Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Bra dammsugare du har! Jag behöver köpa nytt munstycke till min, får se om jag hittar något med multifunktion!

Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
    kan den vara en "Topo" F-192?
    jag tycker inte formen stämmer så jag säger, nej, jag tror inte detta är FM.
    Ser inte botten lite matt ut????

En härlig hare, möjligen en M-489 i en version där ett öra hänger ner.
    En alldeles underbar pippi som känns FM
    hare: jag tycker inte formen stämmer så jag säger, nej, jag tror inte detta är FM

fågel: ja, detta är FM. Jag har sett flera stycken med etikett.
    Mitt exemplar finns att beskåda i inlägg 787, sidan 79.

Min fågel har silveretikett: Handiwork FM Konstglas Ronneby Sweden

Nu, birger, är det väl snart fullt på alla lediga hyllor?

Hos mig är det knökat till max! Vad göra? Ja, det finns bara en sak att göra?
    Köpa 7 st FM föremål till! Ska det vara fullt, så ska det vara fullt!
    4 har landat, 3 är på väg! Och min vana trogen så har jag köpt fågel, fisk och mittemellan!

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
      Framför allt också för att den är i svart ametist, jag har själv inte sett någon sådan tidigare, förutom din droppe, som ju också är helt underbar.
      jag är jätteglad över min oljedroppe ..... bättre en droppe i min vitrin, än en oljedroppe i havet!

här kan ni se svart ametist, med och utan klarglas.
      .
      Bifogade filer
      Last edited by alegni; 2010-07-28, 05:18.

Comment

• Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
        Vill återknyta lite till diskussionen om hundarna.

Cinas blå hund och Rainbows bärnstens-gröna (vet inte hur jag ska beskriva färgen) har en släkting hemma hos mig. Det finns dock vissa skillnader, tex. knappögonen på "Murano"-hundarna och att de känns lite gracilare. Likheten däremot tycker jag finns på nedre delen av kroppen, placeringen av fötterna samt att hundarna förefaller vara av liknande ras.
        Min är som synes blå men det intressanta i kråksången är att jag sett en exakt likadan hund som min med samma färgställning som Rainbows. Min är omärkt men jag är 99,99999% säker på att det stod "Gränna" på etiketten på den andra hunden.
        Alltså har vi två par hundar med liknande rasattribut likadana färgställningar men med olika ursprung eventuellt Murano/Gränna.

Men ibland kan det vara bra att försöka klargöra ursprung, för att hitta nya kopplingar och hindra missförstånd.

Hoppas någon har mer att tillföra, intressant tycker jag!

Visst är det intressant men först undrar jag hur vi ska definiera ursprung, och vilken betydelse vi ska lägga på ursprunget.

Design/hantverk/skicklighet kontra investeringspotential.

Vi har en skicklig glasmästare, uppvuxen i Murano, upplärd i Muranoteknik, han arbetar i Murano,
        är då det föremål han tillverkar Murano? Här svarar alla: ja
        Då tillverkar han alltså "Murano" på måndagen.

Nästa dag tisdag sätter han sig på planet och flyger till Sverige.
        På onsdagen sitter han och tillverkar föremål.
        Vi har samma skickliga glasmästare, uppvuxen i Murano, upplärd i Muranoteknik, men denna dag
        sitter han i Ronneby, är nu det föremål han tillverkar Murano? Här svarar alla: nej
        Nu är det inte "Murano" för han befinner sig inte geografiskt i Murano.
        Möjligtvis kan vi kalla hans arbete Muranoinspirerat, eller kanske Muranokopia, det påminner i stilen om Murano ...... men det är inte "äkta" Murano!

Det är alltså var han parkerar sin rumpa, dvs. var stolen han sitter på, och glasugnen, befinner sig.
        Vi kan utgå ifrån att han har sina egna redskap/tänger med sig.
        Det spelar alltså ingen roll hur skicklig glasmästaren är, det spelar ingen roll att han är upplärd i Murano, i Muranoteknik.
        Vad som kan skilja sig är möjligtvis att sanden är annorlunda i Sverige. Men jag kan inte säga vilken kvalité sanden
        har i Sverige jämfört med den som används i Murano, men man får ju onekligen uppfattning att allt är bättre i Murano.

Vi kan argumentera väldigt mycket, men vi kan i alla fall konstatera att ursprunget påverkar värdet på föremålet,
        och då är vi ofelbart tillbaka till investeringspotentialen.

Mitt exempel som jag berättat om tidigare, trolig Cenedese USD200 som identifieras som FM, hur detta påverkar
        det begärda priset. Att 'vetskapen' om att detta är inte tillverkat i Murano, utan i Ronneby, går in och sänker
        prisnivån med 60%.
        Mycket intressant i sammanhanget är att denna säljare ansåg sig ha bra kvalité/Cenedese, men när hon insåg
        att det var FM Ronneby, så blev hon inte förvånad!!! för mer möda hade lagts på slipningen i botten, den var mer
        polerad än det hon var van vid från Cenedese.
        Alltså hade hon ett föremål, som hon först ansåg vara bra kvalité/Cenedese (till och med bättre än hon var van vid),
        men likväl värderade hon nu föremålet (med vetskap om att det var FM) till endast USD80, alltså 60% under priset för Cenedese.
        Det var bekräftad FM men hon använde formuleringen: Troligtvis FM Ronneby,
        på så sätt lämnade hon lite öppet att det trots allt kanske kunde vara Cenedese.....

Säljare driver detta stenhårt. Geografisk Murano är det pengar i. I Murano blir sandet till guld!!

Samtidigt så har samma säljare konstaterat att FM Ronneby/Marcolin ibland säljs som Cenedese/Murano,
        så den skicklighet som Marcolinarna besitter tillskrivs nu istället Cenedese.

identifiera föremål

När det gäller att identifiera föremål så får vi titta på detaljer, och det är detaljer som hur ögon och öron är formade,
        avslut på vingspetsar, fötter, öron osv. Se på form och färginlägg, och mönster. Det är därför jag alltid önskar flera
        bilder, stora och tydliga bilder, så att vi ser detaljer. Jag önskar också att färgerna på föremålet överensstämmer med
        verkligheten.
        Jag köpte en gång en grön FM bäver. Tyckte det var lite udda att FM gjort bävern grön, men varför inte!
        Artistisk frihet osv.! När bävern anlände öppnade jag paketet med bävan .... hur skulle en grön bäver se ut????
        Jag hade nästan ångrat mitt köp för jag var nog inte så mycket inne på grönt .... men lugn! Säljaren hade
        lyckats med det omöjliga, hon hade fått bävern att se grön ut på bild men i verkligheten var den inte grön.
        Hur man kan få klarglas att se grönt ut, det övergår mitt förstånd!!!!!!

Så när jag önskar bilder ur flera vinklar, att få se bottenslipning, att bilderna ska vara tydliga, närbilder, att
        kamerans macroläge ska användas ....... så finns det en mening med det! Vi får en mer intressant,
        informativ tråd på så sätt, och ska man försöka hjälpa till med identifiering så underlättar det, om man vet,
        vad man letar efter.

Och ja, att få se undersidan på ett föremål är viktigt! Ofta finns ibland alla möjliga bildvinklar utom undersidan.
        Ibland kan man faktiskt avskriva tanken på FM enbart genom att se bottenslipningen.
        Last edited by alegni; 2010-07-28, 05:24.

Comment

• Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
          Hej Glasvänner!

Här kommer en glaskub som är ca 6 X 6 cm med en came ingjuten föreställande Rhea i grekiska mytologin .....det är statshypoteks symbol. Det är en förlaga till en specialutgåva som framtogs till Statshypoteks 75 års jubileum i Blekinge. Den tillverkades i 500 exemplar och signerades Statshypotek Blekinge Marcolin Ronneby nr/500 och den hade silveretiketten från 1983. Mitt exemplar är osignerad.

Mvh Pjotr
          Snygga bilder och intressant info!

lite mera!

En härlig hare, möjligen en M-489 i en version där ett öra hänger ner. En alldeles underbar neodymiumpippi som känns FM men det är ändå lite frågetecken kring den bl.a. näbb och stjärt? Sedan kunde jag inte låta bli att köpa en underbar neodymiumfirre, visar upp den för den är verkligen "skitsnygg" bilden ger den ingen rättvisa alls. Håll till godo och ha gärna synpunkter på mina små alster och även mina "gissningar.

Mvh. Birger!
          Håller med övriga, världens bästa dammsugare!

Neodymiumfirren från Tjeckoslovakien är en höjdare,
          ser ut som om den simmar i luften!
          Den gröna fågeln är också mycket vacker!
          Nu måste vi ju snart få se hur du förvarar och exponerar alla tjusiga saker i ditt hem!

Mvh Simco!

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
            Jag får hålla med Gaspadin här.

Vem som har tillverkat den? Ja, det är knepigt, och få förslag kommer in! Intressant att jämföra lite med andra trådar, när det undras över vaser, skålar etc, pressglas, porslin, keramik .... ofta kommer det in både ett eller flertalet förslag, här är det lite mer som Cirkus Scott ..... "största möjliga tystnad"
            Detta visar svårigheten med att identifiera glasdjur ...... då får vi försöka se på detaljerna, färg och form, om det kan ge någon ledtråd!

Jag kom att tänka på en fågel som jag sett från Fåglavik! Men jag utgår ifrån att Hirvi har sett din fågel/ditt inlägg, och i så fall skulle ha sagt något!
            Färginlägget i Fåglaviksfågeln var rött, men bl.a. strukturen i färginlägget påminde mig om din fågel, Simco. Och den hade plutiga läppar!
            Vad vet vi t.ex. om Stievens glashytta? Ölandshyttan? Kan dom vara tänkbara kandidater? Fler förslag?
            Vi får nog sätta ett frågetecken här så länge .......

Tack för svaret!
            Själv tänker jag på Ölandshyttan, har inget som styrker detta.
            Men min ögon har fastnat på Luigi Barbaro`s djur. Har inte sett så många live men tycker att vissa drag kan vara gemensamma.
            Skulle vara mycket bra med fler trådar med konstglas och glasdjur parallellt med FM- och Muranotråden.
            Kan tänka mig att det sitter många med etikettmärkta föremål hemma, vilka skulle bli oehört bra och spännande referensmaterial och leda till flera intressanta diskussioner.

"Det är alltid bra med respons när man har funderingar!"
            Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
            Kunde inte ha sagt det bättre själv!
            Great minds think alike

Comment

jag är jätteglad över min oljedroppe ..... bättre en droppe i min vitrin, än en oljedroppe i havet!

här kan ni se svart ametist, med och utan klarglas.
              .

Jag börjar skifta så smått till grönt.....

Så fantastiskt snyggt!!!

Svart Ametist

Det vill vi ha härhemma!!!
              Synd att de verkar vara lite ovanliga, har inte stött på någon hittils.
              Men nu har vi något att spana extra mycket efter!

Hårdrocks-serien med klass!

Comment

Visst är det intressant men först undrar jag hur vi ska definiera ursprung, och vilken betydelse vi ska lägga på ursprunget.

Design/hantverk/skicklighet kontra investeringspotential.

Vi har en skicklig glasmästare, uppvuxen i Murano, upplärd i Muranoteknik, han arbetar i Murano,
                är då det föremål han tillverkar Murano? Här svarar alla: ja
                Då tillverkar han alltså "Murano" på måndagen.

Nästa dag tisdag sätter han sig på planet och flyger till Sverige.
                På onsdagen sitter han och tillverkar föremål.
                Vi har samma skickliga glasmästare, uppvuxen i Murano, upplärd i Muranoteknik, men denna dag
                sitter han i Ronneby, är nu det föremål han tillverkar Murano? Här svarar alla: nej
                Nu är det inte "Murano" för han befinner sig inte geografiskt i Murano.
                Möjligtvis kan vi kalla hans arbete Muranoinspirerat, eller kanske Muranokopia, det påminner i stilen om Murano ...... men det är inte "äkta" Murano!

Det är alltså var han parkerar sin rumpa, dvs. var stolen han sitter på, och glasugnen, befinner sig.
                Vi kan utgå ifrån att han har sina egna redskap/tänger med sig.
                Det spelar alltså ingen roll hur skicklig glasmästaren är, det spelar ingen roll att han är upplärd i Murano, i Muranoteknik.
                Vad som kan skilja sig är möjligtvis att sanden är annorlunda i Sverige. Men jag kan inte säga vilken kvalité sanden
                har i Sverige jämfört med den som används i Murano, men man får ju onekligen uppfattning att allt är bättre i Murano.

Vi kan argumentera väldigt mycket, men vi kan i alla fall konstatera att ursprunget påverkar värdet på föremålet,
                och då är vi ofelbart tillbaka till investeringspotentialen.

Mitt exempel som jag berättat om tidigare, trolig Cenedese USD200 som identifieras som FM, hur detta påverkar
                det begärda priset. Att 'vetskapen' om att detta är inte tillverkat i Murano, utan i Ronneby, går in och sänker
                prisnivån med 60%.
                Mycket intressant i sammanhanget är att denna säljare ansåg sig ha bra kvalité/Cenedese, men när hon insåg
                att det var FM Ronneby, så blev hon inte förvånad!!! för mer möda hade lagts på slipningen i botten, den var mer
                polerad än det hon var van vid från Cenedese.
                Alltså hade hon ett föremål, som hon först ansåg vara bra kvalité/Cenedese (till och med bättre än hon var van vid),
                men likväl värderade hon nu föremålet (med vetskap om att det var FM) till endast USD80, alltså 60% under priset för Cenedese.
                Det var bekräftad FM men hon använde formuleringen: Troligtvis FM Ronneby,
                på så sätt lämnade hon lite öppet att det trots allt kanske kunde vara Cenedese.....

Säljare driver detta stenhårt. Geografisk Murano är det pengar i. I Murano blir sandet till guld!!

Samtidigt så har samma säljare konstaterat att FM Ronneby/Marcolin ibland säljs som Cenedese/Murano,
                så den skicklighet som Marcolinarna besitter tillskrivs nu istället Cenedese.

Håller helt med dig att det blir en aning komplicerat när man diskuterar ursprung.
                Den geografiska skillnaden påverkar på intet sätt kvalitén.
                Det är, precis som du skriver, hantverkarens skicklighet som avgör föremålets beskaffenhet och finess
                oavsett var i världen han befinner sig.
                Om man ska hårdra frågan om ursprung borde man kunna säga att FM-glaset har sitt ursprung i Murano
                men tillverkningsorten är Ronneby.

Men som ditt i exempel där säljaren uppfattade att kvalitén på FM-Ronneby föremålet var högre än vad hon var van vid från Cendese,
                är det hantverkarens skicklighet som avgör kvalitén men det välkända med fint renommé som sätter prislappen.
                Hoppas och tror att de som verkligen är intresserade av sina föremål ser och förstår skillnaden,
                oavsett vad etiketten eller signeringen säger.
                Tills vidare får vi som samlar och uppskattar FM´s konstglas hög kvalité för mindre pengar,
                och jag är övertygad att det kommer att löna sig i längden.

Comment

Snygga bilder och intressant info!

Håller med övriga, världens bästa dammsugare!

Neodymiumfirren från Tjeckoslovakien är en höjdare,
                  ser ut som om den simmar i luften!
                  Den gröna fågeln är också mycket vacker!
                  Nu måste vi ju snart få se hur du förvarar och exponerar alla tjusiga saker i ditt hem!

Mvh Simco!
                  Hej Simco!

Tack ska du ha! Visst är det snyggt med svart ametist. Jag är så glad för mitt får. ett litet tips till alla som är intresserade. Just nu ligger det ute 4 st. djurfigurer Marcolin i svart ametist på Ebay. Sök på Marcolin.

Mvh. Birger!

Comment

• Hej alla FM-vänner!

Tycker att dagens diskussion kring Murano kontra Fm Ronneby är väldigt intressant. Samma konstnärer olika geografiska platser. Värdering, mycket olika. Jag tror också att värdet på FM-Ronneby's produktion med tiden kommer att öka i värde, kvaliteten är ju superb, skiljer sig egentligen inget från det som idag värderas högre, som Murano. Murano igår, Ronneby dagen efter, sedan Gränna, Eneryda, Reijmyre, Ålandshyttan, ja, vad är Murano? Oavsett för mig är FM-Ronneby fantastiskt hög kvalitet och det tror jag mer och mer kommer att bli en
                    vedertagen sanning i konstglasvärlden.

Mvh. Birger!

Comment

• Hej igen!

Plockade bort en liten "pippi" från tråden, var inte riktigt meningen men den försvann i en redigering. Nu tror jag nog att det inte är en FM-pippi men det vore ju tarvligt att inte visa upp den. Jag har en blåvit FM-pippi som jämförelse. Kan nog själv säga att det är inte alltid lätt att identifiera våra små härliga alster. Här kommer en gul pippi (och en blåvit ).

Mvj. Birger!
                      Click image for larger version

Name:	002.jpg
Views:	2
Size:	44,8 KB
ID:	495358

Comment

Jag börjar skifta så smått till grönt.....
                        Svart Ametist
                        Synd att de verkar vara lite ovanliga, har inte stött på någon hittils.
                        Men nu har vi något att spana extra mycket efter!
                        Dyker upp väldigt lite. När jag köpte min droppe så fanns det även en helsvart till salu, men då jag föredrar
                        med klarglas utanpå så köpte jag bara den ena ... idag skulle jag köpt båda. Hade gjort sig bra i par!

Svart glas har vi inte pratat om så mycket ......
                        FM använder ametist, och vad jag vet så använde Åfors grönt, det går kanske även med blått ..... men finns egentligen svart glas???
                        Eller är det hela tiden mörk, mörk ametist eller grönt eller blått?
                        Vad säger ni, Hirvi och mi.ke.?

Plockade bort en liten "pippi" från tråden, var inte riktigt meningen men den försvann i en redigering.
                        Nu tror jag nog att det inte är en FM-pippi
                        Nej, jag tror inte heller den gula är FM. Men dom gör sig bra i par.....

Här har jag några som gör sig bra i par!

Sedan vill jag återkomma till (loppis)dammsugarmunstycke.
                        Mitt gamla har fungerat bra men för att vara på den säkra sidan har jag nu köpt ett helt sprillans nytt .....
                        Av mina senaste inköp har 5 landat och 2 är på väg, bör komma nästa vecka.
                        När jag får tid så kommer det bilder .... här kommer ett gruppfoto så länge! Som ni ser så är mitt älskade grå väl representerat!
                        Bifogade filer

Comment

• Hej Alegni!

Den dammsugaren kommer du säker att få mycket glädje av. Grattis till din nya inköp, ska bli roligt att få stifta en närmare kontakt med dem. Ser inte riktigt men är den i mitten ett bältdjur? Ekorren ser bara så fin ut.

Mvh. Birger!
                          Last edited by birger; 2010-07-31, 22:30.

Comment

• Glasets färg

[QUOTE=alegni;147482]

Svart glas har vi inte pratat om så mycket ......
                            FM använder ametist, och vad jag vet så använde Åfors grönt, det går kanske även med blått ..... men finns egentligen svart glas???
                            Eller är det hela tiden mörk, mörk ametist eller grönt eller blått?
                            Vad säger ni, Hirvi och mi.ke.?

Ja du alegni jag kollar lite i min pärm kompendiet glas, den är så omfattande
                            att man inte sitter och lusläser den varje dag,
                            glasets färger handlar tydligen mycket på hur ögat tar upp olika ljus kan jag läsa, men tillsatser för mörkheten i glasmassan är nog faktumet,
                            bifogar en text.
                            Hirvi
                            Bifogade filer
                            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Hej Hirvi!

Tack för en intressant information kring färgning av svart glas. Alltid uppskattat med din stora kunnighet av yrkesmässig glaskonst.

Nu är min Traderabudget slut för ett tag, min plånbok klarar inte längre av att hålla jämna steg, när de stora elefanterna trampar in på arenan. Nu får jag förlita mig på de lokala loppisarna en tid. Gjorde ett svep med ungarna idag och förutom att ungarna hittade roliga saker så fann jag en härlig grönblå FM-fågel, signerad och i bra skick.

Mvh. Birger!

Name:	011.jpg
Views:	1
Size:	47,4 KB
ID:	495425

Name:	014.jpg
Views:	1
Size:	66,0 KB
ID:	495426

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                                jag förlita mig på de lokala loppisarna en tid. Gjorde ett svep med ungarna idag och förutom att ungarna hittade roliga saker så fann jag en härlig grönblå FM-fågel, signerad och i bra skick.

Mvh. Birger!
                                Undrar om jag inte såg den oxå? Jag var en sväng på Bakluckeloppis i Vänersborg, sen var jag en sväng förbi Brålanda?

MvH
                                EMil

Comment

Working...
                                X