Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hej återigen!

Som grädde på moset så hittade jag idag mitt första FM-Ronneby ägg. Inte signerat men med en härligt lagom sliten etikett samt i ett fantastiskt skick. Inte en repa så lång ögat når. Håll till godo.
    Click image for larger version

Name:	FM-6-11-2010 008.jpg
Views:	1
Size:	76,9 KB
ID:	503179

Name:	FM-6-11-2010 009.jpg
Size:	71,1 KB
ID:	503180

Name:	FM-6-11-2010 010.jpg
Size:	69,6 KB
ID:	503181

Name:	FM-6-11-2010 011.jpg
Size:	73,7 KB
ID:	503182

Name:	FM-6-11-2010 012.jpg
Size:	101,5 KB
ID:	503183

Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
      För er som har undrat vad jag kom hem med kan jag presentera min älg, B-2.

Älgen B-2 dök upp första gången i 1973 års priskurant,
      i färgkod 32 (grön-brun-klar, se bild) samt även i 1 (klarglas)
      1974-1977 fanns den med som 1 samt 47 (blå-grön-klar)
      1978 fanns den med som 1, 47 samt 53 (svart-brun-klar)
      1980 fanns den med som 1 samt 53

Jag kan notera att färgkombinationen på min älg användes endast under 1973.
      Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
      Hej Birger!

Det finns tyvärr inga böcker om FM Ronneby, inget "facit" att ta till, det är som att lägga pussel. Man kan tro sig ha koll ena dagen men så dyker det upp något nytt nästa dag, och så får man ta sig en funderare igen ....

Älg .... ja, det dyker nog upp en till dig också! Frågan är när??? Min älg fick jag av en snäll kompis. Annars så har jag sett endast en älg under åren (förutom min), och det var på eBay USA.
      Vi kan göra så här! Det är ju inte bara samlare/FM intresserade som läser denna tråd ... utan även Tradera säljare! Vi får önska oss saker på Tradera, så får vi se om säljarna kan leverera!! Så plocka nu fram älgar och giraffer, så får vi lite drag på Tradera!
      Tänkte lägga ut denna Älg på Tradera enl Alegnis önskemål (om än sent) Dock undrar jag om denna är modell B-2? Höjden är ca 27 cm.
      Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
        Tänkte lägga ut denna Älg på Tradera enl Alegnis önskemål (om än sent) Dock undrar jag om denna är modell B-2? Höjden är ca 27 cm.
        Fin älg! Visst är det en B-2!

Comment

• Tack Alegni Den läggs ut i kväll

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
            Stort grattis till din underbara fågelvas! Jag har själv tittat på flera stycken på Ebay. Tycker priset skrämmer mig alltför mycket, kanske lite dumsnålt, tycker dock ändå att prisläget är lite högt.
            Ja, glas är dyrt. Jag var nyligen inne i en affär i centrala Stockholm, och där var det väldigt dyrt .....

Min fågelvas är i nyskick, säljaren har varit återförsäljare för Marcolin. Han har kvar en del i lager, och säljer nu av detta på eBay. Så det är inga begagnade saker han säljer. En liknande fågelvas skulle kosta samma eller mer i en affär idag.

När det gäller priset. Ja, det är mycket pengar och för min del har jag köpt ett fåtal Marcolinobjekt från denna säljare.....
            Andra går in i en affär idag, och köper t.ex. något från Ernst Billgren för 75.000:-

Hur ska man resonera? Är det samling eller investering?
            Om Antikrundan (och liknande program) alltid framhåller Billgren, ja, då blir det ett känt namn.
            Samma med Murano. Hur ofta dyker inte Venini upp, och då blir det ju ett säkert kort, och fok vet vad man samlar på..... Här har vi alltså ett begrepp som folk känner igen.

FM Marcolin, Ronneby, är inte ett känt begrepp. Antikrundan var i Ronneby. Där blev det Murano, en vas från Venini. Fanns det verkligen ingen som kom dit med ett FM objekt???? Eller var det flertalet som kom dit med FM objekt, men det var inte intressant att ta upp i programmet ....
            Dessa program, som Antikrundan, skapar en marknad samt håller en marknad under armarna, håller priserna uppe.

Jag är samlare. Jag köper det som är tilltalande för mig, jag bryr mig om hantverket. Och detta leder mig till Marcolin.

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
              Tack för era härliga närbilder. Jag håller med, man upptäcker helt andra saker och detaljer som annars går oss förbi. Fokuset hamnar ju då också enbart på mönster eller små, små detaljer som på något vis står för sig själva, utan att man vet vilken figur eller objekt man egentligen tagit bilden på.

Detaljer ..... det är kanske därför t.ex. blå fåglar går mig rätt så spårlöst förbi! Hur länge jag än tittar på en blå fågel, så blir den aldrig något annat än blå. Det finns inga överraskningar ...

Det grå är variationsrikt. Det finns många olika grå effekter, och från början insåg jag inte denna rikedom. Men med tiden har jag "tittat djupt i glaset", och upptäckt en ny värld!

En annan härlig effekt har jag i min snigel. Men det som ögat ser vill inte gärna kameran plocka upp!
              Rainbow har haft inne bild på denna effekt här:

Jag har fotat min snigel tidigare men aldrig riktigt fått till det! Först några bilder som varit med tidigare, samt en nytagen närbild.

Här vill jag passa på att fråga: hur får man fram denna effekt???????
              Vad säger ni ...... Hirvi, Mikkel, mi.ke.!
              Bifogade filer

Comment

• Hej Alegni!

Du fick ju till det! På sista bilden fick du verkligen med det häftiga krakelerade mönstret. Jag håller med dig, vore verkligen kul att veta hur de fick till det.

Mvh. Birger!

Comment

• Birger, nu är du på gång igen! Ute en sväng med dammsugaren!!!
                  Men du hittar trevlig saker ..... grattis!

Comment

• Vacker snigel med sina skimrande effekter, ser nästan ut som lysterglas kan skimra ibland, men här är det inte lystrat,
                    det varma glaset bör ju vara rullat i detta skimrande glaspulver
                    som sedan värmts så att det smälte ihop med klarglaset,
                    sedan måste dom doppat det i kallt vatten, sedan ett lager klarglas däröver,
                    då blir ju effekten krakelerad, vattenskrängt.

Rättelser motages varmt
                    Hirvi
                    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                      Vacker snigel med sina skimrande effekter, ser nästan ut som lysterglas kan skimra ibland, men här är det inte lystrat,

Rättelser motages varmt
                      Hirvi
                      Hej Hirvi!

Tack för lektionen, du är som vanligt en helt fantastisk kunskapsbank vad gäller glastekniker. Mycket intressant information.

Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                        Så bör det vara, doppat i kallt vatten. Kommer nu ihåg att vi, i en annan tråd (om en Wärffskål), har diskuterat just detta.

Tack, Hirvi!

Comment

• Det liknar ju skrängt glas, bladguldet spricker ju oxå upp på glasytan,
                          sedan om det rullats i någon annan slags skimrande foliefilm som spricker upp,
                          det kanske någon annan kan svara på.
                          Hirvi
                          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Hej, go' vänner av FM Ronneby!

Jag är kvar, familjen mår efter omständigheterna väl och samlandet fortsätter, om än i sakta mak för tillfället. Bifogar en bild på bakgrundsbilden i min dator sedan en tid tillbaka. Lyckan över detta fynd var enorm! Gissning?

Dessutom har jag tydligen blivit någon slags pingvinräddare. Paraden är ganska charmig, om jag får säga det själv.

Så fort jag orkar mer, ska jag försöka uppdatera lite mer ingående.

/Cina PB
                            Bifogade filer

Comment

• Hej Cina PB!

Kul att ha dig på tråden igen. Härlig pingvinparad! Din närbild på gissningen, är helt fantastisk! Den får jag fundera på en stund, jag återkommer. Vet ej vad som hänt dig eller din familj men jag förstår att det på något sätt skett något tråkigt. Jag håller tummarna för att det ordnar sig.

Mvh. Birger!

Comment

• Hej igen Birger, och tack!

Jo, min pappa blev svårt sjuk efter ett förvisso komplicerat rutiningrepp och tillbringade hela september på sjukhus istället för bara ett par tre dygn, och det tog ett tag innan personalen av en slump kom på vad det handlade om. Så fort den gåtan var löst, gick det som tur var åt rätt håll! Han är hemma igen och så gott som fit for fight.

Klura vidare på min bakgrundsgåta, du.

/Cina PB
                                Last edited by Cina PB; 2010-11-08, 22:29.

Comment

Working...
                                X