Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Vad är det som händer med Bukowskis??? - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är det som händer med Bukowskis???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vad är det som händer med Bukowskis???

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, men jag hittade den här auktionen på Bukowski Market idag:

Bukowski - Glasvas

Hur i H-VETE kan man ha ett utrop på 800:- för en NAGGAD loppispryl som skulle vara ett dåligt köp om man gett 100:- för båda?

Från deras hemsida:

"Bukowskis Market är en marknadsplats på nätet som kombinerar det bästa från den traditionella auktionsvärlden såsom expertis, garanti och kontroll, med modern informationsteknologi.

Bukowskis Market är Bukowski-gruppens mest dynamiska enhet och erbjuder ett brett utbud av föremål, utan några begränsningar uppåt vad gäller kvalitet, ålder och pris. "

Jag är förvirrad.

MvH
    Emil

Förresten, vasen och skålen är väl formgivna av Josef Schott för Smålandshyttan?

"Bukowskis Market är en marknadsplats på nätet som kombinerar det bästa från den traditionella auktionsvärlden såsom expertis, garanti och kontroll, med modern informationsteknologi.

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
      Förresten, vasen och skålen är väl formgivna av Josef Schott för Smålandshyttan?

Jag tror det. Iofs det bästa han gjort, men ändå...

MvH
      Emil

Comment

Hallå Emil,
        Måste nog ta "Buckan" i försvar trots att jag inte kan bedöma värdet av dina exempel. Du kan väl kolla upp och berätta hur det gick?.
        Jo, mina erfarenheter av köp och försäljning är bara postiva. Trevligt bemötande, kunniga värderare, fin service, snabb hantering, kort sagt bra. Sålde rätt många prylar för någon vecka sedan och allt gick som på räls. Bra betalt. Rätt skall vara rätt, men alla kan hugga i sten. So long...

Comment

Jag betvivlar inte för en sekund att 99,9% av alla auktioner slutar med både nöjda säljare och köpare, men i detta fall menar jag att det vore snudd på oärligt om den ens får ett bud. Bara slagavgiften täcker vad ett par sådana vaser brukar kosta om de är felfria. Det är såklart fullt möjligt (och sannolikt) att identifikationen helt enkelt är ett misstag, att "experten" inte känner igen den. I så fall anser jag att det är pinsamt. Om det inte är ett misstag så är det också pinsamt.

Ett annat argument för att det inte är något konstigt med auktionen skulle kunna vara att Bukowskis har en internationell publik och det som inte är så gångbart här hemma ändå kan vara intressant för en utländskt spekulant. I så fall skulle den (för någon som är bosatt inom EU och som lägger lägsta möjliga bud) ändå kosta 200:- plus avgifter d.v.s 290:-. Därtill kommer frakten och låt oss för enkelhetens skull säga att hela paketet väger 1kg och att Bukowskis får ett infall och skickar prylarna med Posten utan att ta några avgifter för paketering och emballage, i så fall går frakten på 275:-. Då har h*n betalat 565:- för dem.

Det är såklart upp till var och en att göra en bedömning efter egen förmåga men jag tycker att det vore väldigt oseriöst.

För inte så länge sedan gick en Italiensk vas på Bukowski Market som enligt dem var märkt "Ceredera". "Experten" var uppenbarligen inte bekant med Cenedese. Jag har identifierat objekt från Tjeckoslovakien åt dem, komplett med bilder ur kataloger och länkar utan att de ändrat annonsen. De vill väl tjäna en hacka som alla andra men när de börjar närma sig Traderas kvalité på annonserna så föredrar jag att använda mig av just Tradera, särskilt när priserna har större förankring i verkligheten.

MvH
          Emil

Comment

Hallå Emil,
            Oj då, du verkar både påläst på hugget. Jag känner många intendenter/värderare och kan nog gå i god för att man inte medvetet sätter för höga utrop. Tvärtom, auktionshusen hatar återrop och vill bli av med prylarna. Många föremål lämnas in av handlare som ofta kan mer än värderaren i en liten nisch och på så sätt lyckas trissa upp utropet. Vad bevakningen ligger på vet vi inte.

Tradera? Nej, det är bättre med en expertvärdering än lekmannatips iallafall när det gäller lite värdefullare föremål.

So long... ingen är prefekt.

Comment

Hahaha, jag kanske låter mer "på hugget" än vad jag är! Jag blir bara lite frågande när man från mitt perspektiv gör en rad misstag under en relativt kort tid samtidigt som de gissningsvis är väldigt måna om sitt varumärke. Det kan mycket väl vara en slump att precis de saker som jag har haft under uppsikt blivit galet värderade eller felidentifierade, det är lättare att se misstagen än de auktioner som de faktiskt är 100%-iga på. I fallet med objekt från Tjeckoslovakien är de förlåtna med tanke på bristen på dokumentation.

MvH
              Emil

Comment

För övrigt, i detta fall med den "finska skålen och vasen" har ju dessutom inlämnaren redan betalat 300:- för försäljningsprovision och fotograferingsavgift, vilket kanske inte är så konstigt om en expert värderat föremålet till 800:-...Nja, jag vet inte om det är försvarbart i mina ögon.

MvH
                Emil

Comment

Hallå Emil,
                  Nu tror jag du blandar äpplen med päron. Provision och fotoavgift har ingenting med värdering/utrop att göra.

Jag kommer ihåg ett uttalade av Knut Knutson i en intervju jag gjorde med honom:

-Värderare? Vad fan är det det, det blir man ju redan första dagen bakom inlämningsdisken på Buckan.

Kom ihåg, det är människor, inte datorer. So long...

Comment

Håller med dig Emil, det verkar helt oseriöst att skriva finsk vas om de inte är säkra. Tycker Tradera är bättre vanligtvis, de flesta skriver åtminstone typ "Finsk vas?", vilket även det är lite oseriöst, men inte fel eftersom det är en fråga. Buckan får skärpa sig. Och att inte ändra beskrivningen när du gett dem all info om tjeckiska föremål....

Comment

Vill också flika in, har sett detta flertalet gånger.

Här har vi en "VAS, keramik, Herman Kähler Danmark." som uppenbarligen är en Annashaab.
                      Här har man uppgett en exakt fabrik, då borde det inte vara svårt att googla och se att märkningen inte stämmer. "VAS, Danmark" hade ju varit ärligt och seriöst om experterna är osäkra.
                      Jag förstår att alla är människor och att man inte kan kunna eller veta allt.
                      Men en del research borde ingå i avgifterna som auktionsfirmorna tar ut.
                      Att traderasäljare ibland skriver fel har jag mer överseende med, tycker inte att det är rätt,
                      men de är kanske ofta privatpersoner som inte har riktig koll eller fått fel information.
                      Men jag tror att folk i allmänhet litar mer på de stora auktionshusen och deras "expertis", då är det inte konstigt att förvirringen blir stor hos dem som inte har kunskap.
                      Om inte annat är det falsk marknadsföring, särskilt om man inte ändrar när korrekt information inkommer.
                      Fel kan alla ha men då gäller det att rätta till misstaget, det är seriöst enligt mig.

Köp och sälj konst och design på Bukowskis. Hos oss hittar du allt inom inredning och design, möbler, konst, smycken & klockor. Onlineauktioner. Liveauk...
                      Last edited by simco; 2011-01-27, 17:39.

Comment

Bukowskis Market hette väl till alldeles nyligen Auktionskompaniet, och har en betydligt lägre profil än riktiga "Buckan" så man får nog räkna med att allt inte är perfekt som de gör, men det tycker jag gäller de flesta auktionsfirmor som säljer enklare saker som Metropol, Stockholms Stadsauktioner och Lauritz. Om man vill vara säker på vad man köper så får man ta sig dit och titta på grejerna och skapa sig en egen uppfattning.
                        Därmed inte sagt att jag vill ta dem i försvar. För några månader sedan tittade jag in på bukowskis market för att titta på en tavla och då hade de slarvat bort den. Jag väntade nästan en timme medan de sökte efter den men ingen visste var den var. Då tappade jag lite förtroende för deras verksamhet.

Comment

Hallå,
                          Vad hjälper det att "gnälla"? Jag kommer att maila till B:s och påpeka kritiken som framförts, be vederbörande (vet inte vem) gå in på PES och titta och helst bemöta kritiken eller iallafall komma med en rimlig förklaring. Det kanske hjälper både B:s och kunderna. So long...

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                            Hallå Emil,
                            Nu tror jag du blandar äpplen med päron. Provision och fotoavgift har ingenting med värdering/utrop att göra.

Kom ihåg, det är människor, inte datorer. So long...
                            Jo, så till vida att om de sagt att detta är en loppispryl som du förmodligen inte kommer få en spänn för så hade åtminstone jag tänkt att då är det alltså inte värt att lägga 300:- på att få den såld. Om någon däremot säger att det är en finsk vas och att toppskiktet kan gå dyrt så skulle jag vara mer villig att ta en chans och lägga de pengarna.

MvH
                            Emil

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                              Hallå,
                              Vad hjälper det att "gnälla"?

So long...
                              Jag ser det inte som "gnäll", snarare konsumentupplysning. Jag vågar mig på en gissning och säger att detta är Sveriges bästa antikforum och som sådant rätt välbesökt. Jag tycker insikten om att man bör vara en kunnig konsument i "gammert böös"-världen är värd att sprida

MvH
                              Emil

Comment

Working...
                              X