Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
    Det kan vara
    John Runer, född 1861 död 1945 en svensk skulptör och officer
    Mvh/Bengt N

Stämmer med signaturen på denna byst
    https://www.bukowskismarket.com/sv/2...s-eftertradare
    Hallå Bengt,
    Tack, visst är det John Runer:

En känd Gälvesläkt. Invandrare så klart.
    Han är formgivaren, men frågan är vem som gjutit? Jag skulle gissa på Otto Meyers efterträdare i Stockholm (som bl a förevigat" Bältesspännarna") och förevigat några av Runers verk. Har skickat ett mejl med förfrågan. Å andra sidan är det ytterst ovanligt att formgivaren "skyltar" med sitt namn på korkskruvar. Så en teori kan vara att skulptören gjöt i egen regi.

Därav de förhållandevis höga priserna. På Bukowskis Market såldes nyligen en signerad "herre" för 1300:-, vitmetall (vad fasen det nu är?) enligt beskrivningen.
    So long...

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
      Hallå Roland,
      Här bild på stämpeln. Stämmer den med din på herren? So long..
      Upptäckte att min herre (som sitter bakom glas och ram) också är märkt Runer (enligt en anteckning
      i dokumentationen).
      Same, same. /R

Comment

• En slingrig orm (eller svans) på denna i tenn och stål. Helt omärkt.
        Den lilla bården nedtill påminner om en tidigare visad (inlägg 167).
        Kan denna kanske också vara dansk och från Heuser Tenn?
        Bifogade filer

Comment

• Ormboet...

Hallon Snubben,
          Danmark, sannolikt. Heuser nej, det tror jag inte, vreden därifrån hade oftast knackad yta. Däremot kan möjligen Just Andersen ligga bakom formgivningen. Mer art deco får man leta efter. I min förteckning kallade jag skruven Ormar i skön förening.. taskig bild, tagen bakom glas och ram...
          So long...
          Bifogade filer

Comment

• Tack Kimmen, Orm-Bo. Kort för Orminge-Bosse.

Comment

• Rostfritt och teak

Här två svenska skruvar där man valt olika teknik för fäste av metall och trävirke.
              Heljestrand är inte så go´ i handen som den andra med hela 9 cm grepp.
              Bifogade filer

Comment

• Hallå Lasse,
                Det har brallat på där på hallandskusten. Dags för en porterdragare. Ja, så kallas de här skruvarna. Ettan är av klassisk modell, ollonformad, och med trevlig infästning där man (tror jag) drivit in ett mässingsstift i rostfria skruven och bankat till.
                Tidigt 1900-tal, gissar jag.
                Tvåan är nog av senare datum, men väl så fin för hand och öga.
                Tack för bidrag, du är faktiskt skruven som får fart på PES....

Comment

• Två små klappar....

Hallå mellan dagarna,
                  Jultomten fick ett järn i varje ben och två små paket. Jo, barnen vet att man är snurrig.
                  Frankrike, förstås, men ingen märkning. (Hade en tidigare # 126, men är kul med variation).
                  Samlar också på s.k. franska bestick, så jag får säga; dubbel glädje är delad glädje.
                  Ser fram mot fler skruvar på tråden efter nyår. So long....
                  Bifogade filer

Comment

• Kronblom

Denna (för mig) nya korkskruv påminner om Karl-Alfred korkskruven där man lyfter av kroppen med korkskruv som är dold i benen. Det sas att detta föreställer seriefiguren Kronblom, kan detta stämma? I så fall kanske en tidig version av Kronblom, eller??
                    /Roland

Click image for larger version

Name:	Kronblom2.jpg
Views:	1
Size:	42,9 KB
ID:	551379Click image for larger version

Name:	Kronblom1.jpg
Views:	1
Size:	68,6 KB
ID:	551380

Comment

• Nog är dom släkt....

Hallå.
                      Jo, det påstås att Kronblom är släkt Karl-Alfred. I så fall skulle båda heta Bull i efternamn. Och gjutna i Zuckermans vagga.
                      Men om Kronblom saknar stämpel skulle jag vara ganska kritisk om ursprunget. Dessutom saknar skruven likheten, i mitt tycke. Men osvuret är bäst. Så mitt stilla råd är: se upp för kopior och likartade alster... men kul att se... tack för ditt bidrag.
                      So long

Comment

• Herman Bergman igen

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                        Det verkar som att rätt CAP är hittad, för yrket som smedsarbetare i grunden, är väl nyttigt för en blivande korkskruvstillverkare?

Efter lite hum och sjå, och via fotspåren efter dottern Anna Sofia och hustrun Augusta Josefina i gemensam grav, hittades fler upplysningar längre bakåt i tiden.

Året 1900:
                        Persson, Carl Anton
                        Smedsarbetare
                        f. 1858 i Munka-Ljungby (Kristianstads län, Skåne)
                        Gift man, far i familjen
                        Majornas 6 Rote No 77
                        Göteborgs Haga (Göteborgs och Bohus län, Västergötland)
                        Födelseort i källan: Munka-Ljungby Kristianstads län

Magnusdotter, Augusta Josefina
                        f. 1853 i Dalstorp (Älvsborgs län, Västergötland)
                        h.
                        Gift kvinna, mor i familjen
                        Majornas 6 Rote No 77
                        Göteborgs Haga (Göteborgs och Bohus län, Västergötland)
                        Födelseort i källan: Dalstorp Älvsborgs län

Två barn fick de, Anna Sofia och Carl Einar. Dottern är noterad som ogift kvinna i förädrarnas grav, och sonen kan, i skrivande stund, inte hittas.

Då summerar vi:
                        Carl Anton Persson (1858-1937), var smedsarbetare folbokföringsåren 1890 och 1900. Född i Munka-Ljungby och begravd 5/6 1937 i Göteborgs västra kyrkogård.

Nästa intressanta fråga att ta itu med, bör bli: Var arbetade han?
                        Återkommer till Herman Bergman korkskruvarna och CAP. Talade igår med en annan korkskruvssamlare som hade köpt en av dessa HB-korkskruvar av en man vars morfar jobbade som sisselör hos Herman Bergman. Morfadern hade noterat i sin HB-katalog att det var Carl Anton Persson som hade designat. Därmed borde det vara bekräftat det som redan konstaterats.

Ha ett gott nytt år,
                        Roland

Comment

• Ett utdöende släkte...?

Hallå,
                          Kul att få bekräftelse, lyften på capen och önskar Gott Nytt År. I natt behövs inga skruvar, men ser fram mot många 2014.
                          So long...

Comment

• En "Ful Gubbe"

Hej på er, hittade den här fulingen som jag tänkte att ni kunde berätta nått om.
                            Ingen skönhet precis :-)
                            Han verkar gjord i tenn, inga stämplar kan jag hitta på honom.
                            Verkar ha lite ålder i alla fall.
                            God fortsättning på er allihop.
                            Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av romarillo Visa inlägg
                              Hej på er, hittade den här fulingen som jag tänkte att ni kunde berätta nått om.
                              Ingen skönhet precis :-)
                              Han verkar gjord i tenn, inga stämplar kan jag hitta på honom.
                              Verkar ha lite ålder i alla fall.
                              God fortsättning på er allihop.
                              Hallå romarillo,
                              Rolig bekantskap, har aldrig träffat gubben tidigare. Min första tanke var Kronblom, likheten. Nej, det enda jag vågar gissa är Skandinavien och Danmark ligger nära till hands, där gjorde man gärna de här bordsplacerade skruvarna (jfr "Fyllegubbarna).
                              Han har definitivt respektabel ålder, skulle gissa ca 80 år. Hoppas någon annan kan mer... take good care och so long...

Comment

• Shakespere...?

Hello,
                                Den här kanaljen anlände från England, Staffordshire närmare bestämt. Mässing och rostigt järn.
                                Märkt CBF,som står för Cosely, est 1931. Så mycket vet jag. Men vem är snubben? En ledtråd är
                                årtalen 1564-1616. Jo, det är Shakesperes födelseår och dödsår. Men inte liknar han nationalskalden?
                                Vad vet ni? So long....
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X