Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karaff

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Karaff

Jag köper ofta djurfigurer men ibland dyker det upp något annat som fångar mitt öga!
    Det kan vara en vas, det kan vara en brevpress ... eller som i detta fall en karaff.

Så nu ser ni att jag inte bara köper "djurfigurer".....

.
    Bifogade filer

Hallå i sena timmen,
    Nog var det elefanten som doftade murano som fick dig att köpa karaffen?
    Jättefin, men genom ditt kameraöga blir det mesta sevärt. So long...

Comment

Hallå i ännu mera sena timmen........

Hm, doftar Murano? Ja, det kanske för tankarna till Murano men denna karaff och elefant har absolut ingenting med Murano att göra!

Elefanten drog men även karaffen, i sin form. Den ser ut som den inte är rund, men den är rund och ytan är helt slät. Vad som gör att den 'inte ser rund ut' vet jag inte, det blir som en optisk villa.

Kim, nu har du berömt mina tidigare bilder men denna karaff vill inte göra sig på bild. Ljuset är för dåligt och det blev lite mörkt men det kanske visar på karaffens 'form' i alla fall.....

Det är alltså inte Murano .....

Om ni vill dra till med några gissningar så kan vi köra en sväng innan jag 'avslöjar' vad som står på etiketten. Nej, det har heller inget med FM Ronneby/Marcolin att göra!

Vad tror ni står på etiketten?

.
      Bifogade filer

Comment

Orrefors?
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Holmegaard.

...men kan inte erinra mig vem... Bang?

Comment

Ursprungligen postat av på femte våningen Visa inlägg
            Holmegaard.
            ...men kan inte erinra mig vem... Bang?

På etiketten står det Royal Copenhagen. Jag hade hört att det skulle vara Holmegaard som tillverkat karaffen,
            så jag tänkte fråga om någon vet mer om detta ......

Nu har du svarat lite på min följdfråga innan jag ens hann ställa den!

Royal Copenhagen och Holmegaaard, hur hänger det sammarbetet ihop?

Denna karaff med sin elefantpropp, har den gjorts vid något speciellt tillfälle?
            Kom att tänka på Carlsberg och elefanter...

.
            Bifogade filer

Comment

Ja, det kan mycket väl vara en s.k. give away, beställd av Carlsberg för prominenta gäster och stora kunder. Poängen var då att man inte "skrev" logotypen på presententen utan talade med symboler. Hade Carlsberg som uppdragsgivare som ung reklamman under några år på 70-talet och var med om liknande saker. Kan om du vill kolla med svenske marknadschefen på den tiden, fortfarande god vän, om han kommer ihåg din karaff. So long...

PS, Vad formen på karaffen beträffar tror inte på synvilla, den är rund på utsidan och buktig på insidan. Men jag kan ingenting om glas.....

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                Vad formen på karaffen beträffar tror inte på synvilla, den är rund på utsidan och buktig på insidan.
                Jo, jag tror också att den är "buktig" på insidan. Hoppas Hirvi tittar in med en kommentar!

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                Ja, det kan mycket väl vara en s.k. give away, beställd av Carlsberg för prominenta gäster och stora kunder. Poängen var då att man inte "skrev" logotypen på presententen utan talade med symboler. Hade Carlsberg som uppdragsgivare som ung reklamman under några år på 70-talet och var med om liknande saker. Kan om du vill kolla med svenske marknadschefen på den tiden, fortfarande god vän, om han kommer ihåg din karaff.
                Du får jättegärna kolla upp detta!

Det här var lite funderingar/lite spånande från min sida.
                Det kan ju helt enkelt bara vara en karaff med blå elefantpropp, behöver ju inte finnas koppling till något speciellt ....
                eller så har det något med Carlsberg att göra. Kanske något jubileum? Hittade en bild på Carlsberg-elefanten.....

Karaff-elefanten finns i rosa också. (urdåliga bilder tagna med mobiltelefonen)

.
                Bifogade filer

Comment

Optik

Flera undrar över optikblåst glas, (bild, optikform) finns många olika.

Tittar på din elefantkaraff Alegni
                  Det är rak optik i din karaff, i allt optikblåst glas som man blåser, så blåser man i optikformen med det varma glaset först,
                  sedan går man till slutformen och blåser ut karaffen under snurrning,
                  den blir slät på utsidan (av luften du blåser i som pressas mot formväggarna)
                  stolparna som optikformen är gjord av, dom kyler ned glasmassan,
                  därför blir varje rand i färdigt glas tjockare glas, man får då fram detta optikmönster och känner det bara på insidan av glaset.
                  Hirvi
                  Bifogade filer
                  SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ursprungligen postat av på femte våningen Visa inlägg
                    Holmegaard. ...men kan inte erinra mig vem... Bang?
                    Enligt uppgift från ett annat forum så är detta Holmegaard och Michael Bang, ca 1990.

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                    Flera undrar över optikblåst glas, (bild, optikform) finns många olika. Det är rak optik i din karaff, i allt optikblåst glas som man blåser, så blåser man i optikformen med det varma glaset först.....
                    Tack för att du tar dig tid att förklara! Du är en klippa!

.

Comment

jag har kollat runt på holmegaard och elefanten har jag hittat och där är det michael bang som är designern men den optikblåsta karaffen hittar jag inte men det är med stor sannolikhet michael bang som designat karaffen
                      behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Working...
                      X