Mera nyutslaget.
Här från andra sidan havet (Österbottenkusten)
Men vad är det för blommor? Foto G.N./SF
Ja du, Lars! Också fick man studera flororna från pärm till pärm när natten var som mörkast, men tro nu inte att det blev något napp. Nej, nu får du och jag hoppas på någon blomexpert, Kanske Maria, såtillvida du inte sitter inne med svaret.
Sedan Tina "lockade" mig till att köpa ett 100-400 mms objektiv, hänger kameran inklusive objektivet med på alla turer på fritiden. Det spelar ingen roll om jag kör bil, cyklar eller promenerar med hundarna. De få gånger jag lämnat utrustningen hemma, har naturligtvis intressanta rovfåglar med kvällsljus på hela kroppen synts på fotografiskt avstånd. Kvällens hundtur, hade ugglorna som mål, men eftersom de tycks ha flyttat på sig fick jag hålla tillgodo med "vanliga" djur. Kaninerna, eller är det harar, kom springande nära varandra på härlig fotoavstånd och satte sig och poserade villigt och råkungen terroriserade råkmamman för att få mer mat, men till sist hade råkinnan fått nog och flög iväg med den skrikande ungen efter sig. Visst är naturen härlig!
Ja du, Lars! Också fick man studera flororna från pärm till pärm när natten var som mörkast, men tro nu inte att det blev något napp. Nej, nu får du och jag hoppas på någon blomexpert, Kanske Maria, såtillvida du inte sitter inne med svaret.
Jo jag vet svaret P-son.
Det är Vattenklöver Menyanthes trifoliata L. Vanlig i hela landet i kärr, myrar och vattensamligar.
Bra mot gikt, skörbjugg , mask och frossa. Kan vara bra att veta.
Jo jag vet svaret P-son.
Det är Vattenklöver Menyanthes trifoliata L. Vanlig i hela landet i kärr, myrar och vattensamligar.
Bra mot gikt, skörbjugg , mask och frossa. Kan vara bra att veta.
Tackar för svaret, Lars! Jo, den fanns i floran men inte så iögonfallande där som på din bild.
Kanske skulle man testa den. Kanske hjälper den mot annat också.
Upptäckte objudna gäster i familjens trädgård modell small. Tyckte att det var synd att rensa bort dem. Men vad heter växten?
Hälsade på en hundvallningsinstruktör som förutom får hade en sångsvan, pärlhöns, grågäss, tamgäss, höns, getter, påfåglar, kalkoner och dessa charmiga ankor.
Vad heter ankorna?
Upptäckte objudna gäster i familjens trädgård modell small. Tyckte att det var synd att rensa bort dem. Men vad heter växten?
Hälsade på en hundvallningsinstruktör som förutom får hade en sångsvan, pärlhöns, grågäss, tamgäss, höns, getter, påfåglar, kalkoner och dessa charmiga ankor.
Vad heter ankorna?
Lycka till!
Ohoj i midsommartid P-son.
Börjar med ankorna.
Kan det vara Knatte, Fnatte och Tjatte med syskon.
Små ankor eller kanske rent av gässlingar är svårt att känna igen. Söta är de i alla fall.
Objudna gäster skall man bjuda på kaffe.
Ser ut som du fått påhälsning av Ängshaverrot, Tragopogon pratensis L. . (enligt floran)
Finns i södra och mellersta delar av landet.
Ohoj i midsommartid P-son.
Börjar med ankorna.
Kan det vara Knatte, Fnatte och Tjatte med syskon.
Små ankor eller kanske rent av gässlingar är svårt att känna igen. Söta är de i alla fall.
Objudna gäster skall man bjuda på kaffe.
Ser ut som du fått påhälsning av Ängshaverrot, Tragopogon pratensis L. . (enligt floran)
Finns i södra och mellersta delar av landet.
Jaha, så regnet har kommit till Trelleborg. Här börjar det mulna på och snart regnar det även här. Gör inte mig något för jag har en god bok (rättare flera böcker) att fördjupa mig i men synd om dem som ämnar fira midsommarafton ute.
Dessutom har jag bokat tvättstugan i eftermiddag och ett "gäng" bilder att redigera
Jaha, så regnet har kommit till Trelleborg. Här börjar det mulna på och snart regnar det även här. Gör inte mig något för jag har en god bok (rättare flera böcker) att fördjupa mig i men synd om dem som ämnar fira midsommarafton ute.
Dessutom har jag bokat tvättstugan i eftermiddag och ett "gäng" bilder att redigera
Hej, Tina!
Efter regn kommer solsken och det vill jag lova att det gjorde här hemma på eftermiddagen. Det blev inga böcker för min del, ej heller tvätt men däremot bildredigering vilket tenderar att konkurrera ut mindre trevliga sysselsättningar. Här kommer en Börringehumlas inmundigande av kvällsmat.
Comment