Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mitt bästa askfat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ytterligare en dansk

1901 - 1951 Det var alltså 50-årsjubileum för Kgl. Dansk Automobil Klub när detta askfat tillverkades med tre lejon och nio hjärtan på en vapensköld. 9,5 x 9,5 cm.
    Bifogade filer

Comment

• Ytterligare en Domino

Simco visade tidigare två olika Domino-askfat av Stig Lindberg för Gustavsberg. Här är en tredje variant, med Volkswagen-reklam:

Click image for larger version

Name:	askfat_Stig_Lindberg_Domino.jpg
Views:	1
Size:	143,3 KB
ID:	576523

Comment

• Jag vet folk som serverar (små) portioner sushi på Stig Lindbergs dominofat ...
        Passar på att visa Falcon Beer från Rörstrand 253. Om den gängse åldersbestämningen av Rörstrands produkter stämmer skall fatet vara från andra halvåret 1953 och då borde det stå "Falken Pilsner". Här påstås att Falcon kom först 1955 men man var kanske tidigt ute med askfaten.... https://sv.wikipedia.org/wiki/Falcon. Hursomhelst fatet är 10x10 cm.
        Bifogade filer

Comment

• Hej,

Jag har ärvt några askfat från min farfar. Vet inte så mycket om deras ursprung, så om ni sitter på information så får ni gärna dela med er.

Första askfatet är en tax med två cigaretthållare. Vet ej tillverkare eller årtal. Gissningsvis första halvan av 1900-talet.

Name:	image.jpg
Size:	97,5 KB
ID:	576758

Snidat askfat med rolig dispenser:

Size:	63,2 KB
ID:	576759

Och det finaste, som jag tror är avsett som askfat men är inte säker. Tillverkare är k.k. Kunst-eregiesserei Wien. Designad av en ”Werner” (se signatur). I brons. Tidigt 1900-tal.

Size:	76,8 KB
ID:	576760 Click image for larger version

Size:	101,7 KB
ID:	576761 Click image for larger version

Size:	77,3 KB
ID:	576762
          Bifogade filer

Comment

• Kotia

Kotia i porslin 1914 och stämpel "JMPORT" 12,8 x 7,8 cm. Hinc robur et securitas https://sv.wikipedia.org/wiki/Hinc_r...hade%20devisen. påstår Wikipedia att det stått på alla svenska sedlar från 1890-talet till 1963. Men inte på den här! Två herrar(?) A. Engström och G. Ulfsberg har undertecknat. Men inte Albert E. ...? Hur mycket guld för en SEK... ens 1914? och jmport från ...?
            Passar på att visa en okänd kopparslagare som gjort ett askfat (eller liten braskamin). 20 cm hög och man kan i brasan peta in några tändstickor... https://www.bing.com/videos/search?q...A3B4&FORM=VIRE
            Bifogade filer
            Last edited by Lars M; 2023-01-17, 21:25.

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
              Hur mycket guld för en SEK... ens 1914?
              Ett kul räkneexempel och historiskt intressant. 1 kg guld kostade $610,53 år 1914. $1 var värd 3,80 kr. 1 kg guld kostade 2320 kr. För en krona kunde man få 0,431g guld 1914, enligt det guldpriset.
              På ett ställe på nätet ser jag dock att priset på guld anges till 2,48 kr för ett gram 1914 (mot 2,32 kr i den första beräkningen). Då blir mängden guld för en krona 0,4 g.
              Så svaret på frågan blir: Man kunde få c:a 0,4 gram guld för en krona 1914.
              Last edited by Eskil; 2023-01-17, 22:12.

Comment

• Jag tror uträkningen hamnar lite snett, om än inte mycket, törs inte säga var, kanske var det avrundningen. Femkronan i guld präglas fram till 1920. Den har en vikt på 2,24 gram och guldhalt på 90 %. Tjugokronorsmyntet som präglades till 1925 hade en vikt av 8, 95 gram och också guldhalt på 90 %. Du borde ha fått betala lite mer än fem kronor för två gram guld.

Comment

• Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                  Jag tror uträkningen hamnar lite snett, om än inte mycket, törs inte säga var, kanske var det avrundningen. Femkronan i guld präglas fram till 1920. Den har en vikt på 2,24 gram och guldhalt på 90 %. Tjugokronorsmyntet som präglades till 1925 hade en vikt av 8, 95 gram och också guldhalt på 90 %. Du borde ha fått betala lite mer än fem kronor för två gram guld.
                  Nu har jag inte kontrollerat dina uppgifter FBQ, men OM det stämmer att 5-kronan vägde 2,24 gram, så innebär det att guldpriset (90 %) blir 2,24 kr per gram. Alltså ett lägre guldpris än det jag räknat med. Priset för guld (100 % - vilket kanske är omöjligt) blir då 2,48 kr per gram. För en krona skulle man då få 0,4 g rent guld.
                  Eller menade du ett annat mynt än 5-kronan?
                  Året för jämförelsen var 1914.

Lägger till en uträkning till:
                  Även 20-kronan ger ett lägre pris per gram: ungefär 2,235 kr (90%). 100% guld blir 2,48 kr/g. För en krona får man 0,4 gram rent guld.
                  Last edited by Eskil; 2023-01-19, 10:00.

Comment

• Du har rätt, jag var nog lite trött när jag skrev. Jag täkte att om priset är 1 krona för 0,4 gram får man 2 gram för 5 kronor. Men myntet borde ju innehålla guld för mindre än 5 kronor. Guldmynten gick ju visserligen normalt inte i cirkulation men det borde inte varit upplagt för att man skulle kunna tjäna pengar på att smälta ned dem och tjäna pengar, då har ju guldmyntfoten misslyckats. Men som du säger, då är ju priset på guld lägre, inte högre. Meningen med guldmynten är ju att vara ett "golv" för penningvärdet.
                    Last edited by FBQ; 2023-01-19, 08:49.

Comment

• Tack till Eskil och FBQ för visat intresse för en fot! https://sv.wikipedia.org/wiki/Myntfot
                      På nätet såg jag att att före jul betalade man 1500 SEK för 5 kr guldmynt 1920. Om man för fem kotior växlade till sig en guldpeng så hade man på hundra år tjänat 1495 SEK. Det blir många possent...

Åter till askfat: Först ett i tung metall (malm?)- RÖPERWERK - och som även har en ring för att hängas på vägg. En logga eller symbol finns också på baksidan. Sedan ett i stengods från Törngrens i Falkenberg och det är Erik Jakobsson som signerat och nr 334. Slutligen ett som går på tvären för jag kan inte tyda signaturen AA eller NA eller? En krabba med några havstulpaner på skalet är det iallafall...
                      Bifogade filer
                      Last edited by Lars M; 2023-01-19, 18:33.

Comment

• Hexagon

Trots nyligen gjord operation av båda ögonen har jag svårt att se om fatat i chamotte som Rörstrands gjort åt NJB eller HJB? Kätting runt 1861 och ett smidesstäd samt bokstäverna ser jag tydligt... men för vilket företag
                        Bifogade filer
                        Last edited by Lars M; 2023-03-20, 16:40.

Comment

• Lars,
                          NJB och 1861 fick träff på den här sidan om cykelmärken från Umeå. Närmare bestämt märket "Storm", med samma logotyp, som såldes av Nils Jakob Bäcklunds järnaffär. Bäcklund själv levde 1836-1897. Märket kanske är järnaffärens logotyp, av askfatet förmodar jag att den levt kvar även på 1900-talet.

Comment

• Helt rätt Anna-Carin.

Name:	NJB (2).jpg
Size:	51,9 KB
ID:	577237

Comment

• "There is no game", så tack till er båda!
                              Kul att läsa att järnhandlare Nils Jacob i Umeå fick skriva under sedlar i Westerbottens Enskilda Bank 1881!
                              Last edited by Lars M; 2023-03-21, 17:25.

Comment

• UE Granit (5209) av Hjördis Oldfors har vi sett på ## 227 0ch 242 och i UE-boken finns en förteckning http://www.upsala-ekeby.com/gallery_389.html där inte #242 finns med (Revecent - Pedab, tvättmasliner från Göteborg).http://www.upsala-ekeby.com/gallery_389.htmlHär är ytterligare ett: Karl Fredricson AB Malmö, som inte heller finns med i förteckningen. Om Karl Fredricsons företag (trävaror) som flyttade till Arlöv finns mer här https://fredricsons.com/om-fredricsons-tra/historik/
                                Och Hanna från Arlöv jobbade inte hos Fredricsons utan på tvätteriet....
                                Bifogade filer
                                Last edited by Lars M; 2023-06-02, 17:51.

Comment

Working...
                                X