Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Jag måste också framföra ett rungande GRATTIS till denna fantastiska pjäs!

Här hemma är vi alla födda i drakens år så en sådan pjäs skulle passa drakfamiljen utmärkt.
    Draken, guldbuddan och de svarta rocker-päronen och äpplena är det som står högst på önskelistan just nu.
    Naturligtvis är de ena riktiga rariteter!

Återigen stort Grattis!

Comment

• Hej Alegni!

Återigen STORT Grattis!!! Ett helt otroligt lågt pris. Den här har jag missat men jag kan lova dig att det hade blivit dyrare om jag sett den! Jag unnar dig dock denna av hela mitt hjärta och jag är liksom Hirvi glad att den återbördats till Sverige och i mycket, mycket goda FM-händer!

Mvh. Birger!

Comment

• Hej Alegni !!!

Den är bara helt makalös, o dina fotografier,

Du vet att jag beundrar dig, som kommit så väldigt långt, trots motgångar

Du Är en Kämpe !!! Önskar jag vore som dig

Men kom ihåg varifrån du första ggn hörde att du har en stor karriär framför dig

SOM FOTOKONSTNÄR, som kommer mer o mer

Din vän Anne/stig

Comment

• Kul att ni gillar draken, och kul att ni gillar mina bilder! Tack!

Birger, du skriver att du missade draken på eBay. Kanske fler FM samlare missade denna drake? Det verkar som att listningen var svår att hitta? Vem vet? Beroende på hur man söker på eBay påverkar vilka listningar som kommer upp.

Nypriset på större pjäser ligger högt. Även andrahandsvärdet ligger högt. Jag letade drakar på eBay och hittar några exempel:
          £581 - Daum http://www.ebay.co.uk/itm/Daum-Drago...item4aac57cbdb
          £542 - Lalique http://www.ebay.co.uk/itm/Lalique-Dr...item27bc4b33a1
          £306 - Swarovski http://www.ebay.co.uk/itm/SWAROVSKI-...item1c1bb029d6

Jag betalade £31 för min Marcolin drake. Jag är självklart glad över det låga priset men samtidigt förvånad.
          Min drake är i nyskick, med tillhörande rött sammetsklätt träschatull som den ursprungligen levererades i, samt certifikat. Begränsad upplaga, nr 140 av 1000.

Vad säger detta?
          Vad är det folk betalar för? Vad styr andrahandsmarknaden?
          Vad köper kunderna? Investeringspotential?

Beror det på att det finns en hel del böcker som tar upp Daum, Lalique och Swarovski, men inga böcker existerar som tar upp Marcolin.

Nämn Lalique, och många nickar igenkännande. Nämn Marcolin, och en hel del säger med all sannolikhet vem?????
          Last edited by alegni; 2011-07-21, 15:13.

Comment

• Nej, det var ett riktigt skampris faktiskt. Säger som alla andra... Tur att jag inte såg den! Men om du lägger på en nolla och dubblar och lägger på lite till, så börjar vi närma oss ett dagspris.

__________________________________________________ ______________________________
            Jag betalade 321 kr (£31) för draken, plus porto 679 kr (£65,70). Totalt blev det 1.000 kr.

mi.ke., vad säger du? Inte tillverkar väl du en sådan drake och säljer den för 321 kr! En sådan pjäs betingar ett högt pris, inte sant?

Jag är mycket nöjd med mitt köp, jag är glad att draken kom fram i ett stycke, och jag är framförallt glad att jag fick fram draken helskinnad ur sin förpackning!

Drakens år infaller nästa gång 23 januari 2012 – 9 februari 2013.

Avslutar med en bild från Marcolins produktion av idag:
            http://www.marcolinartcrystal.com/sh...roducts_id=455[/QUOTE]

Comment

• Hjälp vilken drake! Och vilket fyndpris! Undra hur mycket guld det är i den egentligen? En fantastisk drake som så lämpligt hamnade i FM-experten alegnis händer. Sånt man blir lycklig av.

Comment

• Hej FM-Vänner!

Efter Alegnis fantastiska drake finns det nu en risk att allt som läggs in på tråden kan komma att verka lite futtigt, men vardagen måste ju också gå vidare! Kunde göra min första loppisrunda på 2 månader, kort men väldigt rolig! Hittade åter en Häger C-641. Tycker den är såpass intressant att jag väljer att visa den här. Den har gravyr och signeringar som gör den lite ovanlig. Den är nämligen daterad. Jag kommer att sälja den men vill visa den innan jag gör det just för dokumentationens skull. Den har en tillverkningsskada under den översta stjärtfjädern men den är svår att upptäcka. På foten är den signerad Sv. Postförbundet Avd. 14 24/8 1968. Botten har signeringarna Gbg Glasgravyr 1968 samt FÄRE-MARCOLIN. Ber om ursäkt för bilderna då det blev väldigt mycket genomslag av de olika gravyrerna. Tycker ändå det är ett intressant föremål i FM-produktionen. Den har ingen etikett. Håll till godo!
                Mvh. Birger!
                [ATTClick image for larger version

Name:	001.jpg
Views:	1
Size:	133,2 KB
ID:	517764ACH]96274[/ATTACH]Click image for larger version

Name:	004.jpg
Size:	54,6 KB
ID:	517762Click image for larger version

Name:	008.jpg
Size:	52,8 KB
ID:	517763
                Bifogade filer

Comment

• Hägern är en fin och ståtlig modell.

Att ett föremål är signerat kan ibland vara av godo. En signering kan ge en proveniens, en bakgrund. Vem som ägt föremålet, ge en tidsdatering.
                  En signering/inskription på botten/undersidan av föremålet är att föredra men jag har själv ett föremål där inskriptionen sitter synligt på sidan av föremålet, och där får jag en intressant bakgrund.
                  inlägg 32: http://precisensan.com/antikforum/sh...ll=1#post89516
                  inlägg 1509: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post142980

Ett föremål som uppmärksammar någons 75-årsdag är väl ingen höjdare men kan ge en tidsdatering.
                  Om det är en känd person som mottagit föremålet så ger det lite extra spänning, samt bakgrund kring föremålet.
                  Vi hör t.ex. talas om att vår kung Carl XVI Gustaf och drottning Silvia förärades ett lejon resp. en Royal Black örn.
                  Josef Marcolin tillverkade två stora örnar åt sin amerikanske idol Frank Sinatra.
                  Tänk att få se bilder på detta! Och var är Frank Sinatras Marcolinföremål idag? Hos någon av Sinatras barn?
                  Om det skulle finnas inskription på dessa föremål så utgår jag ifrån att den sitter i botten, och ej synligt på en sockel.

Ett föremål med signering kan säga oss mycket! Bilder och berättelser ger oss mycket! Ja, allt är av intresse!
                  Last edited by alegni; 2011-07-24, 12:52.

Comment

• Hej Alegni!

Precis min tanke! Allt bidrar till att öka kunskapen och att skapa ett ökat intresse!

Mvh. Birger!

Comment

• Hej FM-Vänner!

Är väldigt förtjust i Fasantuppar. Hittade en riktigt fin som jag ännu inte hade i min samling. Detta bör vara en C-645. Blå-ametist-klarglas 325mm hög. Fantastiskt skick med en lagom sliten etikett! Ej signerad. Håll till godo!
                      Mvh. Birger!
                      Click image for larger version

Name:	008.jpg
Size:	68,3 KB
ID:	517808Click image for larger version

Name:	003.jpg
Size:	148,7 KB
ID:	517807Click image for larger version

Name:	005.jpg
Size:	76,7 KB
ID:	517810Click image for larger version

Name:	001.jpg
Size:	149,6 KB
ID:	517811
                      Bifogade filer

Comment

• Härlig fasantupp! Grattis!

Hittade du både hägern och fasantuppen på en och samma loppisrunda? Nu är du ute och dammsuger trakten igen!!!

Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                        Allt bidrar till att öka kunskapen och att skapa ett ökat intresse!
                        Och det är det som gör FM-tråden stimulerande, trevlig att läsa, samt att vi njuter av alla fina bilder.

Många läser tråden, många har FM samlingar hemma i hyllorna. Jag uppmanar alla som läser tråden att delta, att öka på kunskapen. Det gagnar oss alla!

Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                        Vi hör t.ex. talas om att vår kung Carl XVI Gustaf och drottning Silvia förärades ett lejon resp. en Royal Black örn.
                        Det finns på bild när Kungen fick detta lejon som gåva, och Drottningen en örn. Jag har inte denna bild, har aldrig sett denna bild, men jag läste på ett annat forum att Pjotr har bilden.

Pjotr, det vore jätteroligt att få se denna bild! Och du har säkert flertalet FM att visa upp sedan sist! Ös på med bilder, då blir vi jätteglada!

Kungaparets Eriksgata i Blekinge 1988 (18-20 maj). Ja, det kan ju inte vara något annat tillfälle som vi talar om, när kungaparet besöker FM i Ronneby.
                        Jag har tidigare visat upp bilder, men det var ett tag sedan så jag inkluderar dom igen.
                        Bifogade filer
                        Last edited by alegni; 2011-07-24, 13:08.

Comment

• Hej Alegni!

Tack! Ja visst, samma lilla korta loppistur renderade i en häger, fasantupp och en ny liten kyckling i en färg jag inte sett förut hos FM. Här kommer en häftig orange-gul kyckling med halv etikett! Jag har med den gula som färgreferens. Håll till godo.
                          Mvh. Birger!
                          Click image for larger version

Name:	064.jpg
Size:	39,1 KB
ID:	517887Click image for larger version

Name:	065.jpg
Size:	37,0 KB
ID:	517888Click image for larger version

Name:	066.jpg
Size:	46,7 KB
ID:	517889

Comment

• hej hej fm vänner!
                            *har funderat mycket med det här med att datera olika ettiketer, vet ej om finns tidigare inlägg på det men mest intresserad av ca, datum för ettiketerna med svart bottenplatta och silverkant, svart bottenplatta med guldkant både handiwork och handsculptured?

*sen det här med ingravering undertill tex har jag en fisk som är signerad m14-250, m14-200 och m14-180,, de sista 3 siffrona är det höjden eller längden?

för alla stämmer på höjden utom min m14-250 då den är 22hög och 22 lång,

måste bara tacka alla för ett kanon forum!!

Comment

• Ursprungligen postat av ICEMAN30 Visa inlägg
                              datera olika ettiketer
                              mest intresserad av ca, datum för ettiketerna med svart bottenplatta och silverkant, svart bottenplatta med guldkant både handiwork och handsculptured?
                              Har du ovan nämnda etiketter med Handsculptured? Spännande! Dom har inte jag i min samling.
                              Vänligen lägg in bilder så vi får etiketterna dokumenterade i FM-tråden, tack!

Ursprungligen postat av ICEMAN30 Visa inlägg
                              sen det här med ingravering undertill tex har jag en fisk som är signerad m14-250, m14-200 och m14-180,, de sista 3 siffrona är det höjden eller längden?
                              för alla stämmer på höjden utom min m14-250 då den är 22hög och 22 lång,
                              Det är en god fråga. Det verkar vara det största måttet som avses, vilket innebär att ibland är det längden, ibland är det höjden.

Storleken kan variera. Som Marcolin säger själv:
                              "Våra alster är handskulpterade varför storlekarna endast är ungefärliga."

Här kommer en bild på M-14, en bild som Söffe tidigare lagt in i FM-tråden (inlägg 1034).
                              Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                                Ja visst, samma lilla korta loppistur renderade i en häger, fasantupp och en ny liten kyckling i en färg jag inte sett förut hos FM. Här kommer en häftig orange-gul kyckling med halv etikett! Jag har med den gula som färgreferens. Håll till godo.
                                En till gul! Vi skådar här två tuffa kycklingar! Trevligt!

Din skara kycklingar växer! Grattis!

Comment

Working...
                                X