Ulferic är de två med hjärtan inte märkta. Kan det vara något "hemmasmide" Verkar nästan som fästmansgåvor. Vackra
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Järnbrist.
Collapse
X
-
Comment
-
Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?
Comment
-
Hektor - säg inte att inte fästmansgåvor kan vara fabriksgjorda - att kunna ge sin fästmö riktiga köpevaror
Å andra sidan kan hjärtan finnas även på andra saker än fästmansgåvor.
Fast hackarna Ulferic har verkar var av lite senare "industrimodell".
Det finns en intressant artikel om hackknivar från Wira bruk i Upplandsmuséets årskrift 1992, där står en hel del om hur man ser skillnad på äldre och yngre kötthackar.
Jag tar med mina exemplar - jag nöjer mig med min gamla AP-bild även om den är väl odetaljerad.
Kötthacken till höger är en Wirahack av Fabian Stigberg (1811-1874) - den är av sen modell men ändå lite innan de riktiga "industrimodellerna" slår igenom.
Den vänstra har ganska mycket gemensamt med 1700-talshackarna men har en del drag som mera liknar tidigt 1800-tal, så jag har antagit att den är gjord någonstans i skarven däremellan.
Comment
-
Under slutet av 1800-talet börjar Wira kopiera Eskilstunahackarna. Man börjar stämpla hackarna med bruksnamnet eller hela smedsnamnet, de får de här skaften med "kragarna" och överhuvudtaget en mer industrimässig finish.
Fast tydligen är de här hackarna ganska ovanliga - Eskilstunas lägre priser och köttkvarnen gjorde ganska snabbt slut på den här produktionen.
Comment
-
Intressant Björn. Verkligen mitt intresseområde. Den tackan som är stämplad vad har den för stämpel? Har Du bild på denUrsprungligen postat av Björn L Visa inläggIdag har jag letat fram min gamla järn tacka ! Den har legat under mitt hus och har inga synliga stämplar. Jag har sett en exakt lika tacka i utformandet som är upphittad en stenkast ifrån mig men den stora skillnaden är att den är mkt tydligt stämplad.
Hälsn DG
Comment
-
Kommer inte på namnet som jag tänker på....vattenklocka var fel....
Jag tror att det är en mackapär som växlar upp trycket på vatten så att du får upp det på en högre nivå.....ja,ja, vattenpump då, men den drivs med rinnande vatten. Fattar inte riktigt hur det går till
Till vänster nertill har du väl en backventil.
Gissar bara....
Comment
-
Liljerik Du har en bild och förklaring på den här länken
Det finns ett annat namn på den här pumpen och det är aqvapult.
Tillverkas visst fortfarande av Bruzaholms bruk. Claes Olson sålde den för ett antal år sedan.
Den är i det närmaste outslitlig.
mvh DG
Comment
Comment