Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mitt bästa askfat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Spiraldricka står det på detta askfat i porslin och som också har plats för tändstickor.
    Import anges men från vilket land? Och tidsmässigt 1920 - 1930-talen?
    Bifogade filer

Comment

• Antika askkoppar

Bidrar med ett par riktigt gamla askkoppar.
      Vagnen är häftig med cigarrsnoppare,löstagbar askkopp, hållare för tändsticksask och fotstöd för cigarrer.
      Mvh PatronClick image for larger version

Name:	DSC_0001.jpg
Views:	1
Size:	59,5 KB
ID:	564954
      Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
        Spiraldricka står det på detta askfat i porslin och som också har plats för tändstickor.
        Import anges men från vilket land? Och tidsmässigt 1920 - 1930-talen?
        Hallå,
        Missade bakluckan. Rolig figur. Med svensk text en specialbeställning från mellaneuropa, sydtyskland eler kanske Österrike.
        So long
        Lim

Comment

• Snoppare?

Ursprungligen postat av Patron Visa inlägg
          Bidrar med ett par riktigt gamla askkoppar.
          Vagnen är häftig med cigarrsnoppare,löstagbar askkopp, hållare för tändsticksask och fotstöd för cigarrer.
          Mvh Patron[ATTACH]161är tysk, vågar jag gissa724[/ATTACH]
          Hallå Patron,
          Ur bälte. I mitt tycke de intressantaste bidragen i den här tråden. Vagnen är tysk, kanske 1920-talet. Kan du inte finna en ända stämpel?
          Den andra, vilket material? Tenn, då ryker det från Danmark eller Sverige... So long...

Comment

• Godmorgon Von Platen!
            Jodå det finns en stämpel i vagnens askkopp, gesetzlich geschutzt 127408 står det.
            Har tydligen undersökt ursprung för länge sen då jag skrivit en lapp med följande innehåll:

gesetzlich geschutzt 127408, tyskt märke för skydd av copyright. Användes till 1883, båda orden användes i både Österrike och Tyskland.

Vet inte om det är rätt info, kom gärna med andra synpunkter.
            Vad gäller sko-askfatet så vet e tusan vad det är för material. Ganska tungt och inte magnetiskt, gissar på någon typ av brittania metall. Har tagit loss skon och den ser lite ljusare ut under.

Hälsn. Patron

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
              Hallå Patron,
              Ur bälte. I mitt tycke de intressantaste bidragen i den här tråden. Vagnen är tysk, kanske 1920-talet. Kan du inte finna en ända stämpel?
              Den andra, vilket material? Tenn, då ryker det från Danmark eller Sverige... So long...
              Om vi utgår från bilmodellen tror jag den snarare är runt 1900. Visst hade man kunna göra en veteranbil på 1920-talet men då känns ändå en modern bil från runt 1900 rimligare.

Comment

• Ursprungligen postat av Patron Visa inlägg
                Godmorgon Von Platen!
                Jodå det finns en stämpel i vagnens askkopp, gesetzlich geschutzt 127408 står det.
                Har tydligen undersökt ursprung för länge sen då jag skrivit en lapp med följande innehåll:

gesetzlich geschutzt 127408, tyskt märke för skydd av copyright. Användes till 1883, båda orden användes i både Österrike och Tyskland.

Vet inte om det är rätt info, kom gärna med andra synpunkter.
                Vad gäller sko-askfatet så vet e tusan vad det är för material. Ganska tungt och inte magnetiskt, gissar på någon typ av brittania metall. Har tagit loss skon och den ser lite ljusare ut under.

Hälsn. Patron
                Hallå,
                Tyskland eller Österrike, alltså. Närmare tor jag det är svårt att komma. So long...

Comment

• Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                  Om vi utgår från bilmodellen tror jag den snarare är runt 1900. Visst hade man kunna göra en veteranbil på 1920-talet men då känns ändå en modern bil från runt 1900 rimligare.
                  Hallå, jo det kan stämma. Instämmer alltså...
                  So long
                  Kim

Comment

• Hot Dog...

Ursprungligen postat av nina.l Visa inlägg
                    Kul att se så många häftiga askkoppar! Håller alltid utkik efter coola askkoppar på loppisar.
                    Hallå Nina,
                    Missade tåget. Fint arbete med kärt motiv. Borgar för fler inlägg. So lång....

Ps, Skrev en gång en bok om samlare och annonserade efter några som ville vara med och visa upp. Flest svar fick vi från samlare av erotika men igen fick plats i boken.

Comment

• 13 x 13 cm och i emaljerat gjutjärn är detta askfat. Två gevär och I 47. För egen del hade jag hellre sett I 46 men det kanske inte finns?
                      Bifogade filer

Comment

• Detta måste ju vara ett litet minne från beredskapstiden.

I47 Göteborgs regemente, dubbleringsregemente till Bohusläns regemente I17. - ni vet Bohus bataljon som drog ut med "byssa och kanon"

Jodå - I46 fanns också som dubbleringsregemente till I16 - detta ägde bestånd under beredskapsåren från 1942 till ca 1949.
                        Last edited by HgF; 2017-06-18, 15:13.

Comment

• Har ett par snygga askfat som är efter mina föräldrar, morsan var storrökare och även om jag själv aldrig rökt har de fått vara kvar för de är riktigt trevliga att titta på, speciellt med metall (gissar tenn) kanten och pärlemorns skimring i olika ljus. Jag inte vet vart de är inköpta om det kan vara på någon av "päronens" resor eller i någon affär. Gissar att de kommer från deras tid som "festfolk" d v s runt 40/50-talet
                          Bifogade filer

Comment

• Goebel RT45

Askfat från Goebel, borde vara 30-tal (art deco) med uranglasyr.
                            Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                              Askfat från Goebel, borde vara 30-tal (art deco) med uranglasyr.

Den var kul. Otroligt lik Pikachu om den varit gul..

Comment

• Ursprungligen postat av MrTompa Visa inlägg
                                Den var kul. Otroligt lik Pikachu om den varit gul..
                                Tack, men grisen är av ett äldre datum.

Comment

Working...
                                X