Att göra det enkelt för sig är inte så lätt. Glömde bilden.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Järnbrist.
Collapse
X
-
Jeg ved heller ikke hvad det vejer, men vi har folk til den slags ting så mandag så ved jeg.
Jeg må så indrømme at det ikke er mit. Det ligger på mit arbejde og det er så stort, at vi ikke anede hvad vi skulle gøre med det og hvor det skulle placeres. Men vi fandt et sted.
Vi har også nogle kanoner både svenske og danske. Jeg har ikke taget billeder af dem, men det skal jeg gøre når jeg igen er på jobbet. De danske er ca 3 meter lange og de svenske et par meter - med dem tror jeg nok at jeg sætter rekorden.
Vi har også et anker på 3½ - 4 meter tror jeg. Hvis jeg ligesom skal sætte trumf på
Og så har vi en kanon 4 måske 5 m lang. Har slæbt den med fra flere steder. Den er så stor at ingen gennem tiden (overhovedet) har overvejet om den skulle hjem i haven
Last edited by hose; 2007-01-12, 20:51.
Comment
-
Skriver lite om alnmått om det är någon som är intresserad:
Redan på 1400talet var Rydaholmsalnen ett vedertaget längdmått och på 1600talet bestämdes det att Rydaholmsalnen skulle vara förebild för rikslikaren. Alnen skulle vara 59.3 cm och skulle sedan vara uppdelad fot, kvarter och verktum. Utifrån den alnmåttet gjordes modeller som skulle sättas upp på kyrkor och på rådshus. Tror det fortfarande finns någon kyrka som har kvar sin likare hängande.Kyrkan där jag bor har haft en men den är försvunnen tyvärr.
Det var inte vem som helst som fick göra dessa likare, de skulle ha ansvar för att längden var korrekt och skulle justera dem. Den med krona på min bild är gjord i fristaden i Eskilstuna, tydligen mellan 1725-1760, min är daterad 1751.
En sockenlikare hade oftast 2 olika mått, på ena sidan aln, fot och tum. På den andra sidan var de olika måtten för kubiska mått angivna.
De av trä användes nog mest till textilier och är oftast inte krönta, här är en som jag köpte på tradera för ett tag sedan. Måttet är endast uppmärkt med mässingsbleck, och träet är alldeles silkeslent att ta i.Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh
Comment
-
Då får jag väl skryta med att jag har det minsta och nyaste ankaret, ett förkromat där funktionen är genomtänkt till tusen.
Tyvärr ingen kamera här och ingen bild, kass med nedlaggd telefon.
Men bild kan komma i framtiden.
Mys pys... förväntningarna i dag var lika med noll men det blev över förväntan. Njutningen stiger så fort jag ser på "underverket".
Comment
-
Comment
-
Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?
Comment
Comment