Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
FM Konstglas Ronneby / Marcolin
Collapse
X
-
Grattis! Där satt den! Rätt gissat!Ursprungligen postat av Hirvi Visa inläggKanske en lite ulmerkott, en hund
Hirvi
Om det är en ulmerkott från Japanska Schweiz låter jag däremot vara osagt.
Comment
-
Premiär i tråden för denna fina hund! Jättefin, med härlig grå effekt. Grattis! Jag hade ett öga på den, men det blev aldrig av att jag bjöd.Ursprungligen postat av birger Visa inläggHär kommer en härlig M-86.16, tror inte den varit med i tråden tidigare. Håll till godo!
Det skulle vara trevligt att få se bild på hunden i profil.
Comment
-
Den där var mycket svår (Jag vann ju inte) Skämt åsido, jag har aldrig sett ngt sådant
Den är så vacker nära, men den platta delen som jag inte förstod/förstår
Skulle vara väldigt trevligt, att, som alegni föreslog, se foto i profil.
Då KAN det finnas möjlighet att pussla ihop bitarna ??!!
Comment
-
Hej Hirvi, Alegni, Annestig!
Tack!
Ja, den är verkligen läcker i en härligt grå färg som både är bubblig och mer jämn i sin struktur. Sedan icke att förglömma, så är den ju verkligen söt också, precis som en hund kan vara, jag får själv lite valpkänsla av den här!
Här kommer lite mer bilder!
Mvh. Birger!
Comment
-
Tack för bilderna.Ursprungligen postat av birger Visa inläggTack!
Ja, den är verkligen läcker i en härligt grå färg som både är bubblig och mer jämn i sin struktur.
Hunden är jättefin, en härlig lite mer stiliserad hund. Denna gillar jag skarpt!
Comment
-
Hej Alegni!
Tack!
Vad har vi då här?
Helt fantastisk fjädereffekt, färgen är helt enastående. Bilden ger inga ledtrådar. Djur är det troligen men vilket? Är detta en modernare Marcolin? Sardinia eller Dartington? Här behövs mer ledtrådar och jag är bara så in i norden nyfiken , för jag tror detta är en ovanlig pjäs. Jag måste ju ändå slänga till med en gissning men jag har i stort sett inte en aning. Jag svänger till med fågel R-2!
Mvh. Birger
Comment
-
Hirvi och Birger, visst är det en fågel jag köpt!Ursprungligen postat av alegni Visa inläggJag köper mer sparsamt nuförtiden men denna kunde jag bara inte motstå! Härlig färg och härlig effekt! Men vad är det jag har köpt?
Det är modell F-174 Fink som kom i produktion 1968. En härlig fågel som fanns i produktion, i olika färgkombinationer, fram till bröderna Marcolin stängde ner i Ronneby. Modell F-174 fanns i fortsatt produktion hos Sardinia Crystal, samt hos Marcolin Art Crystal 2006.
Här kommer bilder på F-174, höjd 9cm. Färgkod 33: klar+blå fjädereffekt
Färgkombinationen daterar mitt exemplar till andra halvan 1980-tal.
Fågeln är signerad Marcolin Sweden F-174.
Comment
-
Tack!Ursprungligen postat av birger Visa inläggGrattis!
En helt underbar liten fink! Härliga bilder! 
En populär modell, F-174 fink, som intressant nog har funnits i produktion under väldigt många år. En annan populär modell som varit med lika länge, kanske till och med något längre, är F-172 kolibri.
Kommer inte ihåg om du, Birger, tidigare visat upp F-172 eller F-174, men Gaspadin har fint dokumenterat dessa fågelmodeller, i olika färgkombinationer, i inlägg 2234:
Comment
Comment