Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är det som händer med Bukowskis???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Hallå igen,
    Ett problem för husen är att ibland vill säljaren ha en snabb affär och då finns inte tid för studier och efterforskning. Då kan det gå snett, uppåt eller neråt.

Om säljaren i det här fallet valt att vända sig till en expert, t ex Antik West i Göteborg, hade han eller hon kanske fått det dubbla eller nästan ingenting.

Det är säljaren som måste ställa krav och lägga ner lite arbete. Då är det ganska bra att det det finns ett forum som det här...

Trist att B:s inte har svarat på mitt mail trots att man lovat. Jag får väl stöta på högre instans. Vi får se, men ingenting händer utan blåslampa... so long...
    Last edited by Kim von Platen; 2011-02-14, 17:19.

Comment

Ja, det är ju ganska stort spann mellan värderingen och slutpriset så sanningen kanske ligger någon stans mittemellan, det får vi nog lämna till experterna och marknaden.

Jag tycker också att det är lite småaktigt att sitta och leta små felaktigheter i annonser, det är klart att man kommer att hitta sådana om man bara letar och det är nog lätt att glömma de 99% som faktiskt var rätt.

Därför tänker jag inte nämna den här elefanten av "Vicke Lindstrand" till exempel

Köp och sälj konst och design på Bukowskis. Hos oss hittar du allt inom inredning och design, möbler, konst, smycken & klockor. Onlineauktioner. Liveauk...

Comment

Ursprungligen postat av Hermes Visa inlägg
        Därför tänker jag inte nämna den här elefanten av "Vicke Lindstrand" till exempel

https://www.bukowskismarket.com/item...00-talets-mitt
        Ja, den elefanten är inte av V.L.
        Utan av döve Viktor Walfrid Westberg, som jag kommer att skriva om i ny tråd så småningom. Skolkamrat med Röstrandsmodellören Ruben Rising...
        Last edited by Gideon; 2011-02-14, 18:24.

Comment

Det är svårt att kommentera, då jag inte har sett någon liknande. Kinesiska monokromer dvs enfärgat glaserade föremål är riktigt svåra att bedöma. För att kunna göra en bedömning måste man se godset, bottnen och märkningen.

Apple green tror jag åtminstone inte att den är, jfm Vermeer & Griggs hemsida.

Comment

I ett anfall av småaktighet ( ) konstaterar jag att Bukowski Market fortsätter på den inslagna vägen. För någon vecka sedan såldes en skål av Owe Sandeberg som en Morales-Schildt, och nu ligger det ute en Vallien "Rainbow" med utropet 1800 (300). Om det är någon som är intresserad kan jag fixa en för 500:-, KOMPISPRIS! XD
            Förra veckan fanns det en exakt likadan på Erikshjälpen för 45:- som stod kvar sist gång jag var där.
            Till deras försvar så fyndade jag 5st Tjeckoslovakiska föremål för ett par veckor sedan som faktiskt var korrekt beskrivna, så det är inte "all bad"...

MvH
            Emil

Comment

http://www.bukowskismarket.com/items...lique-1900-tal

Vasen är inte Lalique, utan Tjeckisk. Jag tror den har varit uppe här på PES förut? Tillhör hursom Barolac-serien.

Mvh
              Emil

Comment

Jag håller med om att det är helt försvarbart att skriva fel då och då. Men jag tycker att det är mindre försvarbart att inte ändra när man får korrekta uppgifter. De borde ju inte vara svårt att kolla upp. Är man osäker så brukar väl auktionshusen skriva ut "troligtvis" eller "sannolikt" annars är det ju falsk marknadsföring. En annan sak som många inte tänker på är att man har ångerrätt på 14 dagar enligt distanslagen när det gäller internetauktioner

"On-lineauktioner
                För rena online-auktioner mellan näringsidkare och konsument gäller distans- och hemförsäljningslagen med 14 dagars ångerrätt. Läs mer på Distans- och hemförsäljningslagen på Riksdagens hemsida."

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                  Jag håller med om att det är helt försvarbart att skriva fel då och då. Men jag tycker att det är mindre försvarbart att inte ändra när man får korrekta uppgifter.
                  Håller med, jag kontaktade Bukowskis i Lördags med korrekta uppgifter (+ länkar) så vi får väl se vad som händer.

Mvh
                  Emil

Comment

Det är ju trist att de har fel, men värre är att de skriver "Märkta Lalique, France.".

Comment

Ja, vissa auktionshus verkar tro att en signering är samma sak som ett äkthetsbevis. När Stockholms Auktionsverk sålde Craafords samling konstglas hade de med en vas som i mina ögon var en klockren Frantisek Vizner för Skrdlovice men den var signerad "Seguso". När jag påpekade att det sannolikt rörde sig om en "fulsignering" via mail fick jag tillbaka ett bryskt "Den är signerad". Auktionshusen har en hel del att lära av t.ex Tradera och eBay. Vill man ha vettiga skaderapporter, vettiga (frakt)priser och vettig kundservice ska man handla sitt konstglas på tyska eBay och betala med PayPal.

Mvh
                      Emil

Comment

Intressant!

Saken är väl den att de flesta auktionshusen kämpade med näbbar och klor mot de "värdelösa" internetauktionerna, där man varken kunde se eller känna på varan i förväg och "köpte grisen i säcken". Det måste ju vara betydligt lättare att frånsäga sig ansvar när kunden har besiktningsskyldighet på vanliga slagauktioner. Jag tycker faktiskt också att de större auktionshusen har mycket att lära av tex. ebay eller Tradera. Där får säljarna stå för sina objektsbeskrivningar på ett helt annat sätt, tack vare omdömes systemet, oavsett om det handlar om privatpersoner eller företag. Många konditionsrapporter hos tex BM beskriver kort och gott "slitage", vad är det när det gäller keramik? Bruksrepor, nagg, sprickor eller vad?

Comment

PayPal och eBay har ett lysande system som innebär att de står för auktionsavgiften (och frakt ÅT BÅDA HÅLLEN om man gnäller) i fall att objektsbeskrivningen är kass, sen kräver de säljaren på pengarna så som köpare kan man vara helt lugn. Dessutom har de ju inte auktionshusens sinnessjuka avgifter på 20% + 50:- osv. Jag tycker att den enda fördelen med auktionshusen är att man slipper (eller borde slippa) bläddra igenom 20 sidor med skit för att hitta nåt intressant, men ibland slinker det igenom skräp ändå som när BM säljer Josef Schott (för 10ggr mer än vad det kostar på vilken gammal loppis som helst).

Mvh
                          Emil

Comment

Den tjeckiska vasen och de andra Lalique-delarna gick för 3700:- + avg. Jag vet inte om det är mycket eller lite för några askfat och ett pennställ. Vasen skulle jag säga är värd ca 350-400:- på sin höjd.

Mvh
                            Emil

Comment

Har inte läst igenom alla kommentarerna

Men jag är av denna åsikt Bukowskis har rätt att sätta det pris som de anser vara ok.
                              Priser är aldrig de samma eller konstanta. Ibland har de rätt ibland har fel.
                              Men de försöker göra en kvalificerad bedömning och det får räcka.

Avgifter & procent på olika ställen hör inte riktigt till samma diskussion.
                              Då dessa sätt av så många olika aktörer.
                              Man kan inte ta alla russinen ur en kaka och peka att där är det si & där är det så.
                              och säga varför är det inte så hos den och den..
                              The future is unwritten lets create tomorrow

Comment

Ursprungligen postat av mrmagic Visa inlägg
                                Men jag är av denna åsikt Bukowskis har rätt att sätta det pris som de anser vara ok.
                                Priser är aldrig de samma eller konstanta. Ibland har de rätt ibland har fel.
                                Men de försöker göra en kvalificerad bedömning och det får räcka.

Avgifter & procent på olika ställen hör inte riktigt till samma diskussion.
                                Då dessa sätt av så många olika aktörer.
                                Man kan inte ta alla russinen ur en kaka och peka att där är det si & där är det så.
                                och säga varför är det inte så hos den och den..
                                Är absolut ingen expert på området, men håller i princip med.... Det är ju så enkelt att om man inte gillar någons metoder eller att det inte passar ens sätt att köpa/sälja så är det ju bara att hoppa över den aktören. Helt enligt den öppna marknadens principer så blir det bara den som kan erbjuda bäst tjänst för lägst pris som blir kvar. Gillar folk Bukowskij kommer dom fortsätta, slutar folk handla med dom kommer dom försvinna eller ändra sina förhållningsregler.

Comment

Working...
                                X