Det kan Damen ge sig tusan på.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Järnbrist.
Collapse
X
-
Om jag vore fransman skulle jag säkert högt ropa "pris dans la masse" om Hektors lås.
Till Äjth. Låssmeder och klensmeders mästarstycken var just lås av oftast tre olika typer. Dörrlås, kistlås och hänglås. De lokala smederna ville väl inte vara sämre utan dekorerade låsen efter bästa förmåga.
Har någonstans även läst att orsaken till att låsen ofta var dekorativa var att de var skyddet för egendom,privat eller offentlig, och därför fick en ofta rik dekoration som egentligen inte hade med funktionen att göra.
Comment
-
Inspirerad av den här tråden letade jag lite i min fars efterlämnade gömmor där jag visste att det fanns en del järn. Hittade en del saker och undrar nu om man får rengöra och i så fall hur? Blästring är ju ett alternativ, men är det lika illa som att luta av 1700-tals möbler? Varsam stålborstning? Hur är det med ytbehandling, linolja, spissvärta eller inget alls?¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Comment
-
Rekommenderar Hektor denna metod även för våffeljärn? Detta har inte använts på länge och behöver fräschas upp inför kommande ev. användning.Ursprungligen postat av Hektor Visa inläggMässingsborste, motorolja, gnidande med hand och eventuellt smörjfett är dom som kommer till användning i mitt fall.
Motorolja ställer jag mig dock mycket tveksam till.
Comment
-
Det går utmärkt med rapsolja. Vill du ha mera smak så ta olivolja.Ursprungligen postat av BlåbärsPutte Visa inläggRekommenderar Hektor denna metod även för våffeljärn? Detta har inte använts på länge och behöver fräschas upp inför kommande ev. användning.
Motorolja ställer jag mig dock mycket tveksam till.Gud gjorde några perfekta huvuden,
resten satte han hår på.
Comment
-
Det måste bero på hur många kulor man har. Men bläddra med kulor? Förefaller mystiskt. I så fall får de inte vara för hårdaUrsprungligen postat av Hektor Visa inläggBroder du verkar vara rätt insatt!!!!!!!!
Men för övrigt, hur är det med leken, kan man bläddra bland dem som i en kortlek?
Comment
-
Kan det inte funka med spissvärta?Ursprungligen postat av Hektor Visa inläggLika bra som motorolja är det ju inte med dessa vegetabiliska såvida inte man vill odla mögelsvampar. Vissa fördelar kan kanske skönjas om man smort in någon mortel, den kan få agera ost på matborden när den möglat. Ost med stöt i så att säga.
Comment
Comment