Finns fortfarande lite järn kvar. Två riktiga "järngubbar" Bolindarna förevigade i järn som sig bör. Inget medaljformat utan rejäla storlekar. Diameter 27 cm. Naturligtvis gjorda på Bolinders. Signerade Lea Ahlborn som var en skicklig gravör av medaljer och även dessa.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Järnbrist.
Collapse
X
-
Inte det äldsta men roligt ändå. Har visat den förut, men det mesta går ju i repris. Hemmabygge, löstagbart trähandtag för snabbt skifte mellan järnen. Medan det ena används värms det andra och vice versa. Vet inte hur gammalt det är men tror inte att det är äldre än sekelskiftet 1900.
Comment
-
En fördel nu är att bilden har blivit bättre.
Jag har ett järn som varit målat med silverbrons, har brännt det i eld, behandlat det med lösningsmedel och nu i slutfasen får man ta bort varje 0.1mm 2 med kniv, verkar som om aluminiumet i färgen på något vis förenat sig men järnet så det sitter bättre än "gjutet".
Ja det är inte lätt att få ordning på prylarna när folk har varit framme och förskönat.
När jag ger upp kommer en bild att produceras.
Comment
-
Nej det finns det inte.
Nu börjar det likan något U... en riktigt mysig mortel, härlig patina.
Den som kan efterlikna den i nuläget är värd Nobelpris.
Peter kan vi få en uppgift om vad för känslor som skapas när du ser ytan.
Det är väl som med stor del av "oss" ingenting.
Comment
-
Helt rätt! Ingenting! Jag har en marmormortel därhemma som fungerar alldeles ypperligt och jag hade ändå inte tänkt byta ut den.
I övrigt har jag inget till övers för "allmoge" i största allmänhet, kanske för att jag inte är ruinromantiker. Jag tror på människans utveckling över tiden och att man anpassar föremålen efter sina behov. Föremål gjorda igår eller för tvåhundra år sedan har ingen betydelse för mig. Ska det vara gammalt ska det vara högrestånds och perfekt för att attrahera mig.
Därför kommer jag heller inte med några omdömen om denna mortel.
Comment
-
För min del är det lite svårt att förklara men .... just detta tidiga material där folk har kämpat en hel del för att få fram just "detta" är väl rätt så "bra".
Ännu ett viktigt.... att efterapa är tusan så svårt så man kan i överskådlig framtid vara säker på att en hel del människor har nyttjat just detta obj.
Pluss att jag för min del har en konstnärlig ådra som sammanfaller med just den som skapat, varenda "form" är just så som jag vill ha den och så var det tydligen för den som gjorde någon gång på 1700-talet.
Jag tror att det konstnärliga sambandet med människor från förr är det mest drivande.
Får väl tillägga att allt konstnärligt verkar rinna ur folk ju längre tiden går.
Nu är det bara konstigt som gäller till större delen.
Hald o Gate var en killar med sinne för "vackert". Om man skall ta några "nya".
Ett stort arbete bakom är också en drivfjäder bakom antikt, där kan vi slänga dessa fabriksframställda alster i väggen.
Nä tacka var jag något som en snubbe har vandrat i berg 3 månader för att välja ut den skönaste roten och sedan börjat arbeta den till vad han tyckt var bäst, det blev något av det kan jag försäkra.
Konst betyder att kunna, det behövs inte så mycket kunnande i dagens läge i jämförelse med förr.
Comment
-
Hej Johan. Brevens bruk har jag inget av. Finns säkert ett och annat i Närke som kommer från Breven. Är lite osäker på hur manufakturen stämplades men hade inte bruket samröre med Häfla och stämplade med ett H. Vet att B i en ring användes av Breven, men som sagt osäker hur dom stämplade. Om du vet hur Johan får du gärna skriva vad du vet.
Comment
Comment