Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mitt bästa askfat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
    När man följer denna tråd och ser alla vackra askfat, så kan man tycka att det var synd att man slutade röka en gång.

Dessa två UE kallas "kuvertaskfat" och är från 1930-talet enligt "boka". Den ena lite röd och den andra grön.
    Härlig färg.

Undrar vem formgivaren var?

Hittade min fars gamla, väl använda, reklamtändare från 50-talet, som fick "hänga med" på bilden.

/Lars
    Fördelen med att du slutat röka är att du antagligen får några extra år i livet att njuta av dina askfat, detta finner jag mycket mer värdefullt än att fimpa i ett tjusigt fat.

Comment

• Ursprungligen postat av Andy Visa inlägg
      Fördelen med att du slutat röka är att du antagligen får några extra år i livet att njuta av dina askfat, detta finner jag mycket mer värdefullt än att fimpa i ett tjusigt fat.
      Så sant, så sant Andy!

Ha det gott!

/Lars
      - - - - - - - - - -
      "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

• Ett, om än trasigt askfat får bli mitt bidrag till den här tråden. Man kan fundera på vem som formgav reklamprylar på Rörstrands på den tiden.....
        Bifogade filer

Comment

• Litet askfat,9x6, googlade och hittade en fråga och ett svar.
          Bifogade filer

Comment

• Fler små askfat. Från Upsala-Ekeby Gefle. Under det svarta står Mangania.
            Bifogade filer

Comment

• Gjutjärn gillar jag, men även........
              Bifogade filer

Comment

• Hallå Snubben,
                Härlig, vilket svulstigt formspråk. So long...

Comment

• Denna är till Simco´s ära En liten fågel viskade i mitt öra att du samlar på E. Böckman
                  Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
                    Denna är till Simco´s ära En liten fågel viskade i mitt öra att du samlar på E. Böckman
                    Tack luchur! Vad gulligt av dig!

Den lilla fågeln har rätt, men tyvärr har jag ingen samling av Böckman, men vill ha. I somras när jag var och snokade i Gamla Stan hittade jag en jättefin vas av Böckman för ca 1300:- samt en jättefin gammal tobaksburk i sandsten för 5000:- någonting. Kunde inte med att köpa och säga till lilla familjen att
                    "-Tyvärr blir det inget Grönan eller Skansen för mamma har köpt en vas och en tobaksburk. Och förresten, vi måste gå hem till Sundsvall för vi har inga pengar till bensin. Är det okej om ni bär?"

Jättefint fat, jag är riktigt avis!

Comment

• Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                      Tack luchur! Vad gulligt av dig!

Den lilla fågeln har rätt, men tyvärr har jag ingen samling av Böckman, men vill ha. I somras när jag var och snokade i Gamla Stan hittade jag en jättefin vas av Böckman för ca 1300:- samt en jättefin gammal tobaksburk i sandsten för 5000:- någonting. Kunde inte med att köpa och säga till lilla familjen att
                      "-Tyvärr blir det inget Grönan eller Skansen för mamma har köpt en vas och en tobaksburk. Och förresten, vi måste gå hem till Sundsvall för vi har inga pengar till bensin. Är det okej om ni bär?"

Jättefint fat, jag är riktigt avis!
                      Nej för de priserna kan man nog ha lite roligare

Denna ligger ute på T till ett väldigt humant pris om du är intresserad.

Comment

• Ett allroundfat för allsköns PES:are med smak för alla ämneskategorier.
                        Bifogade filer

Comment

• Med kunglig aura

Man kan undra vilka personer som släckte sina cigarrer och mindre varianter av rökpinnar, den gången det begav sig i salong och hall?
                          Är det inte det heraldiska emblemet för Prince of Wales, möjligen Albert Edward (1841-1910) senare Edward VII? Den består av just tre strutsfjärdrar genom en öppen guldkrona.
                          Edward gifte sig med danska Alexandra (1844-1925), och trots att märkningen B&G är grön, istället för blå, kan askfatet ändå vara tillverkat hos Bing & Gröndahl, runt förra sekelskiftet.
                          En engelsk motsvarighet till stämpeln B&G, har inte kunnat hittas hos http://www.thepotteries.org/
                          Bifogade filer

Comment

• Ett litet askfat från Kockums. Det är bara 7,5 cm, och i enkelt utförande, men är ändå en av mina favoriter. Gissar att det är av senare datum.

Olle
                            Bifogade filer

Comment

• Hallå Snubben,
                              Har förstått att du gillar kungligheter och kan berika din tråd med Oscar II och lilla riksvapnet. Kör så det ryker...so long...
                              Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                                Hallå Snubben,
                                Har förstått att du gillar kungligheter och kan berika din tråd med Oscar II och lilla riksvapnet. Kör så det ryker...so long...
                                Ursäkta Kim att jag klampar in!

Men det är inte Oscar II. utan "Gustaf V i medaljong" som det heter på filatelispråk. Gavs ut 1911 (99 år sedan).
                                "Lilla riksvapnet kom samma år.(1911)"
                                Kolla länken nedan.

Kan fatet vara lika gammalt?
                                Min far hade gillat askfatet. Han var en hängiven frimärkssamlare och storrökare.

Ha det!
                                /Lars
                                Last edited by Lars F; 2010-12-13, 15:02.
                                - - - - - - - - - -
                                "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Working...
                                X