Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mitt bästa askfat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
    Har glömt att delge KvP texten på askfatet. Se bild. Stort firande i helgen som var. Baltzars storverk fyllde 200. Det kommer även i år att finnas vatten i kanalen.
    Tar med två små askfat. Min skola var framsynt och värnade om rätten att röka genom att tillhandahålla elever som tjuvrökte på dasset med små nätta fickvänliga askfat.
    Ulferic!
    Inte fick vi som gick i Vätternskolan eller Centralskolan några sådana! :
    Vi fimpade där vi tjuvrökte, nämligen bakom missionskyrkan.

Kul fat från "mitt" gamla Kbg.

Ha det gott!
    Last edited by Lars F; 2010-05-25, 21:36.
    - - - - - - - - - -
    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
      Har glömt att delge KvP texten på askfatet. Se bild. Stort firande i helgen som var. Baltzars storverk fyllde 200. Det kommer även i år att finnas vatten i kanalen.
      Tar med två små askfat. Min skola var framsynt och värnade om rätten att röka genom att tillhandahålla elever som tjuvrökte på dasset med små nätta fickvänliga askfat.
      Hallå och tack Motala,
      Gillar de där små minnesfaten och returnerar en hälsning från Östhammar och passar på att flagga för Balzar, han var amiral och älskade vatten.
      So long...
      Bifogade filer

Comment

Fina askfat! Stockholms Rederi AB Svea och är det Rederi AB Fredrika?
        ---

Här ett med det vackra namnet Café de la Paix, anrik Parisrestaurang, men jag undrar om den tjuvaktige turisten har varit där eller på någon annan "sylta" med samma namn. Fatet är tillverkat av St Uzienne i St Uze beläget i Rhônedalen.

50-talare från Carstens Tönnieshof troligen formgivet av Trude Carstens.
        Bifogade filer
        Last edited by Kaptenen; 2010-05-28, 12:14.

Comment

Skorstenen med S-et för Rederi AB Svea vär härligt Kimmen.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
            Fina askfat! Stockholms Rederi AB Svea och är det Rederi AB Fredrika?
            ---

Här ett med det vackra namnet Café de la Paix, anrik Parisrestaurang, men jag undrar om den tjuvaktige turisten har varit där eller på någon annan "sylta" med samma namn. Fatet är tillverkat av St Uzienne i St Uze beläget i Rhônedalen.

50-talare från Carstens Tönnieshof troligen formgivet av Trude Carstens.
            Hallå Kapten,
            Stockholms Rederi kändes jag till, men inte Fredrika. Tack, kul att veta.
            Askfat är reklambärare och själva idén är att gästerna skall sno och ditt fat från fredens café ångrar jag att jag tog med mig hem.

Däremot tog jag hem ett askfat för utomhusbruk efter ett kalas på Maxim´s.
            Min fru hade hade ambassadören Calle Lidbom till bordet. Anklever gillade han, däremot gapade han inte för gåslever berättade han...
            - Vad arbetar du med, fortsatte han konvserationen med...
            Jag jobbar på TV, på TV-sporten...
            -Jag hatar sport och TV....

Då frågade min fru:
            Och vad jobbar du med????

So long...
            Bifogade filer

Comment

Hallå, ute i alla väder,
              Ja, rökare är ute, här några exempel på utekoppar för storrökare som inte vill vara inne. So long Snubben och alla andra.
              Bifogade filer

Comment

Svenska Amerika Linjen Ahhhhhhh, vilka tider......

Ååå, det är tillåtet att röka, Du är inte en sämre människa för att Du

röker.... Kimmen, jag tror jag drömmer. Väck mig INTE.

Comment

Från hantverk till plåtburk med sand

Trelleborgs egen "Döderhultare" snidade mycket i trä, däribland askfat i olika modeller. Här är ett av dem. Om man jämför gårdagens askfat med dagens är det knappast fel att tala om en degeneration.
                  Bifogade filer
                  p-son

Comment

Askkopp i trä är inte så vanligt Polsson......cut får en ny betydelse när det gäller tobak.
                    Detta är i yppersta rostfritt specialstål från Avesta Jernverk. Är det någon som känner igen motiv eller signatur ?
                    Bifogade filer

Comment

Denna gubbe är min favorit i min mindre samling av Kjell Hallonstens sniderier.
                      Även han är ett askfat, fast jag har aldrig askat i honom.
                      Bifogade filer
                      p-son

Comment

Hallå Snubben,
                        Nej, jag har inte fimpat din tråd. Till minne av min första egentliga tråd här
                        i Pesaniens förstorade värld, för ett år sedan, Ett år i Sverige, visar jag inköp från dagens Baklucka, Lappland, tidigt 1900-tal, Rörstrand, inköpt för några få tior. So long...
                        Bifogade filer
                        Last edited by Kim von Platen; 2010-06-05, 20:28.

Comment

Same to you Kimmen.Den var inte dum den, dom vinkar t.o.m. So long

Comment

Röker gör jag inte numer, höll på ett par år i ungdommen.
                            Här kommer ett askfat från HAK. Reklam för likör.
                            Bifogade filer

Comment

Detta askfat är en hälsning från den nordfrisiska ön Föhr och staden Wyv. Tysk badort i Nordsjön, utanför Schleswig-Holsteins kust.

Fatet hade i alla fall hamnat på en loppis i en liten by i en nedlagd skola i mellersta Norrland.
                              Det fick följa med mig hem. Måsen är fin.
                              I botten står till och med att det är "Handgemahlt". Så det så!

Tror att du Kim gillar det. Hav, sandstränder och flygande måsar?

Ha det gott!
                              Lars
                              Bifogade filer
                              - - - - - - - - - -
                              "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Hallå Lars,
                                Visst gillar jag ditt askfat, inte bara för måsen. Fin formgivning som får fatet att flyga.
                                Kontrar med en en souvenir från Amalfi i södra Italien. Garanterat handmålad.
                                Flyg dit, underbart landskap och finfin fisk. So long...
                                Bifogade filer
                                Last edited by Kim von Platen; 2010-06-07, 20:33.

Comment

Working...
                                X