Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Allmogegissningar
Collapse
X
-
Är det en tratt av något slag?Ursprungligen postat av FBQ Visa inläggGlas... nej.
Kanske var svårare än jag trodde
mvh
Jalle
Comment
-
Är det en gänga eller bara en räffling för anslutning av tex en slang på den smalare delen?
Det skulle kunna vara den del av borrsvängen vilken man lägger en del av sin tyngd på när man borrar!!Glada mäniskor blir vackra, vackra mäniskor som är glada blir skitsnygga!!
Comment
-
ahh.. Vad har den varit till/suttit på? ?Ursprungligen postat av FBQ Visa inläggNej. det är ett handtag - själva ytan är faktiskt fortfarande sotig så man blir svart av den efter över 300 år

mvh
Jalle
Comment
-
Min gissning nr 2 var:Ursprungligen postat av Jalle Visa inläggEn pinne saknas ej !
men man kan ha den till en annan slags pinne
.
det ända som saknas är knoppen
Mvh Jalle
Jag trodde det var en fiskerulle modell: "jag kan ta en 200kg hälleflundra,serru"Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.
Comment
-
Svååår, är det en gammal kastrull?Ursprungligen postat av FBQ Visa inläggPå det viset
Visste inte att det fanns ett namn
Trodde man bara brukade använda ett vanligt snöre eller en lina.
Nå det blir en ganska enkel av mig. Bara en del av föremålet syns, för det är trasigt. Men gammalt.
Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.
Comment
-
Det var vänligt att ge mig rätt för mitt torftiga svarUrsprungligen postat av FBQ Visa inläggViol, du får rätt för det
Det är handtaget till en trebensgryta i lergods. Lägger upp en bild på en gryta från Helgeandsholsgrävningarna där lite mer av grytan finns med
Jag chansade bara och tanken var väldigt långt bort från en trebensgryta i lergods,
får jag väl erkänna.
Kastrull...håhåjaja....
Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.
Comment
-
en kafferostareUrsprungligen postat av Jalle Visa inläggHär är en till ganska lätt tror jag
.
Mvh
JalleAtt man får va som man är,när man inte blev som man skulle...
Comment
-
Snabbt svar som blixten.Ursprungligen postat av Lars H Visa inläggen kafferostare
Visst är det en råg/kafferostare!
inte lika vanlig då den är smidd de vanligaste har skjutlock.
mvh
Jalle
Comment
Comment