Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kejsaren och drickapojken

För att stödja en liten församlings missionsverksamhet offrade jag några SEK på ett par korkskruvar från Italien resp England.
    Napoleon Roi D´Italie och Beverage Boy med multiverktyg och Sky-line.
    Bifogade filer

Comment

• Nappe och Kniven..

Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
      För att stödja en liten församlings missionsverksamhet offrade jag några SEK på ett par korkskruvar från Italien resp England.
      Napoleon Roi D´Italie och Beverage Boy med multiverktyg och Sky-line.
      Hallå Lars,
      Välkomnar välgörenhet. Var det för IOGT? Den där med Nappe har jag aldrig sett tidigare men tror inte skruven är från tiden.
      Den andra kallas Kyparkniv, möjligen för kyparna på gamla goda tiden snitsigt skar bort förseglingen över korken. So long..

Comment

• Lägger till denna till dokumentationen, ej sett den representerad i tråden tidigare.
        Tyvärr inga stämplar.

Click image for larger version

Name:	Korkskruv7.jpg
Views:	1
Size:	60,0 KB
ID:	550197

Click image for larger version

Name:	Korkskruv7a.jpg
Views:	1
Size:	34,4 KB
ID:	550198
        Pes är mitt google.

Comment

• Hallå och tack,
          Den där är vass, finns med i boken Skandinaviska korkskruvar med bildtext: Exempel på stelnad svensk humor.
          Tänk att få vara buddha med en satyresse på vardera sidan. So long... den där gör mig grön av avund...

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
            Hallå och tack,
            Den där är vass, finns med i boken Skandinaviska korkskruvar med bildtext: Exempel på stelnad svensk humor.
            Tänk att få vara buddha med en satyresse på vardera sidan. So long... den där gör mig grön av avund...
            Jättetack som vanligt för informationen Kim. Trodde inte jag kunde göra dig grön av avund med din gedigna samling . Om jag avyttrar den i framtiden så har du första tjing.
            Pes är mitt google.

Comment

• Hallå Wasse,
              Slit den mot hälsan, tack för företrädet... so long...

Comment

• En mörkoxiderad korkskruv som efter lite Häxan blev så här fin, det blev ett av dagens fynd. Stil och ålder på nysilver vet jag inte men samma dekor på båda sidor av vredet.
                Bifogade filer

Comment

• Hallå Lars,
                  Grattis till fyndet, korkskruvar med vred i silver/nysilver är sällsynta och svåra att komma över. Har aldrig sett denna tidigare och kan inte finna den i litteraturen. Mina tankar går till grannländerna; Danmark eller eventuellt Norge. Tiden är jugend och med en rejäl portion fantasi kan man se en viking som dekor på vredet. Om så är fallet får det bli Norge där Frisberg i Lillehammar var tongivande. Spännande att se om någon har djupare kunskaper...
                  Tack och so long....

Comment

• På inlägg 318 har Kim visat en likadan katt som jag just fått fatt i. Svansen/skruven är gjort i annat material än katten och har en lite märklig gängning som jag försöker visa på bilden.
                    Bifogade filer

Comment

• Schweiz är väl mest känt för klockor, banking och Toblerone. Men nu vet vi att också korkskruvar (med kullager) görs i alplandet. Här LADOR-SA Ste Croix Switzerland.
                      Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                        På inlägg 318 har Kim visat en likadan katt som jag just fått fatt i. Svansen/skruven är gjort i annat material än katten och har en lite märklig gängning som jag försöker visa på bilden.
                        Hallå Lars,
                        Ja, märklig gänga. Min korkskruv sitter inne bakom glas och ram så det är svårt att kolla, men jag misstänker att om du skruvar handtaget medsols försvinner gängan... so long... oss skruvar emellan...

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                          Schweiz är väl mest känt för klockor, banking och Toblerone. Men nu vet vi att också korkskruvar (med kullager) görs i alplandet. Här LADOR-SA Ste Croix Switzerland.
                          Hallå igen,
                          Vill minnas att du visat upp en kullagrad skruv tidigare, ingår i min samling. Den här schweizaren känner jag inte till men fann en länk

So long... och tack för lagrade bidraget...

Comment

• Vilken skönhet...

Hallå,
                            Dela min glädje, för delad glädje är dubbel glädje. När två samlarområden sammanfaller i ett föremål
                            kan man inte inte tacka nej. Den blev alltså hilma dyr, den dyraste jag köpt.
                            Brons och järn. Tung som bly. Gracil, som svävande på moln. Pimplande, gissningsvis vin, men säcken/kärlet kan också vara en skål eller oljelampa. Svallande håret för tanken till Medusa. Kan någon ge en ledtråd om vem som format min käresta skulle jag bli dubbelt glad. Det enda jag vet är att konstnären är dansk och ganska välkänd.
                            Smolk i bägaren, skönheten är lagad i infästningen mellan vred och skruv (vilket säljaren på tradera inte informerade om),
                            så jag kan bjuda en en skvätt skadeglädje också. Tacksam för alla tips... so long.....
                            Bifogade filer

Comment

• Fin korksruv,men hallon Kimmen inte dricker hon vin.Det är ju en snäcka som hon blåser i.
                              Alla goda ting är inte tre,den här gången får du nöja dig med två-

Comment

• Tack till Kim för länk om min schweiziska kullagrade skruv och grattis till den yppiga danska skönheten!

Comment

Working...
                                X