Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Måndagsgissning

Oj, nu är ni riktigt nyfikna på mitt välemballerade föremål! Då kan jag inte låta bli att göra detta till en gissning!!

Inte riktigt rätt ljus för att ta bilder idag, men med eld i baken så gör man som man blir tillsagd!
    Bifogade filer

Comment

• Jag vet......

Comment

• Jag blir tokig! DRAKE
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Hej Alegni!

Spänningen stiger! Jag vill se resten! Jag har ingen riktig gissning, jag väntar i spänd förväntan på svaret!

Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
            Spänningen stiger! Jag vill se resten! Jag har ingen riktig gissning, jag väntar i spänd förväntan på svaret!
            Birger, ingen gissning!!!! Du brukar inte vara blyg med gissningar

Här får du en bild till, så ska vi nog få lite eld i baken på dig också!
            Bifogade filer

Comment

• Måste vara!
              Hirvi
              Bifogade filer
              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Glömde att gratulera till detta köp alegni! Ganska svåra att få tag på eller?

Comment

• Hej Alegni!

Jäklar vad häftigt! Jag har aldrig sett draken. Ska bli helt underbart att få se mer bilder på den. Håller med Mi.ke, det kan inte varit lätt att få tag i den. Jätte grattis!!!!!

Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                    DRAKE
                    Hirvi, dig lurar man inte i första taget, du är på hugget, och gissar rätt! Bra gjort! Grattis!

Ursprungligen postat av mi.ke. Visa inlägg
                    Glömde att gratulera till detta köp alegni! Ganska svåra att få tag på eller?
                    Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                    Jäklar vad häftigt! Jag har aldrig sett draken. Ska bli helt underbart att få se mer bilder på den. Håller med Mi.ke, det kan inte varit lätt att få tag i den. Jätte grattis!!!!!
                    Tack!

Svåra att få tag på? Ja, detta är den första drake jag har sett som var till salu. Kanske dessa föremål, om dom ska säljas, istället säljs via en auktionsfirma på orten, och inte på eBay. Det gör dom då svåra att hitta, men ibland har man tur. Jag köpte min drake på eBay/England, och fick den till ett extremt bra pris. Jag var förvånad över att det inte blev hård kamp om den, det var jag och en till som bjöd. Kanske det var få som hittade denna auktion, och det är ju något som jag är tacksam för.

Comment

• The Golden Dragon

Här kommer bilder på min drake.
                      32 cm lång
                      22 cm hög
                      vikt 3818 g
                      Bifogade filer

Comment

• Oj Oj Oj! Grattis till en fantastisk hyttarbetad skulptur, säger som mi.ke.
                        den måste vara ovanlig, det är inget man kommer på på en kafferast och sedan bara gör den, där krävs en duktig mästare med duktiga medarbetare,
                        en sådan pjäs vill man hålla i sina händer så man får riktig resning av nackhåren.

Kommer den från Marcolin i England? vet du hur många sådana som gjorts?
                        hur är en sådan signerad?

Att denna paket som såg ut som kriget kunde vara denna pjäs,
                        det var sannerligen inte lätt att förså.
                        Hirvi

Comment

• Hej Alegni!

Stort stort grattis! Helt enkelt en superpjäs! Fantastiskt kul att se den och som vanligt helt underbara bilder! Jag är enormt imponerad av detta arbete! Håller med Hirvi, vore väldigt roligt med mer info om denna praktpjäs!

Mvh. Birger!

Comment

• Jag säger bara WOW,grattis till en fantastisk pjäs!

En sådan ovanlig och fantastiskt vacker drake,jag får gåshud över hela kroppen!
                            Loppisadiktus

Comment

• Tack!

Draken är tillverkad i Ronneby, i begränsad upplaga. Jag har nr 140 av 1000.

Draken är signerad: Marcolin Sweden M-88-30 140/1000

från Wikipedia: Draken är det femte djuret av de tolv zodiakdjuren inom kinesisk astrologi. Draken är det enda mytologiska djuret i den kinesiska zodiaken. I Kina förknippas drakar med styrka, hälsa, harmoni och tur; de placeras ovanför dörrar och uppepå tak för att skrämma bort demoner och onda andar. I kinesiska kulturer föds det fler barn under drakens år än under några andra år.

Marcolin har tillverkat flertalet djur ur den kinesiska zodiaken.
                              Pjotr har tidigare visat upp en tiger tillverkad under 1985, i begränsad upplaga, hans exemplar är numrerad 76/1500.
                              inlägg 619: http://precisensan.com/antikforum/sh...ll=1#post70200
                              inlägg 1586: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post144490

Tigerns år: 9 februari 1986 - 28 januari 1987: Eldtiger

Drakens år: 17 februari 1988 - 5 februari 1989: Jorddrake

De tolv djuren omfattar var sitt år, när tolv år har gått börjar cykeln om.

Jag instämmer med dig, Hirvi. Draken är en fantastisk hyttarbetad skulptur/där krävs en duktig mästare med duktiga medarbetare.

Men det verkar vara ett hantverk uppskattat av få. Jag köpte denna på auktionssajten eBay för en struntsumma.
                              Draken skickades tillsammans med den röda sammetslåda som den ursprungligen levererades i. Totalvikt på paketet var nästan 9 kg.
                              Skrämmer portokostnaden bort köpare?
                              Säljaren befann sig i England, och en köpare i England skulle betala 134 kr (£12,99] i porto. Men 134 kr i inrikesporto är inte dyrt för nästan 9 kg.

Jag betalade 321 kr (£31) för draken, plus porto 679 kr (£65,70). Totalt blev det 1.000 kr.

mi.ke., vad säger du? Inte tillverkar väl du en sådan drake och säljer den för 321 kr! En sådan pjäs betingar ett högt pris, inte sant?

Jag är mycket nöjd med mitt köp, jag är glad att draken kom fram i ett stycke, och jag är framförallt glad att jag fick fram draken helskinnad ur sin förpackning!

Drakens år infaller nästa gång 23 januari 2012 – 9 februari 2013.

Avslutar med en bild från Marcolins produktion av idag:
                              Last edited by alegni; 2011-07-20, 14:13.

Comment

• Intressant läsning Alegni, du har handlat på rea flera gånger om på denna pjäs,
                                varför dessa pjäser inte blir dyrare jag kan inte förklara det på annat vis än att det är ett för svårt område att begripa sig på denna glaskonstform som så få klarar av på detta profsiga sätt.

Vackert Alegni att du tog hem den till Svedala igen
                                Hirvi

Comment

Working...
                                X