Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
    Tack!

Jag brukar sällan köpa föremål med guldinlägg, men om det är något intressant/ovanligt (i det här fallet signeringen) så kan det få följa med hem.
    Hej Alegni!

Helt klart en intressant signering, på många sätt. Riktigt roligt med ett årtal också. Vad jag förstår så måste detta ha varit i slutet av FM-Ronneby tiden, alltså historiskt intressant också av den anledningen. Har du något mer intressant kring just denna signeringen?

Mvh Birger!

Comment

• Nej, något mer har jag inte kring just denna signering.

Det är väl intressant rent allmänt att se olika signeringar, ordalydelse och placering.
      På din fina björn, B36.21.21, är t.ex. både storlek och färgkod med i signeringen.
      Last edited by alegni; 2011-02-16, 01:00.

Comment

• Snobben, 12 cm. hög.
        Text i bottnen "Copyright 1972 United Feature Syndicate Inc.!
        Öppen för bytesförslag, lägger vovven i "Sökes och bytes".
        Bifogade filer
        Gud gjorde några perfekta huvuden,
        resten satte han hår på.

Comment

• Hej FM-Vänner!

Hade en liten gissning på lördagen. Rönte inget större intresse men jag känner ändå att jag får redovisa ett svar. Det är en liten fin val i den mjölkvita-svarta serien, senare delen av 70-talet.
          Mvh. Birger!
          Click image for larger version

Name:	023.jpg
Views:	1
Size:	35,9 KB
ID:	508774

Name:	024.jpg
Size:	31,2 KB
ID:	508775

Name:	025.jpg
Size:	64,3 KB
ID:	508776

Comment

• Fick idag in en annan familjemedlem som jag också tycker är väl värd att beskådas. En lite ovanlig fågel, skiljer sig en del från det vi är vana att se från FM-Ronneby. Tycker själv den är väldigt vacker och samtidigt känns den ganska udda. Har en fin silveretikett, handsculptured. Jag lägger in bilder på den samt även en familjebild på övriga medlemmar i min ägo. Håll till godo!
            Mvh. Birger!

Name:	001.jpg
Size:	25,2 KB
ID:	508780

Name:	002.jpg
Size:	22,5 KB
ID:	508781

Name:	003.jpg
Size:	75,8 KB
ID:	508782

Name:	005.jpg
Size:	46,8 KB
ID:	508783

Name:	006.jpg
Size:	45,9 KB
ID:	508784

Comment

• Vacker djurfamilj du fått ihop nu birjer!

Valen var inte lätt att gissa på, jag tog en bild ur ditt frågefoto,
              skåran i glaset måste du förklara vad det är,
              på den blev jag fundersam
              Hirvi
              Bifogade filer
              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Hej Hirvi!

Tack! Skåran du ser är bara en återspegling av valens översta stjärtfena, helt enkelt en liten optisk villa!

Tänkte på en annan sak angående den fina lilla fågeln med tuppkam och uppåtstående vingar. Det som är lite ovanligt med den är ju att såväl näbb som kam och båda vingar är påsatta. Det har jag aldrig tidigare sett på ett FM-föremål. Skulle vara roligt att höra din åsikt om det!

Mvh. Birger!

Comment

• Hej FM-Vänner!

Måste förmedla en sorgesam historia! Köpte en fantastiskt fin fågelfigurin på Ebay, från England. Efter mycket om och men anlände den idag. Full av förväntan öppnar jag paketet och noterar tidigt att den inte var speciellt tätt packad, fågeln ligger mot den ena långsidan. När jag sedan lyfter upp fågeln som förvisso är inslagen i bubbelplast, så hör jag spröda små ljud av glas mot glas. Förstår redan då att det här kan inte vara bra. När jag försiktigt tar bort plasten, börjar det regna glasbitar. Man vill ju bara gråta! Pengar är en sak men att se ett sådant fint arbete, 60-talet, förstört, är ju absolut helt vidrigt. Vill visa er andra vikten av att packa riktigt och ordentligt och att det inte alltid bara är fraktbolagens fel att sakerna går sönder. Jag har varit i kontakt med säljaren och han kommer troligen att ersätta mig fullt ut men jag lider ändå av ett en sån fin pjäs förstördes pga att man inte packat ordentligt. Här kommer några bilder.
                  Mvh. Birger!

Name:	006.jpg
Size:	40,9 KB
ID:	508845

Name:	004.jpg
Size:	38,4 KB
ID:	508846

Name:	005.jpg
Size:	33,1 KB
ID:	508847

Name:	003.jpg
Size:	108,9 KB
ID:	508848

Name:	002.jpg
Size:	117,6 KB
ID:	508849

Comment

• Ja reflexer kan spela ett spratt, för att kunna ge ett bra och troligt svar om hur vissa glas gjorts, så får man ha glaset i handen, bilder är ju väldigt bra,
                    men räcker inte i alla lägen.

Ja som du säger så är det ju påklippt vingar och kam på fågeln,
                    näbb och kam ser ut att vara från samma glsbit, man ser att näbben är urklippt från kammen, även ving och kamtoppar ser ut att vara formade med klippsax,
                    kunde dom göra djuret utan påklipp så gjorde dom ju det, men just denna pippin krävde dessa påklipp, större fåglar som örnar mm, där krävdes ju påklipp, du får studera dina djur, är påklippet hårt vämt kan det se ut som
                    i ett stycke, du får fråga om du undrar.
                    Hirvi
                    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Bedrövligt tråkigt med denna fina lira, pålaggda vingar hade även den,
                      ja vad göra
                      en rejäl trälåda är nog bästa kravet.
                      Hirvi

Comment

• Hej Hirvi!

Tack för dina svar! Ja, vad göra. En liten tröst är ändå att säljaren tog fullt ansvar och faktiskt tillstod att han packat dåligt. Han ersatte mig fullt ut. Heder åt den säljaren. Det ersätter tyvärr inte den fina fågeln, hade oavsett hellre sett den hel och fin i mitt hem för både min och mina barns glädje. De blev också ledsna. Ja, ja! Sånt är livet.

Mvh. Birger!

Comment

• Birger, grattis till dina inköp!
                          Men vad synd att säljaren inte kunde packa din pampiga, maffiga fågel bättre! Att få den förstörd gör en både ledsen och
                          Du skriver: “Vill visa er andra vikten av att packa riktigt och ordentligt och att det inte alltid bara är fraktbolagens fel att sakerna går sönder.”
                          För min del, i dom fall jag har fått skadade/förstörda föremål, har det uteslutande varit säljarens fel, dvs. oförmåga att packa.
                          Om säljaren packar väl så ska det mycket till för att något ska gå sönder.

Att samla är intressant, att förvara sina föremål kan vi ha olika lösningar på, bokhyllor, vitriner, fönsterkarmar osv. Hur gör ni andra?
                          Har ni något system? Fiskar tillsammans, eller fåglar tillsammans? Hyllor med föremål i en och samma färg, t.ex. bara blå föremål eller guld osv?
                          Eller blandar ni efter tycke och smak, det som gör sig bra tillsammans, så det blir en bra mix på hyllan!

Jag är nog det sista alternativet. Jag blandar modeller och färger, så det blir en bra mix på hyllan. Jag har funderat på att färgkoda
                          men nej, jag tror inte jag skulle tycka om det.
                          Eller kanske kontraster som svart och vitt. Svarta och vita föremål dyker inte upp så ofta så det gäller att köpa när chansen ges!
                          Jag har ett svart föremål, och ett vitt föremål, så det är inte så mycket att mixa och blanda. Men så här skulle det i så fall se ut!
                          Bifogade filer

Comment

• Hej Alegni!

Tack! Ja, ledsen blev jag och jag håller med dig, det är nästan uteslutande försäljarens fel att varor går sönder vid frakten. Men nog om det.

Tycker du tar upp en intressant fråga. Det är inte alltid lätt att få till placeringarna på våra härliga figurer. Jag ändrar själv om ganska ofta och jag försöker mest att hålla mig till vissa tema, som vatten, luft, skog etc. Det går ju inte alltid. Att placera efter kontraster är också intressant, att lyfta fram ett föremål tack vare ett annats färg och form. Främst vill jag kunna se mina saker och även använda dem. Jag har ju en del bruksföremål också, som skålar och ljusstakar, dem försöker jag att använda i det dagliga för så tycker jag det ska vara.

Ett problem som samlare är också att man tenderar att köpa på sig för mycket eller att föremål man köpt inte riktigt passar in i miljön. Då får man helt enkelt sälja av lite för att få mer plats igen. Jag är just nu i en sån fas, måste helt enkelt sälja av lite figurer. Det gör jag inte med ett lätt hjärta, för jag är glad i alla mina saker men jag finner ändå en viss tröst i att andra kan få glädja sig åt de fina FM-figurerna.

Du nämner att vitt och svart är ovanligt och inte ofta ute på marknaden. Just nu har jag 3 av mina fina signerade figurer i svart ametistglas ute till försäljning. Konstigt nog inte ett bud efter över 2v. Möjligen att priset varit för högt men det är ändå en bra bit under det pris jag själv betalat. Trodde absolut att dessa figurer skulle vara av intresse för samlare. Det är ju alltid marknaden som styr och det är väl det som är själva tjusningen med att köpa och sälja men lite förvånad över att ingen velat buda på mina svarta skönheter är jag faktiskt. De får stå kvar en period till, köps de inte så får jag ändå försöka att hitta en bra plats åt dem här hemma. För tjusiga är de.

Mvh. Birger!

Comment

• Hej FM-Vänner!

När man är lite besviken och ledsen över något kan man ju alltid muntra upp sig med ett helt och vacker litet FM-djur. Här kommer en liten söt igelkott från början av 60-talet. M-422 90mm i klarglas. Etikett men ingen signering! Håll till godo!
                              Mvh. Birger!

Name:	010.jpg
Size:	65,9 KB
ID:	508927

Name:	008.jpg
Size:	68,4 KB
ID:	508928

Name:	009.jpg
Size:	64,1 KB
ID:	508929

Name:	011.jpg
Size:	74,0 KB
ID:	508930

Comment

• Fredagsgissning?

Hej FM-Vänner!

Det är ju ändå fredag, så vi tar väl en liten gissning! Vad är det här?
                                Mvh. Birger!

Name:	012.jpg
Size:	79,2 KB
ID:	508970

Name:	007.jpg
Size:	75,5 KB
ID:	508971

Comment