Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vad sägs om denna?

IMP. Står det stämplat på nyckeln.
    Bifogade filer

Comment

• Bra start på nya året...

Hallå Macaw,
      Välkommen till PES med din trevliga nyckel som öppnar porten till korkskruvarnas underbara värld . Vad säger man, jo att den med stor sannolikhet kommer från Tyskland där man är tokiga i de här skruvarna. Jag har nog några, men inte exakt denna. Ser ut att vara patinerad brons, det gillar tyskarna. Ålder senare del av 1900-talet. IMP betyder nog import och så vitt jag kan förstå bör det vara import till Tyskland (men jag inte säker).
      Dekoren på öppnaren faller mig smaken, ser ut som fiskar eller för fasen, det ju delfiner...
      Återkommer när grävt fram mina nycklar som ligger inlåsta i en låda... so long...
      Last edited by Kim von Platen; 2012-01-01, 14:15.

Comment

• Hallå igen,
        Jo, jag hittade en tysk nyckel, men se där kunde jag läsa Narvik. Det var mer än vanligt att turiststäder beställde nyckelskruvar för souvenirförsäljning. Hamburger Tor är ett skräckexempel även om det roligt med Zevs och Hera och så den som påminner om din
        Det enda jag antecknat är att marknadsvärdet är 12 pund.
        So long...
        Bifogade filer

Comment

• Nyckeln..

Jag tycker att min "nyckel" har lite vikingastil, dvs att fiskarnas (drakarnas?) huvuden är typiskt sånt man ser på vikingaprylar.
          Så den kanske är gjord för den norska marknaden?
          =)

Comment

• Nyckeln...

Hallå,
            Fiskar, delfiner eller drakar, det är frågan. Nja, jag tror inte att motivet spelar så hilma stor roll i sammanhanget, men visst känns det som lite formnordisk inspiration (sent 1800-tal) eller empire. Att skilja mellan delfiner och drakar är lika svårt som att jämföra djävulen med fan.
            Däremot kan jag väl tänka mig din nyckel är tillverkad för export till Norge.
            Har du fler skruvar tittar jag gärna på dem. So long...

Comment

• Ännu en nyckel...

Hallå igen,
              Den här trevliga korkskruven ropade jag in på Tradera. Men se,
              den är en missalliance (vilket säljaren nog inte kände till).

Hylsan är märkt med pat.nr, tillverkad av GAB för Svenskt Tenn men korkskruven är dansk och bär Just Andersens adelsmärke (han var mästaren vid sidan av Mogens Ballin).

Av kunskaper blir man rik och jag tackar PES för det. So long...
              Bifogade filer

Comment

• Jag äger 2 korkskruvar! Den minsta och äldsta fungerar bäst och den används. Har haft mer avancerade korkskruvar till vinflaskor men alla har gått sönder,
                Bifogade filer

Comment

• Hallå Sonia,
                  Starka nypor. Den där till höger tror jag varit på tapeten tidigare. En fällbar historia som ibland kallas bygelskruv och senare picknickskruv. Ganska vanlig. I ditt lilla format tror jag att den var avsedd för ölflaskor, s.k. knoppisar och mindre varianten för medicin och minsta för parfym.
                  den till vänster är inte värd ens en kommentar. So long och tack för ditt bidrag...

PS. Du är skyldig mig ett svar på tråden som nyss var på tapeten...

Comment

• Calmare nyckel mm

Påverkad av intryck på PES kom jag att skaffa några korkskruvar.
                    Den första är ju samma som Kim nyss visat men stämpel och årtal sitter på motsatt sida på nyckelbladet!
                    Den andra förmodar jag kommer från grannen i öster och kvaliten är väl därefter...
                    Den tredje är förnicklad och har en liten "kniv" längst ut på ena vredet.
                    Bifogade filer

Comment

• Jag tror att den lille gubben kommer från Ungern.

Comment

• Hallå Lars,
                        Jo, du är observant. Nyckelhylsan jag visade tillhör inte Calmare nyckel, medan din skruv är original. Ganska vanlig. Skeppet är just Calmare Nyckel från 1600-talet, mest känt för att ha transporterat emigranter tvärs över Atlanten. Gjordes till minne av Delaware-jubileét 1938 av GAB.

Tvåan har jag aldrig sett.

Trean bör vara märkt CVH (Heljestrand, Eskilstuna), men kan inte kolla då min samling är på utställning och jag missat skruven i min förteckning. Förnicklat järn, vill jag missas.
                        Den lilla kniven använder man för att skära av den där förslutningen som jag inte vet vad den heter. Svagt. Tack för dina skruvar och so long...

Comment

• Nya numret av Hem & Antik har en artikel om en stor samling korkskruvar. Bläddrade i den idag i kassakön.

Comment

• Hallå och tack Kapten,
                            Det är just de här små tipsen som gör det riktigt roligt att leva i Pesanien. So long...

Comment

• You can´t win them all....

Hallå,
                              Hur korkad får man bli? Två skruvar via tradera anlände idag. Den ena blev ganska dyr, den andra nästan gratis.
                              1. Jugendskruv tenn, fin patina, ingen märkning. Sannolikt Danmark. (Nästan gratis).
                              2. Jugendskruv gjutjärn, legering, obefintlig patina och likaledes dåligt efterarbetad. Märkt TENN. Sverige. (Ganska dyr).

Ja, det har sina sidor att köpa på distans, men det ena goda.... So long....
                              Bifogade filer

Comment

• Jag rullar.....

Här en rostfri VOLVO-pryl.
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X