Ursprungligen postat av Lars F
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Mitt bästa askfat
Collapse
X
-
Så sant, så sant Andy!Ursprungligen postat av Andy Visa inläggFördelen med att du slutat röka är att du antagligen får några extra år i livet att njuta av dina askfat, detta finner jag mycket mer värdefullt än att fimpa i ett tjusigt fat.
Ha det gott!
/Lars- - - - - - - - - -
"För mycket av det goda är alldeles lagom."
Comment
-
Tack luchur! Vad gulligt av dig!Ursprungligen postat av luchur Visa inläggDenna är till Simco´s ära
En liten fågel viskade i mitt öra att du samlar på E. Böckman
Den lilla fågeln har rätt, men tyvärr har jag ingen samling av Böckman, men vill ha. I somras när jag var och snokade i Gamla Stan hittade jag en jättefin vas av Böckman för ca 1300:- samt en jättefin gammal tobaksburk i sandsten för 5000:- någonting. Kunde inte med att köpa och säga till lilla familjen att
"-Tyvärr blir det inget Grönan eller Skansen för mamma har köpt en vas och en tobaksburk. Och förresten, vi måste gå hem till Sundsvall för vi har inga pengar till bensin. Är det okej om ni bär?"
Jättefint fat, jag är riktigt avis!
Comment
-
Nej för de priserna kan man nog ha lite roligareUrsprungligen postat av simco Visa inläggTack luchur! Vad gulligt av dig!
Den lilla fågeln har rätt, men tyvärr har jag ingen samling av Böckman, men vill ha. I somras när jag var och snokade i Gamla Stan hittade jag en jättefin vas av Böckman för ca 1300:- samt en jättefin gammal tobaksburk i sandsten för 5000:- någonting. Kunde inte med att köpa och säga till lilla familjen att
"-Tyvärr blir det inget Grönan eller Skansen för mamma har köpt en vas och en tobaksburk. Och förresten, vi måste gå hem till Sundsvall för vi har inga pengar till bensin. Är det okej om ni bär?"
Jättefint fat, jag är riktigt avis!

Denna ligger ute på T till ett väldigt humant pris om du är intresserad.
Comment
-
Med kunglig aura
Man kan undra vilka personer som släckte sina cigarrer och mindre varianter av rökpinnar, den gången det begav sig i salong och hall?
Är det inte det heraldiska emblemet för Prince of Wales, möjligen Albert Edward (1841-1910) senare Edward VII? Den består av just tre strutsfjärdrar genom en öppen guldkrona.
Edward gifte sig med danska Alexandra (1844-1925), och trots att märkningen B&G är grön, istället för blå, kan askfatet ändå vara tillverkat hos Bing & Gröndahl, runt förra sekelskiftet.
En engelsk motsvarighet till stämpeln B&G, har inte kunnat hittas hos http://www.thepotteries.org/
Comment
-
Ursäkta Kim att jag klampar in!Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inläggHallå Snubben,
Har förstått att du gillar kungligheter och kan berika din tråd med Oscar II och lilla riksvapnet. Kör så det ryker...so long...
Men det är inte Oscar II. utan "Gustaf V i medaljong" som det heter på filatelispråk. Gavs ut 1911 (99 år sedan).
"Lilla riksvapnet kom samma år.(1911)"
Kolla länken nedan.
Kan fatet vara lika gammalt?
Min far hade gillat askfatet. Han var en hängiven frimärkssamlare och storrökare.
Ha det!
/LarsLast edited by Lars F; 2010-12-13, 15:02.- - - - - - - - - -
"För mycket av det goda är alldeles lagom."
Comment
Comment