Här en lite speciell minisamling där temat är svenska militära knivar. Det är en del av en större samling militära knivar från många olika länder, fast det är den svenska avdelningen som är mest intressant för närvarande. Här är vad som fick plats på en bild, jag har flera. Högst upp en i grunden civil kniv av Bud Carl Andersson, Mora. Den är från beredskapstiden präglad: "I Fält 1944 / Fältpost 22211". Den stora mörka i mitten och den med blåaktigt skaft i nederkanten är försöksmodeller av fältknivarför bl a fallskärmsjägare från 1964 respektive 1954. På tvären till höger: Flygvapnets "överlevnadskniv" F1 från ca 1990-talet, tillverkad av firma Fällkniven i Boden. Den förvaras i en särskild ficka på flygdräkten. I den mån flygvapnet fortfarande existerar är den fortfarande i bruk. Den ljusbruna är också en modell för flygvapnet tillverkad av Pontus Holmberg i Eskilstuna, ca 1940-talets mitt. Den röda är en Hemvärnskniv med okänd historia.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Minisamlingar
Collapse
X
-
Här en lite speciell minisamling där temat är svenska militära knivar. Det är en del av en större samling militära knivar från många olika länder, fast det är den svenska avdelningen som är mest intressant för närvarande. Här är vad som fick plats på en bild, jag har flera. Högst upp en i grunden civil kniv av Bud Carl Andersson, Mora. Den är från beredskapstiden präglad: "I Fält 1944 / Fältpost 22211". Den stora mörka i mitten och den med blåaktigt skaft i nederkanten är försöksmodeller av fältknivarför bl a fallskärmsjägare från 1964 respektive 1954. På tvären till höger: Flygvapnets "överlevnadskniv" F1 från ca 1990-talet, tillverkad av firma Fällkniven i Boden. Den förvaras i en särskild ficka på flygdräkten. I den mån flygvapnet fortfarande existerar är den fortfarande i bruk. Den ljusbruna är också en modell för flygvapnet tillverkad av Pontus Holmberg i Eskilstuna, ca 1940-talets mitt. Den röda är en Hemvärnskniv med okänd historia.Last edited by HgF; 2011-10-04, 04:21.
-
Hallå,Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg[ATTACH]102803[/ATTACH]
Här en minisamling som består av resterna av en ganska stor korkskruvsamling som jag drog ihop under 70- 80-talen. På den tiden åkte jag till London ett par gånger per år och varje gång kammade jag igenom några antikmarknader och då började jag köpa konstiga korkskruvar, först billiga för under pundet sedan allt dyrare och mer tillkrånglade varianter. Jag hade runt 40-45 stycken då jag runt 1990 fick ett kanonbud på större delen av samlingen. Jag sålde, fast ganska många enkla av olika slag blev kvar och finns kvar fortfarande, bl a de här bygelskruvar. Dessa är köpta i Sverige, mest på Stadsmissionen och Myrorna etc.
Det gick en multibygel (6 verktyg tror jag det var) på Tradera nyligen, under verktyg, det kliade i budfingret, men jag lyckades hålla emot.
Till tråden korkskruvar, om jag får be... so long...
Comment
-
-
Häftigt, hela garnityret.
Översta raden till höger: Mackesen, flera AH längre mot vänster och Hermann G längst till v.
Nedre raden, femma från h, Mussolini.
Jag hade en variant av Hermann G fast ena underbenet var bara tråd. Sen hittade vi ett salongsgevär med ammo i soprummet och detta avslutade inte bara min Hermann utan hela den omgivande slyngelhopens soldater och indianer i elastolin.,Last edited by HgF; 2011-10-04, 16:24.
Comment
-
Hallå HgF,Ursprungligen postat av HgF Visa inläggHäftigt, hela garnityret.
Översta raden till höger: Mackesen, flera AH längre mot vänster och Hermann G längst till v.
Nedre raden, femma från h, Mussolini.
Jag hade en variant av Hermann G fast ena underbenet var bara tråd. Sen hittade vi ett salongsgevär med ammo i soprummet och detta avslutade inte bara min Hermann utan hela den omgivande slyngelhopens soldater och indianer i elastolin.,
Hade Wehrmacht utrustats med luftgevär hade histiorian varit en annan, Jag hade också luftgevär och sköt tyskar så att det vissla om det.
Tack för dina gissningar. Alla rätt, men du kände inte igen alla. Bra ändå. De två liggande figurerna är inte namngivna i kuranterna, bara vanliga generaler. So long...
Comment
-
Minisamling nr 5.
Minisamlaren slår till igen, nu med pluntor varav detta är nästan hela samlingen. Ett par turbinpluntor har visats på PES tidigare. Den stora läderklädda i mitten köpte jag redan på 70-talet så många har hängt med länge. I nedre raden "Jönköpingsutställningen 1923" och till höger med patentkork "Svenska Motorklubbens" officiella brännvinsplunta. Det var kallt i automobilerna förr så chaufförerna måste hålla kropp och själ i trim med ett idogt huttande. I översta raden en militär tre-kronor-flaska med ovanlig patentpropp i porslin.
Comment
-
Dags för den dagliga dosen minisamling. Denna gång dalahästar. Började intressera mig för dessa målade träbitar i början av 90-talet då antikmässan i Borlänge/Kupolen pågick. Då var ännu inte dagens marknad väckt. Jag hade av snålhet satt en gräns vid 75 till 100 kr varvid jag missade säväl blåbeningar som vattnäsare och läpphästar, som man då kunde få ge 150 kr för. Här är några som får plats på en bildruta, de flesta nusnäsare, en Gudmundare och en grå specialare. De äldsta är från 40-talet tror jag, men även denna minisamling växer så sakteliga. Nästa ska bli en vattnäsare har jag lovat hästarna i samlingen.
Comment
-
Vattnäsare..?
Hallå,Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg[ATTACH]103086[/ATTACH]
Dags för den dagliga dosen minisamling. Denna gång dalahästar. Började intressera mig för dessa målade träbitar i början av 90-talet då antikmässan i Borlänge/Kupolen pågick. Då var ännu inte dagens marknad väckt. Jag hade av snålhet satt en gräns vid 75 till 100 kr varvid jag missade säväl blåbeningar som vattnäsare och läpphästar, som man då kunde få ge 150 kr för. Här är några som får plats på en bildruta, de flesta nusnäsare, en Gudmundare och en grå specialare. De äldsta är från 40-talet tror jag, men även denna minisamling växer så sakteliga. Nästa ska bli en vattnäsare har jag lovat hästarna i samlingen.
Fin samling. Rolig att titta på. Gogglade och fann en intressant artikel för alla andra som inte ser skillnad på blåbeningar och vattnäsare
"De så kallade blåbeningarna är egentligen är en idealiserad bild av en apelkastad häst. Den här är gjord av bröderna Hvit med den typiska medaljongen som skymtar på framsidan, här rutmönstrad. De så kallade blåbeningarna är egentligen är en idealiserad bild av en apelkastad häst. Den här är gjord av bröderna Hvit med den typiska medaljongen som skymtar på framsidan, här rutmönstrad."
https://www.antikvarlden.se/dalahast...onalsymbol.asp.
So long...
Comment
-
Comment
-
Mini, midi, maxi...
Hallå,
Kul tråd för det här för samlarna har olika utgångspunkter för samlandet. Det är som en limpa, man kan skiva på tvären eller längden, uppifrån och ner eller begränsa sig till limpa. Här någonting jag publicerat tidigare och bifogar en länk.
Här några enstaka muggar i gammalt engelskt vitrinskåp, jag tror mig veta att samlingen är landets mest omfångsrika i denna totalt meningslösa nisch. So long...Last edited by Kim von Platen; 2014-09-21, 15:25.
Comment
-
God save the queen, king och hela konkarongen i en kartong på PES.
Engelsmännen (EngelsHENen kanske) älskar verkligen sin kungliga familj.
Nu börjar det bli dags för engelska firmor i porslinsmuggsbranchen att planera den svarta mugg som oundvikligen närmar sig i fallet Bettan den andra.
Finns Lady Diana i samlingen?
Comment
-
Tyvärr inte, det är bara gamla Bettan och hennes närmaste föregångare för hela slanten. Men visst är det fascinerande att det kan finnas en marknad för så mycket krimskrams som kretsar kring den kungliga familjen i England! Men är hennes majestät sjuklig, eller varför förvänta sig en svart mugg snart? Med tanke på hennes mors gener så kanske det dröjer tio-tjugo år till innan det blir aktuellt?
Comment
Comment