Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Olika tekniker för framställning av konstglas - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Olika tekniker för framställning av konstglas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Om hur Orreforsgraalen föddes 1916.
    Knut Bergqvist var inte trakterad av att helt enkelt lägga klarglas över ett färdigt mönster i etsat överfång. Han ville mera - och tekniken med att fånga an klarglas över ett litet graalämne och blåsa upp det till "den heta teknikens mästerverk" - det kallade Ahlin till att börja med för trollglas, innan han fann namnet graal!

KB har berättat så här: "Disponent Ahlin hade gjort sig en särskild pall för att kunna sitta bredvid mig och studera. Vid ett tillfälle sa han: Kan vi inte få bort den där skarpa reliefen på galléglasen på något sätt?" (Min anm: På Orrefors kallade man de etsade överfångsglasen för galléglas. Man hade försökt på olika sätt: att slipa ner kanterna, att syrabehandla glaset, att värma upp glaset och häfta an vid puntel och värma in så att kanterna smälte bort. Men det gav ändå inte det resultat, som man egentligen ville komma fram till.)

”Då föreslog Ahlin, att när jag hade pjäsen uppvärmd på punteln skulle jag doppa ned den i degeln och få glas över. Jag påpekade att då tränger glasmassan inuti, så att det ej går att utföra. Därför frågade jag i stället om jag fick pröva en idé jag hade med att göra ämne och etsa och sedan värma upp dem och fånga an över desamma. Det kunde han dock ej fatta vad jag menade med att göra ämne. För att demonstrera min idé bad jag om en färdig vas som vi hade framför oss där vi stod i målarverkstaden. Han plockade på mig flera stycken vaser, men jag valde då de tre minsta, som jag värmde upp och häftade an i mynningen på pipnaveln. Sedan skar jag av den på mitten och fångade an över. En av dem står nu på museet i Växjö; den första av dem jag gjorde är det.”

Den vasen är nu återförd till Orrefors Glasbruks utställningshall. Enligt Agnes Hellner fick Simon Gate Graal nr 2 att visa upp i Stockholm. Graal nr 3 behöll KB själv och om dess öde kan man läsa här: http://www.fotosidan.se/blogs/graal-...ate=2008-01-01
    Last edited by Rebello; 2009-10-29, 18:11.

Comment

• Tack Rebello för dina uttömmande svar! Jag har studerat de länkar du hänvisar till också och hittar mer och mer lärorik information.

Comment

• Ursprungligen postat av Bay Åkerblom Visa inlägg
        - - -
        Den vas som man däremot bör titta på är Anna Bobergs vas från Reijmyre 1903 utropsnummer 888.
        Vasen är tillverkad utan invälsade bitar. Den är utförd med ett opakt underfång och sedan överdraget överfång, därefter nerkylt och fått en etsad dekor av blommor. Sedan har dekoren överdragits med ett klarglaslager. - - -
        Har haft föremålet i min hand för att studera tillverkningssättet och är säker på att den är utförd på detta sätt. Vilket tydligt syns på föremålet.

Sedan får man tillägga att Knut Bergqvist och Karl Lindeberg experimenterade med samma teknik före 1914 vid Kosta glasbruk.
        - - -
        Jag har sovrat i citatet och färgmarkerat, för att få fram vad jag vill fråga Bay Åkerblom om:

Bay, vad grundar du detta påstående på?

Det skulle vara intressant att ta del av vilka belägg du har funnit på att Knut Bergqvist skulle ha deltagit i eller känt till sådana experiment på Kosta, innan han sommaren 1914 flyttade till Orrefors glasbruk. Avser du den där osignerade vasen med röda blommor och blad från Kosta glasbruks samlingar - och har du fått fram nya uppgifter om den?

Jag har inte funnit något sådant svenskt glas i litteraturen, så ditt påstående är jämte fyndet av Anna Bobergs vas en sensation!
        I exempelvis den senaste stora exposén - Märta Holkers bok från 2007: De svenska antikviteternas historia - där omnämner hon inte något sådant svenskt glas. Däremot avbildar hon några Reijmyreglas med på ytan invälsad dekor och beskriver utförligt den metoden. Det är glas från samma period på Reijmyre som de här båda aktuella glasen från SAV-auktionen stammar från.

Man kan undra om museet på Rejmyre har något sådant här glas, där man har dragit över dekoren med ett klarglaslager? Och: var hamnar Anna Bobergs skål efter de planerade utställningar nästa år - räddas den till något museum? (Enligt uppgift i Smålandspostens nättidning i går kväll, så är nu även inkunablerna från Orrefors räddade till ett museum i det offentligas ägo - förutom de från Kosta - se länk på Lungan!)

Om KB skulle ha känt till någon sådan teknik från sin tid på Kosta, så skulle han väl direkt ha använt den på Orrefors - i stället för att nöja sig med att puntla och värma in överfångsglaset. Jag avser första halvåret 1916 då han provade olika sätt att mjuka upp de skarpa konturerna hos de etsade överfången. KB har berättat om dessa försök och omnämner då att ”på Kosta tog gravörerna bort de skarpa kanterna”. Men inget om att man på Kosta skulle ha dragit över dekoren med ett klarglaslager!

Det är märkligt om KB i så fall skulle ha avvaktat så förhållandevis länge med att satsa på sin innovation med att göra graalämne. Dessförinnan, på försommaren 1916, experimenterade han t o m med att göra glas med invälsad dekor. Ett sådant exemplar fanns med på utställningen Osett på Smålands museum 2004/05, sid. 16 – 17 i utställningsboken. En flaskliknande vas i under- och överfång där KB noggrant välsade in färgkross och sedan lät Wollmann etsa in ett mönster på vasens överdel. Han har värmt in och välsat upprepade gånger, så att färgkrosset ser ut att ligga inne i glasmassan.

Ytterligare en fundering om den aktuella skålen från Reijmyre: Knut Bergqvist välsade noggrant ämnet till sin Graal nr 1, men han fick ändå några luftblåsor i den när han lade klarglas över ämnet. Sådana blåsor som man 20 år senare utnyttjade konstnärligt i Orrefors arielteknik. Det verkar inte vara några luftblåsor i Bobergskålen och den borde alltså ha välsats rejält innan ett skikt av klarglas hade lagts på. Kan man kanske ana detta i de blåa blommornas struktur? Hos de tunnväggiga gralarna var denna välsande påverkan på ämnet - jämte den kraftiga förstoringen av mönstret vid uppblåsningen - det som gav dem deras konstnärliga egenart.
        Last edited by Rebello; 2009-11-03, 08:13.

Comment

• Etsning av glas

Etsningens tekniker har behadlats här på PES:

Etsningens historia kom den 23 november 2009 upp på tråden "vad menas egentligen ???"
          http://www.precisensan.com/antikforu...ad.php?t=19813 Där ges en sakkunning information av silvervalley, som informerar, att enligt all expertis på området, museiexperter och författarna till boken Glas, så påbörjades etsning av dekor på pokaler och vinglas först omkring 1870-1880. Här avses finare glas med exempelvis monogram och andra dekorer. Och silvervalley skriver vidare, att i den s.k. "glasbibeln", boken GLAS av Steenberg-Simmingsköld, "Sveriges kanske främsta kännare av just glas, kan man läsa utförligt om den s.k. etsningen av glas".

Silvervalley: "Etsning användes främst till belysningsglas, men kom senare att användas även på finare glas i exempelvis monogram och andra dekorer. Detta blev mycket billigare än "den gamla" gravyrtekniken, och kom till att börja med att användas på Reijmyre och Kosta m.fl. i slutet av 1800-talet. Att själva etsningstekniken var känd redan på 1600-talet är en helt annan sak."

Här menar alltså silvervalley, liksom Carl Hermelin i Glasboken, att själva etsningstekniken var känd på 1600-talet, men användes inte då som monogram och dekorer på finare glas som pokaler.

På den nämnda tråden diskuteras en pokal som såldes på Norrköpings Auktionsverk den 21 - 22 november 2009. Är den etsad eller graverad? Resultatet av detta meningsutbyte blev att den pokalen torde vara graverad/kasad - och inte etsad.

Bay Åkerblom menar att en anledning till missförstånd härvid kan vara, att under äldre tider kallade man även graverat glas för etsat. Det noterades också, att enligt Carl Hermelin kallades gravering ända fram till 1820-talet för glasritning och att graverat ofta felaktigt kallas etsat. Om kasa skriver CH: "en graverad dekor är kasad om sliptrissan på tvären har tillåtits rutscha längs ytan."
          Last edited by Rebello; 2009-11-25, 05:07. Anledning: Inte ändring - men förklaring att silvervalley samtycker till inlägg om detta

Comment

• Phalaris - inlagda färgade ränder i glaset

Då och då hittar man interna länkar till beskrivning av olika glastekniker.
            I dag dök det upp ett sådant exempel på Pellepennans tråd Vad vet ni om detta:
            http://www.precisensan.com/antikforu...ad.php?t=19874.
            Där finns en länk till Keckes Fråga: Vas Randig http://www.precisensan.com/antikforu...ris#post107165
            och där länkas man till en förklaring av Hirvi.

Så här har Hirvi beskrivit den teknik som på Fåglavik kallades phalaris:

Man spinner på benvitt glas på klarglasposten, värmer in posten med trådarna i lunsen (invärmningsugn)
            tar sedan en liten järnkrok och drar trådarna från ändan på posten mot pipnaveln,
            det går att dra flera slöjor om man vill - här kallades det (palaris).
            Värmdes igen och slätades till, sedan anfångades ett lager klarglas däröver och skålen formades,
            puntel på, mynningskanten värmdes och kliptes och formades.

Hirvi skriver i dag, att det äldsta phalrisglaset från Fåglavik är från 1903.
            Hirvis läromästare Alfons Bengtsson var född c:a 1900.
            "Han pratade om detta och visade mig, så jag provade på det ibland," skriver Hirvi.
            Last edited by Rebello; 2009-11-30, 07:52.

Comment

• Optikblåst glas

I dag ger Hirvi en förklaring av optikblåsning i inlägg nr 9 på tråden Karaff.
              Där visar han också en bild på ett slag av optikform:
              http://www.precisensan.com/antikforu...ad.php?t=19951.

Hirvi beskriver processen:
              Det är rak optik i din karaff, i allt optikblåst glas som man blåser, så blåser man i optikformen med det varma glaset först,
              sedan går man till slutformen och blåser ut karaffen under snurrning,
              den blir slät på utsidan (av luften du blåser i som pressas mot formväggarna)
              stolparna som optikformen är gjord av, dom kyler ned glasmassan,
              därför blir varje rand i färdigt glas tjockare glas, man får då fram detta optikmönster och känner det bara på insidan av glaset.
              Hirvi

Comment

• Formar optik

Lägger i två bilder på enkla optikformar,
                en med tätare optik och en med glesare optik.

Vill man dessutom ha vriden optik, då stöter man glaset
                en andra gång under vridning i optikformen,
                även i slutformen vrider man åt ett håll
                för att optiken skall hålla sig vriden.

För att hålla en rak optik på föremålet,
                så vrider man pipan fram och tillbaka i slutformen.
                Hirvi
                Bifogade filer
                Last edited by Hirvi; 2009-12-05, 19:43.
                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Hjälp:
                  Hirvi-Rebello.

Och övriga..........

Vad är DETTA : Har haft den å en annantråd men, nada respons........
                  Nu kanske jag kan nå fram till ER ?
                  Bifogade filer

Comment

• Puntlar & Punteller

Citat:
                    Ursprungligen postat av A.F
                    Hur de ville att den skulle gå av vet jag inte, men det man ser är det helt
                    normala ifrån den typen och tiden.

Puntlar på äldre flaskor som i regel hade en tjockare glasmassa i botten,
                    AF menar att det är vanligt på dom att punteln i botten är avslagen och sticker ut en bit, det tyder ju på att dom inte varit så noga med hur punteln gått av i botten, (punteln är för varm när den sätts fast i botten)
                    då smäller den av lite var som helst när man knackar av flaskan,
                    då blir ju punteln förstörd i regel så dom får putsa av glaset på puntelspiken och ta upp nytt glas och välsa ut till en ny puntel till varje flaska,
                    tydligen har dom jobbat på detta vis i flaskverkstäderna på den tiden.

För att jämföra puntlar i en servisglasverkstad,
                    en sådan varm puntel skulle ju inte funka på ett vinglas med ben och fot,
                    då skulle garanterat benet smälla av före punteln (eller svagaste delen)
                    i en servisglasverkstad hade dom en gubbe som skötte om ett flertal puntlar,
                    dom låg i värmehålet och hölls lagom varma hela tiden och kunde användas
                    i flera timmar utan att göra någon ny,
                    tekniken var att (se en lagom temperatur) på punteln när den fästes i botten
                    då behövdes bara ett litet lätt knack på spiken och det släppte fint,
                    så värmdes punteln om igen och kunde hålla länge,
                    man kunde även stöta med en tunn kall plåtbit där knacket skulle gå av
                    då blev det ganska slätt med foten.
                    Puntlar är lite mera än bara en bit glas
                    Hirvi
                    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                      Citat:
                      Ursprungligen postat av A.F
                      Hur de ville att den skulle gå av vet jag inte, men det man ser är det helt
                      normala ifrån den typen och tiden.

Puntlar på äldre flaskor som i regel hade en tjockare glasmassa i botten,
                      AF menar att det är vanligt på dom att punteln i botten är avslagen och sticker ut en bit, det tyder ju på att dom inte varit så noga med hur punteln gått av i botten, (punteln är för varm när den sätts fast i botten)
                      då smäller den av lite var som helst när man knackar av flaskan,
                      då blir ju punteln förstörd i regel så dom får putsa av glaset på puntelspiken och ta upp nytt glas och välsa ut till en ny puntel till varje flaska,
                      tydligen har dom jobbat på detta vis i flaskverkstäderna på den tiden.

För att jämföra puntlar i en servisglasverkstad,
                      en sådan varm puntel skulle ju inte funka på ett vinglas med ben och fot,
                      då skulle garanterat benet smälla av före punteln (eller svagaste delen)
                      i en servisglasverkstad hade dom en gubbe som skötte om ett flertal puntlar,
                      dom låg i värmehålet och hölls lagom varma hela tiden och kunde användas
                      i flera timmar utan att göra någon ny,
                      tekniken var att (se en lagom temperatur) på punteln när den fästes i botten
                      då behövdes bara ett litet lätt knack på spiken och det släppte fint,
                      så värmdes punteln om igen och kunde hålla länge,
                      man kunde även stöta med en tunn kall plåtbit där knacket skulle gå av
                      då blev det ganska slätt med foten.
                      Puntlar är lite mera än bara en bit glas
                      Hirvi
                      Ohh är det så!!!
                      Hade inte en aning!!

Jag trodde att man skicka upp ett kilo rödglödande glasmassa i foten på
                      ett litet trevligt supglas, för att sedan bara slå av skiten mot närmaste
                      bordskant.

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                        Hjälp:
                        Hirvi-Rebello.

Och övriga..........

Vad är DETTA : Har haft den å en annantråd men, nada respons........
                        Nu kanske jag kan nå fram till ER ?
                        Vet inget om upphovet men på denna tråden gäller det väl främst tekniker. Jag börjar och så får Hirvi hjälpa till och komplettera/rätta. Man kan väl i korta drag säga att den (kupan) är blåst ovanifrån - sedan påklippt och format ben (i två etapper, nod och ben?) samt på motsvarande sätt med foten, påklippt och formad i fotsax. Av mästaren pålagd spiral på benet, från en anfångares spik - eller detta gjort då skålen suttit puntlad? Sedan puntlad - klippt och driven överkant på kupan - och slutligen påklippta och formade hänklar.

Men det är kanske först och främst upphovsman och glasbruk och tid som du vill ha svar om . . .
                        Last edited by Rebello; 2009-12-12, 17:59.

Comment

• Nej då, det är lika intressant att ta del av vilka olika tekniker man använder sig av när man framställer hantverkmässigt tillverkade konstglas.
                          Tack Rebello

Comment

• Glas drives i klam (fotklämma)

Eller drivet i klam heter det.
                            Det är en kluven puntelspik som fjädrar, det kan även vara tre armar med klo i ändan som nyper åt, man för fram hylsan så nyper det runt foten,
                            den får ju vara lagom varm så den inte skadar glaset,
                            sådana fixade smeden så det passade till olika glas.

Man kan då driva ett glas med (klam) (hylsa) eller (puntel)

Möjligen har jag någon liknande i mina bodar,
                            men denna bild visar prinsipen
                            Hirvi
                            Bifogade filer

Comment

• Tack Hirvi.
                              Man undrar hur många misslyckade försök man gjorde innan man kunde driva ett perfekt glas på detta sätt.........

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                                Tack Hirvi.
                                Man undrar hur många misslyckade försök man gjorde innan man kunde driva ett perfekt glas på detta sätt.........
                                Det var bara att gå den långa vägen från dom enklaste glasen och uppåt,
                                där efter vägen märkte man snart om man kunde gå vidare och utföra
                                svårare jobb
                                Hirvi

Comment

Working...
                                X