat dig!

Härliga bilder på din ripa! Den är riktigt smaskig!

Mina nyförvärv glädjer mig mycket och det är alltid roligt att andra uppskattar dem också, så stort tack för det!

Allting är dock inte lika roligt. Köpte en stor svärdfisk på eBay, fullsignerad, 40 cm hög, 4,5kg. En riktig praktpjäs. Kom hem idag. Svärdspetsen var av. Skickad i en alldeles för liten kartong. Inga skador på kartongen men svärdet har naturligtvis stött emot yttrväggen och gått av pga det. Blir bara så jäkla ledsen. Det är inte första gången det här händer och jag får väl fundera på om det är värt att köpa på eBay mer.

Mvh. Birger!
          ¨

Kan bara Hålla med Alegni,tragiskt att ett Fm föremål gått ur tiden pga. slarvig packning!

Jag vet hur frustrerande det är då jag råkat ut för samma sak.
          En haj på fot gick i ett dussintal bitar då säljaren skickat den till mig inslagen i lite tidningspapper och en jiffypåse!!!

Den fina svärdsfisken har du förlorat men jag hoppas verkligen att säljaren betalar tillbaka det du har laggt ut för köpet!

Om man sen ska handla på e-bay eller ej är en annnan fråga,fisken jag köpte kom från en svensk säjare så jag tycker inte man kan säga att de utländska säljarna är sämre på att packa.

Tråkigt bara att det hänt dig mer än en gång att föremålen gått sönder för dig när du handlat från utlandet!
          Loppisadiktus

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
            Stort grattis! Den är helt underbar! Jättefin! Ripan har ett härligt, läckert mönster, fina ögon, samt en fin form. Den gillar jag! Ripan, B-950, hörde till årets nyheter 1976. Jag uppskattar din ripa till ca 1976-1979.

Tack för infon om ripan,den är verkligen underbar i sin form och röda det röda ögat är liksom pricken över i:e som fulländar ripan!

Det var meningen att det skulle vara lite obegripligt! Detta kunde man inte klura ut utan att googla, för det var ju ingen gåta eller ordvits.
            Bra dammsugarmunstycke? Nej, jag har en underbar bror som håller ögonen öppna, och tipsar mig om intressanta FM föremål!
            Underskatta inte ditt eget "dammsugarmunstycke" som t.ex. har hittat Flame, intressant tidig vas (som du använde som midsommarbild, och som jag gärna skulle se dokumenterad med fler bilder i tråden), din ripa som du precis visat upp, din underbara snäckvas som du ännu inte visat upp och som med största sannolikhet är Marcolin, mus med grått inlägg som du har som din avatar.......du har en del godbitar som jag suktar efter!
            Tack för det Alegni!
            Klart att jag också haft tur i mina rundor med dammsugaren
            Jag är glad att det finns så många föremål i Marcolins produktion,så många saker som jag ännu inte upptäckt eller inte ens vet finns!

Här kommer lite bilder på snäckvasen du nämner,omärkt 25cm hög och ca 4kg.

Click image for larger version

Name:	snäcka_1.jpg
Views:	1
Size:	114,6 KB
ID:	529489Click image for larger version

Name:	snäcka_2.jpg
Size:	125,7 KB
ID:	529486Click image for larger version

Name:	snäcka_.jpg
Size:	78,8 KB
ID:	529488Click image for larger version

Name:	snäcka_5.jpg
Size:	93,5 KB
ID:	529490Click image for larger version

Name:	snäcka_3.jpg
Size:	81,7 KB
ID:	529491Click image for larger version

Name:	snäcka_10.jpg
Size:	98,4 KB
ID:	529487
            Last edited by Gaspadin; 2012-01-25, 13:27.
            Loppisadiktus

Comment

• Ursprungligen postat av ICEMAN30 Visa inlägg
              [ATTACH]110062[/ATTACH][ATTACH]110061[/ATTACH][ATTACH]110063[/ATTACH][ATTACH]110064[/ATTACH][ATTACH]110065[/ATTACH][ATTACH]110066[/ATTACH][ATTACH]110067[/ATTACH]

Tack Iceman för bilderna på de fina gröna föremålen i din samling
              Loppisadiktus

Comment

• Hej

tack så jätte mycket alla!
                ja det är verkligen en färgkod som jag fastnat för, och alegni, jag försöker få tag på allt som är gjort i just färgkod 47.
                är det någon som kanske har en uppfattning hur många det finns i den färkoden?

försöker få de olika föremål efter storlek med!
                har tyvärr inte mer än marcolin katologen att tillgå,,

någon som vet varför bilderna blir så stora när man lägger upp dem?
                är det min kamera eller någon inställning på pes sidan man måste göra?

tänkte i alla fall lägga upp en ny fm pjäs (i min favorit färkod som kom med posten igår!
                tror inte den varit på tråden i den färgkoden tidigare eller?

Name:	jonna 034.jpg
Size:	110,5 KB
ID:	529493Click image for larger version

Name:	jonna 033.jpg
Size:	95,5 KB
ID:	529492

Comment

• Hej ICEMAN30!

Grattis till ett mycket vackert och inte allt för vanligt pingvinpar. Kul att du vann det. Har ju sett det på Tradera och köparen har "vimsat" lite med sina FM-föremål både vad gäller priser och i olika grupperingar. Vet inte hur många föremål som gjorts i färgkod 47 men det finns många kvar att hitta och det är ju det som är det roliga. Tack för bilderna, väldigt roligt att se den här på tråden!

Mvh. Birger!

Comment

• Hej Gaspadin!

Grattis till en formidabel snäckskål! Mycket vackert mönster och verkligen härligt dekorativ!

Mvh. Birger!

Comment

• Hej FM-Vänner!

Tack Alegni och Gaspadin för er medkänsla angående den trasiga svärdfisken. Jag har ju haft lite otur vad gäller mina köp på eBay. Det tråkiga är ju mycket riktigt att en fantastiskt vacker konstpjäs förstörts och aldrig kan lagas igen. Det är i sanning tragiskt. Den ekonomiska aspekten är ju en annan sak och jag hoppas att jag får mina pengar tillbaka. När jag nu granskat kartongen lite mer noggrant så finns det faktiskt en skada på kortsidan där nosen låg, syns nästan inte alls från utsidan men den har gått igenom på insidan så där kanske ändå finns en orsak. Den var bra packad men jag tycker ändå att kartongen var i minsta laget. Jag har skickat reklamation till posten så får vi se vad de säger. Kanske inte ska vara för arg på säljaren i detta fall ändå.

Jag tänkte ändå att det vore synd och skam att inte lägga in svärdfisken på tråden som dokumentation. Den nyttan kan den ju ändå göra även fast den blivit tilltufsad. Är nog ändå en av de lite mer ovanliga FM-modellerna. Signerad FM-Ronneby Sweden B.164 ca. 40 cm hög i klarglas. Ingen Etikett. Håll till godo!
                      Mvh. Birger!

Name:	015.jpg
Size:	59,5 KB
ID:	529496Click image for larger version

Name:	016.jpg
Size:	28,2 KB
ID:	529497Click image for larger version

Name:	014.jpg
Size:	61,8 KB
ID:	529498

Comment

Hej! Välkommen till PES och FM-tråden!

Ser ut att stå handsculptured på etiketten, och då är det andra halvan av 1970-talet.
                        Tack hjärtligt!

Comment

• Hej FM-Vänner!

Här kommer en lite ovanlig fisk! Jag tror det är en H-011, gjordes i 2 storlekar 150 och 200mm. Denna är 190mm. Blått-klarglas-bubblor. Jag har sett den förut men den här modellen är lite speciell. Den står nämligen på en rund glassockel eller platta. Väldigt dekorativ. Känns helt orginal och etiketten sitter på sockeln. Silveretikett Handiwork. Skulle vara roligt att höra er andras åsikt om den här filuren. Håll till godo!
                          Mvh. Birger!

Name:	003.jpg
Size:	96,1 KB
ID:	529783Click image for larger version

Name:	012.jpg
Size:	90,2 KB
ID:	529784Click image for larger version

Name:	014.jpg
Size:	67,4 KB
ID:	529785Click image for larger version

Name:	002.jpg
Size:	86,7 KB
ID:	529786Click image for larger version

Name:	005.jpg
Size:	126,0 KB
ID:	529787

Comment

Hej FM-Vänner!
                            Här kommer en lite ovanlig fisk! Jag tror det är en H-011, gjordes i 2 storlekar 150 och 200mm. Denna är 190mm. Blått-klarglas-bubblor. Jag har sett den förut men den här modellen är lite speciell. Den står nämligen på en rund glassockel eller platta. Väldigt dekorativ. Känns helt orginal och etiketten sitter på sockeln. Silveretikett Handiwork. Skulle vara roligt att höra er andras åsikt om den här filuren.
                            Ja du, Birger, var är FM-vännerna i tråden? Alltid kul med feedback/kommentarer på inläggen. Det håller ångan uppe, samt gör det hela mer stimulerande att göra inläggen.
                            Jag håller på med en del pyssel hemma, inte alltid så roliga saker men det måste göras. Igår låg mitt internet nere, precis när jag hade en stund över för PES. Det blir inte alltid som man planerar sin dag.....jag gör nu lite FM inlägg allteftersom jag får tid.

Grattis till din blå fisk! Hade jag sett den utan etikett så hade nog min första tanke inte varit FM. Det är ovanligt att den står på en fotplatta, men vi har sett det förut. Jag har haft en fisk som stod på en platta, en platta som var planslipad under. Svårt att se om plattan, under din fisk, är planslipad eller inte?
                            inlägg 1106 http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post117762

Den påminner helt klart om H-011 som ni hittar här:
                            inlägg 1090: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post115758
                            H-011 finns även med i Silverkatalogen. Alla som har Silverkatalogen, och det är en hel del, har väl redan konstaterat att den ser lite annorlunda ut där, i modellen, jämfört med den luchur dokumenterat tidigare i FM-tråden.

Om någon FM intresserad, mot förmodan, inte redan har Silverkatalogen så finns den till salu på Tradera. http://www.tradera.com/marcolin-ronn...0709_147608277

Comment

• bild på H-011, ur Silverkatalogen
                              Bifogade filer

Comment

Ja du, Birger, var är FM-vännerna i tråden? Alltid kul med feedback/kommentarer på inläggen. Det håller ångan uppe, samt gör det hela mer stimulerande att göra inläggen. ]
                                Hej Alegni!

Tack! Håller med dig, alltid mer stimulerande med kommentarer till inläggen man gör. Blir ju lite mer livat än om man dansar ensam!

Fisken är ju klart intressant. Jag höll också på att gå förbi den just pga att den stod på en fot. Jag bad att få titta lite närmare på den och då såg jag etiketten. Var inte hundra på att det var en FM-Ronneby men allting ser helt original ut och det är ju en variant på modell H-011. Fotplattan är polerad men är inte planslipad. Det är små runda räfflor i glaset. Tycker själv att den är riktigt häftig och det är en helt otrolig lyster i den och jag kan tänka att det är ganska hög blyhalt i denna.

Hirvi, det kanske du kan svara på. Vissa FM-föremål tycks ha en högre lyster än andra. Beror det på blyhalten? Kan det vara högre blyhalt i en del av föremålen? Tycker att det finns variationer, det ser man speciellt på klarglasfigurerna. Vore roligt att höra ett proffs åsikter!

Mvh. Birger!

Comment

Working...
                                X