Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fartyg och båtar i lten skala...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Liten blir stor drömmer och tror

Om Du har kulor klan Du välja mellan komfort och speed. Dessa två spanades in vid
    dagens lilla skurusundspromenad.
    Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
      Om Du har kulor klan Du välja mellan komfort och speed. Dessa två spanades in vid
      dagens lilla skurusundspromenad.
      http://www.youtube.com/watch?v=V_44UKRLWt4&feature=kp
      Mahognyfarkosten faller mig mest i smaken. Kan det vara en äkta Riva Snubben?
      - - - - - - - - - -
      "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

• Svårt val...

Hellre kul än kulor. Hellre Riva än Gryt. Den förstnämnda är en raritet, nästan antik. Ett smycke, i mitt tycke. Trivs bäst i lugna vatten. Tack för ditt bidrag och fin bakgrundsmusik. Vi river väl av den här...so long...http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&...70810081,d.bGE

Comment

• Jaaaaaa.....

Ja Riva Lars, ja Riva Kimmen.
          Lite gemyt på fredagskvällen.

Comment

• Jag sätter en helgardering på att mahognyracern är en Gar Wood, möjligen en pytteliten Brasklapp på Cris Craft.

Comment

• Mycket möjligt, I knew nothingk-I´m from Barcelona.

Comment

• E Österberg...

Hallå,
                Den här fullriggaren har ni inte sett tidigare. Vet inte vad hon heter men hon ägdes av Österman och hör nog hemma i mina farvatten.
                Naiv målning på bamsestor segelsäck från unionstiden. En av mina favoriter. Fartyget för 20 segel och ombord hade man minst två garderober... många segelsäckar. Olja på duk... so long...

PS. Gissa varifrån ordstävet kommer: Gjuta olja på vågorna?
                Bifogade filer

Comment

• Inte för att det hjälper, men nog är det flaggor från EFTER unionstiden
                  Och citatet är väl från Bibeln - det brukar de ju vara?

Comment

• Före eller efter...

Ursprungligen postat av bwh Visa inlägg
                    Inte för att det hjälper, men nog är det flaggor från EFTER unionstiden
                    Och citatet är väl från Bibeln - det brukar de ju vara?
                    Hallå min vän,
                    Roligt att någon tittar och tycker till, tack för det. Frälsarkransen flankerad av två flaggor är en av de vanligaste nutiska symbolerna (som nästan alla har gamla internationella traditioner). Vanligast i Sverige är två svenska flaggor. Det förekommer också en svensk/unionsflagga och en rederiflagga. För fartyg byggda för linjefart två skilda nationsflaggor.

Östermans fullriggare kan möjligen vara från unionstiden men snarare FÖRE unionen eftersom den sista fullriggaren (Preussen) byggdes 1905 och segelgarderoben brukade hänga med. Man lappade, sydde, skodde och taglade. Varför säcken har två olika nationsflaggor vet jag inte. Kanske ett samägt rederi. Synpunkter välkomnas. Här ett finskt fartyg med rysk flagg målat av norsk konstnär.... jo, nog behöver man en livboj ibland.
                    So long...

PS. Ett förtydligande: Gissningen avser inte uttryckets ursprung (för det vet jag inte) utan vad som menas med citatet.
                    Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                      Hallå min vän,
                      Roligt att någon tittar och tycker till, tack för det. Frälsarkransen flankerad av två flaggor är en av de vanligaste nutiska symbolerna (som nästan alla har gamla internationella traditioner). Vanligast i Sverige är två svenska flaggor. Det förekommer också en svensk/unionsflagga och en rederiflagga. För fartyg byggda för linjefart två skilda nationsflaggor.

Östermans fullriggare kan möjligen vara från unionstiden men snarare FÖRE unionen eftersom den sista fullriggaren (Preussen) byggdes 1905 och segelgarderoben brukade hänga med. Man lappade, sydde, skodde och taglade. Varför säcken har två olika nationsflaggor vet jag inte. Kanske ett samägt rederi. Synpunkter välkomnas. Här ett finskt fartyg med rysk flagg målat av norsk konstnär.... jo, nog behöver man en livboj ibland.
                      So long...

PS. Ett förtydligande: Gissningen avser inte uttryckets ursprung (för det vet jag inte) utan vad som menas med citatet.
                      [COLOR="#000000"]
                      ”Ceres” frälsarkrans är väl hopknåpad före 1917 då finnarna kastade av sig tsarens ok och då blev egna.
                      Därför rysk flagg?

"Gjuta olja på vågorna"
                      Citatet uppkommit enligt nedanstående länk.

- - - - - - - - - -
                      "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

• Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                        [COLOR="#000000"]
                        ”Ceres” frälsarkrans är väl hopknåpad före 1917 då finnarna kastade av sig tsarens ok och då blev egna.
                        Därför rysk flagg?

"Gjuta olja på vågorna"
                        Citatet uppkommit enligt nedanstående länk.

http://www.nyteknik.se/popular_tekni...icle221268.ece
                        Hallå Kiken,
                        Ok, just det. OK. Ville bara illustrera förvirringen till sjöss. Gissningen tar du hem, även om det hänger på en tråd.
                        I alla livbåtar på segelfartygens tid fanns det en tunna fylld med olja. Behövande kunde stilla vågornas vrede genom att ge havet en slurk
                        Spegelblankt, om än för en kort minut när man skulle äntra hjälpande fartyg .Ytspänning har jag lärt mig...so long...
                        Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                          Alldeles vid aktern har Jan Sandblom satt en signatur: Jan S-blom.
                          Såg att den här serien var ute på Tradera, tydligen osålda.

Click image for larger version

Name:	191459069_3633c1f3-2b94-4538-a7b3-6cd49fec9257.jpg
Views:	1
Size:	100,9 KB
ID:	555429

Comment

• The Black Eagle

Svarta Örns Orden firade tydligen 40 år 1943 med detta lilla fat (8,5 cm Ø). Intressant att ALP Lidköping användes som varumärke så sent som 1943. Rörstrand hade ju tagit över långt tidigare.
                            Bifogade filer

Comment

• 1943 var väl sista året ALP förekom som varumärke.

Comment

• Hallå.
                                Roligt att många spinner på tråden. Tack Lasse och Fahlis. Vad skutan kan heta vet jag inte men nu har jag lärt
                                att ALP inte bara var höga berg och djupa dalar. Håll till godo med SS Lamartine... so long...
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X