Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tom Collins är alltd rätt...

[QUOTE=simco;214134]Det verkar vara samma sura kisse som i länken, men i annat material.
    Såldes 2009 för +GBP 40. Tyvärr lämnas inga uppgifter om tillverkare och den i länken är helt omärkt.

Jag skulle dock kunna gissa att det är engelske Tom, den vansinniga katten i Tom & Jerry som lanserades 1940. Uppsynen går inte att ta fel på.

Modernare variant av flasköppnare med Tom från 1960 finns att köpa på etsy för $100

Hallå Simco,
    Vilken spårhund. Samma kissar, men jag skulle gissa att din kan vara en kopia om det nu är en metall med någon typ av legering. Det är dessvärre inte ovanligt i den här uppskruvade branschen. Tack för ditt bidrag och so long....

Comment

• Hej prylsnubben & Kim!

Kul att bidra även om det bara är med bilder och spekulationer. Tom på bilden är inte min utan säljs av en säljare från Texas på etsy. Jag har kopierat annonstexten eftersom den kan vara intressant för samlare av flasköppnare och korkskruvar. Jag kan inte verifiera uppgifterna eftersom jag inte vet tillräckligt om dessa produkter, men ni som samlar på dessa föremål kanske vet?

"This is a Boxed 1960s Figural Tom Cat Bottle /Can opener made in the image of the Cartoon Character Tom from Tom & Jerry cartoons. This opener is enameled in Turquoise Blue, white and black on Goldtone metal. Never used in the original hard plastic Box with original paper liner.

The story goes that there was a trend to use Cartoon caracters in Barware in the late 50s early 60s and there were porcelain figural decanters and other items from the era were made in the image of a Character such as this opener. It was quickly stopped by the Consumer Protection Agency as promoting / attracting Alcohol use for Children and the products were no longer produced and were pulled from shelves. So, items like this are somewhat rare.

MARKS: TOM COLLINS....Crownmark with Copyright ...CAN AND BOTTLE OPENER #2179, this is printed on the paper liner, the opener and box are unmarked."
      Last edited by simco; 2012-05-08, 15:55.

Comment

• Hallå alla kattälskare,
        Har pluggat som katten i ämnet anatomi och kan redovisa följande. Vissa lokala skillnader i olika länder, tycks det.

1. Österrike. "Sittande bordsmodell". Baller. Form Herta Baller. 1950-tal. Mässing.
        2. ???????. "Bordsmodell på sockel". Brons.
        3. Israel. "Gunga Din". Patinerad brons.
        4. Skandinavien. "Kopia". Förnicklat järn.

Samtliga har tidigare ställts ut på P-sons tråd Stolta charmiga katter, dock inte här.

Kattparaden är över... so long...
        Bifogade filer

Comment

• Eftersom schweiziska Maxram och tyska Pathos picnicskruvar har varit med här tidigare, så tyckte jag att den här lite ovanligare modellen från Italien också kunde få vara med. Nu hamnar kanske inlägget på fel ställe, men det går nog bra ändå eller?

Olle
          Bifogade filer

Comment

• Hallå Lars,
            Ut i det gröna, viva Italia. Eller hellre pick än nick, som salig svärfar brukade säga. Tack för ditt bidrag so long...

Comment

• Världens bästa...

Hallå alla designälskare,
              SCREWPULL (R) heter den, uppfunnen av amerikanen Herbert Allen 1979 på uppdrag av hans hustru som hade svårigheter att öppna vinflaskorna. Korkskruven blev en världsprodukt och så uppmärksammad att den hamnade på Museum of Modern Art i New York. Modellen är PM 100. Numera kallas den Le Creu Set (Frankrike). Min första skruv i samlingen.
              So long...
              Bifogade filer

Comment

• Bakelithandtag

Vad tror Du om dessa Kimmen? Verkar vara av bakelit, eftersom de spricker lätt och går sönder. Den gula har tillhört min sambos far och är säkerligen från 40-talet, den gröna fick jag på köpet på en loppis idag. Det är inte ofta man ser dessa, antagligen för att de spruckit och fallit isär, men skruven verkar vara av bra kvalité, ehuru omärkt.
                Bifogade filer

Comment

• Hallå Snubben,
                  Trodde jag hade svarat, men glömde tydligen skicka. Nej, den bakelitmodellen har jag aldrig sett tidigare och vågar mig inte på någon gissning. Har en snarlik i trä och den där stansade/tillplattade delen på skruven, märkt Import. Ska på Bakluckan idag och finner jag en bakelit blir den din...so long...
                  Bifogade filer

Comment

• Onekligen samma (likadan) skruv. Har kvar vår gula av nostalgiska skäl, påminner om min sambos somrar på Älgö, se´n när jag hittade den gröna så tyckte jag att dom kunde få vara två.

Comment

• Hallå igen, Snubben,
                      Ingen bakelit idag. Jo, det lustiga med min träskruv är infästningen av själva skruven.
                      Man har som vanligt borrat ett hål i vredet och och ett mindre hål tvärs genom vredet. I änden på skruven ett likadant hål. Så har man förankrat skruven mes en ståltråd. Ganska smart. So long..

Comment

• Helt uppåt väggarna...

Hallå,
                        De här är ingen höjdare men jag är lite svag för det marina och tyckte det var kul med kroken. Känns Tyskland. Sannolikt har ankaret haft någon dekoration en gång i tiden för här finns rester av lim och tyskarna älskar att dekorera sina patinerade skruvar med emaljerade vapenskyltar. So long...
                        Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                          Hallå igen, Snubben,
                          Ingen bakelit idag. Jo, det lustiga med min träskruv är infästningen av själva skruven.
                          Man har som vanligt borrat ett hål i vredet och och ett mindre hål tvärs genom vredet. I änden på skruven ett likadant hål. Så har man förankrat skruven mes en ståltråd. Ganska smart. So long..
                          Så här menar Du.
                          Bifogade filer

Comment

• Dionysos...

Hallå,
                            Det vete gudarna? Tror han är gammal och har legat i malpåse i ca 100 år. Mässing och rostfritt. Tung som attan.
                            Påminner om att jag lämnat ut en fisk för eventuellt byte. So long...
                            Bifogade filer

Comment

• Tre korkskruvar är allt vårt hushåll förmår att visa upp. Två gamla, som bara skräpar i en låda. Den tredje används flitigt och är helt suveränt bra.
                              Bifogade filer
                              skogis

Comment

• Tack för att du/ni inledit mig i frestelse!

Jag är en förtappad själ som har svårt att säga nej till alla fina saker jag hittar på loppis och annorstädes.
                                Har lyckats tvinga undan den där lilla korkskruvsdjävulen fram till jag hittade hit för någon månad sedan men nu är det kört!
                                Innehållet i all buteljer har varit mig kärt men nu är det skruvarna som gäller!

Efter att ha lusläst alla poster i tråden insåg jag att det någonstans fanns en hund begraven och den dök upp efter idogt letande:

Så var jag på loppis och inhandlade två små skruvar för ett par kronor:

En Schweizare blev det också:

forts följer!

Comment

Working...
                                X