Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stockholms-utställningen 1909

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Toppen Simco!!! En för alla, alla för en! Identisk med Gideons tallrik!

Visar ett litet Stenbäckskärl från tråden Allmogekeramik, efter Tingelings medgivande. Kanske det också var med 1909?
    Bifogade filer

Comment

simco - Du har gjort resten av helgen av räddad, både för plånboken och pryltörstnadens skull!
      I morgon behöver jag inte gå ut och jaga, utan gotta ögonen åt Dina bilder samt Rosas.

Ja, kruset kan gott och väl ha varit med och F.B. Stenbäck var ju i allafall 51 år då.
      Men allt med tre kronor på, var inte koncentrerat till den folkfesten, utan också tidigare.
      Månne finns foton, där kruset kan hittas?
      Isåfall delar vi lupp, Rosa.

Comment

Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
        Toppen Simco!!! En för alla, alla för en! Identisk med Gideons tallrik!

Visar ett litet Stenbäckskärl från tråden Allmogekeramik, efter Tingelings medgivande. Kanske det också var med 1909?
        Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
        simco - Du har gjort resten av helgen av räddad, både för plånboken och pryltörstnadens skull!
        I morgon behöver jag inte gå ut och jaga, utan gotta ögonen åt Dina bilder samt Rosas.

Ja, kruset kan gott och väl ha varit med och F.B. Stenbäck var ju i allafall 51 år då.
        Men allt med tre kronor på, var inte koncentrerat till den folkfesten, utan också tidigare.
        Månne finns foton, där kruset kan hittas?
        Isåfall delar vi lupp, Rosa.
        Tack så mycket!
        Såg tallriken krångligt inställd i någon form av tallriksställ.
        Bad säljaren lirka ut tallriken och när jag vände på den så var köpet ett faktum. Tycker att det är jättekul att vi tillsammans försöker återskapa utställningen här i liten skala. Vi vet aldrig vilka föremål som kommer att dyka upp!

Comment

Ursprungligen postat av Curious Visa inlägg
          Vill tipsa om ett intressant program som jag såg för några timmar sedan. Det går i repris på lördag 27/3 i Kunskapskanalen kl 16.00 - 17.00 och presenteras så här i SVT:s tablå:

Ferdinand - gruvarbetaren som blev arkitekt
          Hur kunde han få rita Rosenbad, Posthusen i Malmö och Stockholm samt de stora utställningarna 1897, 1909 och 1914? Varför ser husen ut som de gör? Följ med i Ferdinand Bobergs fotspår. Till Venedig, Verona, Bologna, södra Spanien och Nordafrika. I filmen visas också unika filmbilder från de stora svenska utställningarna och Sverige före 1915.
          Det ser ut som programmet går i repris även ikväll. Kl 23 på Kunskapskanalen.

Comment

Det är på tiden, 1 1/2 år sedan senaste inlägg, att något "nytt" tillförs den här tråden.

Nyligen förvärvade jag en gul variant av Rosas sejdel, som tråden startade med:

Diskussionerna gick om vem som kunde ha drejat och ristat den, och att Frans Bernhard Stenbäck var huvudmisstänkt. Jag tror att han ska avföras från utredningen, och att strålkastarljusen istället ska falla på herrar Lundholm och Liljekvist.
            Det är oftast på detaljerna förövaren åker fast, och i det här fallet skulle blommor, och eventuellt bin, kunna avgöra saken.

Jag vet ingen stockholmare som kan ha gjort så här typiskt skånska alster, som de två sgrafferade sejdlarna, och det är graverande nog.

Click image for larger version

Name:	Stockholmsutställningen 1909 12.JPG
Views:	1
Size:	48,4 KB
ID:	527821

Name:	Stockholmsutställningen 1909 13.JPG
Size:	43,5 KB
ID:	527824

Name:	Stockholmsutställningen 1909 14.JPG
Size:	45,0 KB
ID:	527825

Name:	Stockholmsutställningen 1909 15.JPG
Size:	44,9 KB
ID:	527820

Name:	Stockholmsutställningen 1909 16.JPG
Size:	36,9 KB
ID:	527819

Botten är osignerad, men lerans färg kanske kan ge hintar.

Name:	Stockholmsutställningen 1909 20.JPG
Size:	44,7 KB
ID:	527823

Att Lundholm gillar stiliserade blommor vet vi, och i det här fallet dras tankarna till hans Furulund. Den tredje bilden verkar innehålla dolda monogram som CL, men Polsson kommer naturligtvis att protestera.
            Men då drar jag fram esset Liljekvist, som också gillade den här typen av glasyrfärg.
            Vad har Du att sätta emot, Polsson? Syna eller höja?

Name:	Stockholmsutställningen 1909 21.JPG
Size:	52,9 KB
ID:	527822

Naturligtvis finns det andra stolar lediga, så det är bara att hoppa in i leken och spela högt.

Comment

Underbart Gideon att du hittat en till sejdel och att tråden väcks till liv .

Den gula är ännu snyggare än min (gräset är ju grönare hos grannen).

Polssons dom inväntas med spänning!

Comment

Fantastiskt fin!
                Stort Grattis!
                Sättet att skriva 1909 på påminner starkt om skrivstilen för Svedala-keramiken, tycker jag.
                Vi får höra vad överdomaren Polsson säger. Vackra bilder!

Comment

Inte CL och inte AL, men..........

Diskussionerna gick om vem som kunde ha drejat och ristat den, och att Frans Bernhard Stenbäck var huvudmisstänkt. Jag tror att han ska avföras från utredningen, och att strålkastarljusen istället ska falla på herrar Lundholm och Liljekvist.
                  Det är oftast på detaljerna förövaren åker fast, och i det här fallet skulle blommor, och eventuellt bin, kunna avgöra saken.

Att Lundholm gillar stiliserade blommor vet vi, och i det här fallet dras tankarna till hans Furulund. Den tredje bilden verkar innehålla dolda monogram som CL, men Polsson kommer naturligtvis att protestera.
                  Men då drar jag fram esset Liljekvist, som också gillade den här typen av glasyrfärg.
                  .
                  Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                  Polssons dom inväntas med spänning!
                  Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                  Sättet att skriva 1909 på påminner starkt om skrivstilen för Svedala-keramiken, tycker jag.
                  Vi får höra vad överdomaren Polsson säger. Vackra bilder!
                  Måste inflika att kruset är mycket charmigt och inbjuder till att bli fyllt med någon stärkande, mörk,
                  välsmakande öl. Emellertid är det ogensägligt att CL eller AL icke har haft kruset på drejskivan. Den förra var avliden och den senare deltog inte vid utställningen. Naturligtvis kan man leka med tanken att CL tänkte deltaga och satte igång att dreja krus i slutet av 1908, men enär han avled 30 december, kunde han ju inte vara med, men krusen kom i omlopp ändå. Denna teori tror jag inte på. Den senare, AL, skulle i och för sig kunna ha tillverkat det, men jag tror inte att han gjorde 1909-Stockholms-krus till utställningen som han inte deltog vid.

FBS då! Han var ju med! Hans gesäll Johan Pettersson Berglund sade kanske till mäster:
                  -Om inte jag får vara med mäster på utställningen, säger jag upp mig.
                  -Då får du dreja 500 utställningskrus, men du får inte signera dem och jag ska ha 50 % av inkomsterna, svarar mäster FBS med bestämd röst och tvinnar mustaschen.
                  Bifogade filer
                  Last edited by Polsson; 2012-01-21, 12:28.
                  p-son

Comment

Jaha, då blev man satt som stolle på stol, av mäster Polsson.
                    Uppläxad och allt det där.
                    Det är få förunnade.

Stenbäcks gesäll? Då säger vi det: Stenbäcks verkstad.

Det finns en aspekt att begrunda.
                    Jag tillåter mig att citera bildtexten på sidan 90 i Gunnar Lindqvists bok "Krukor och fat" (1981):
                    "Fågelframställningar utgör ett av de vanligaste motiven på krukmakargods. Särskilt förekommer de under 1700-talet och 1800-talets början i södra Sverige.
                    Men motivet förekommer på Rörstrands blåvita fajanser och även i nordtyskt och nederländskt krukmakargods. Det fanns också förlagor, som avtecknades under gesällvandringarna, en av de vanligaste var ett kopparsticksverk av holländaren Adriaen Collaert, som utkom i slutet av 1500-talet och användes under flera århundraden."

Comment

För ett par dagar sedan, besökte jag och en trogen pes:are Stockholms stadsmuseums bibliotek, och fick bläddra i fyra olika häften och den tjocka, inbundna redogörelsen av Bendix, kring utställningen 1909.
                      Vi fick fotografera av en del bilder och text (som sedan ska skrivas in här). Också det exemplar som Rosa visat i bilder här:
                      http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post133926 förevisades, och raderna om Stenbäcks deltagande känner vi till.

Det finns en anledning i att förtydliga orden "..., arbetadt och ritadt för hand, grön och gul glasyr."

Name:	Utställningen 1909 1.jpg
Size:	12,5 KB
ID:	529877

"...drejad och sgrafferad för hand, grön och gul glasyr." blir väl en modernare omskrivning, och då faller det sig naturligt att tänka på Rosas gröna sejdel och min gula, utöver vad Stenbäck också sålde - eller hur, Polsson?

I faktarummet fanns en ett sjuttiotal interiörbilder att studera i museets databas, flera av dem intressanta - om det går att uppförstora detaljerna tydligt. Försäljningsstånden längs Landskapsgatan hade ett och annat smått och gott i keramikväg att titta på - luppvarning på dem.
                      En vänlig dam i faktarummets reception hjälpte till ta fram vad som hade dokumenterats i en intern databas, och den bestod av endast fem souvenirföremål, varav en sex centimeter, påtryckt bägare som jag inte tidigare sett.
                      Men några glaserade lergodssejdlar finns inte med. Jag fick ett namn på en föremålsansvarig person att kontakta, så lite framöver får vi se vad som ytterligare kan finnas.

Rosa, det ser ut som att våra stenbäckska stockholmssejdlar inte finns i var mans pub.
                      Last edited by Gideon; 2012-02-02, 23:58.

Comment

Kul Gideon att du fick sällskap i alla fall.

Det där med gul och grön glasyr hajade jag också till inför när jag häromdagen gick igenom de gamla inläggen igen. Ser fram mot fortsatt rapportering.

Comment

http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post133926 förevisades, och raderna om Stenbäcks deltagande känner vi till.

Det finns en anledning i att förtydliga orden "..., arbetadt och ritadt för hand, grön och gul glasyr."

[ATTACH]110836[/ATTACH]

"...drejad och sgrafferad för hand, grön och gul glasyr." blir väl en modernare omskrivning, och då faller det sig naturligt att tänka på Rosas gröna sejdel och min gula, utöver vad Stenbäck också sålde - eller hur, Polsson?
                          Ber tusen gånger om ursäkt, Gideon! Har inte sett inlägget och får väl skylla allt på Kulturhistoriska meddelanden av Karlin. Som jag skrev tidigare får jag inga Stenbäckvibbar gällande krusen, mer kan jag inte säga. Kontrollerade hur årtalen skrevs på tre av hans alster, men som synes varierade stilen avsevärt vilket i och för sig inte är så konstigt med tanke på att han inte var ensam i verkstaden (gesällen Berglund och kanske systern som stod som husägare och kakelugnsmakare i hfl.)

Bilder från Trelleborgs Museum: Från vänster Maria Stenbäck, gesällen Johan Berglund och på bänken under skyltfatet Frans B och hans hustru. Skyltfatet foto: Ylwa Moritz
                          Bifogade filer
                          Last edited by Polsson; 2012-02-08, 22:26.
                          p-son

Comment

Det är på tiden, 1 1/2 år sedan senaste inlägg, att något "nytt" tillförs den här tråden.

Nyligen förvärvade jag en gul variant av Rosas sejdel, som tråden startade med:

Jag vet ingen stockholmare som kan ha gjort så här typiskt skånska alster, som de två sgrafferade sejdlarna, och det är graverande nog.

Botten är osignerad, men lerans färg kanske kan ge hintar.

Naturligtvis finns det andra stolar lediga, så det är bara att hoppa in i leken och spela högt.
                            Efter att ha gått igenom Allmogetråden, på jakt efter annat. fann jag ett inlägg av söffe där hon visar tre föremål med lappar klistrade undertill märkta "Backlund". Nu vet jag inte om dessa lappar är gamla ägarmärkningar eller om det funnits någon Backlund med på Stockholmsutställningen 1909, men Söffes sejdel ser ut att ha samma tillverkare som Gideon och Rosas sejdlar.
                            Jag tycker även att det går att utläsa "John Backlund" på lappen under stopet.

Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
                            Köpte 3 keramikföremål på helgens loppis i Sollebrunn. Ingen signering men små papperslappar märkta Backlund resp Julia (sista bokstäverna något osäkra) Backlund. Höjderna är 17, 7 resp 8 cm. På stopet, som dessvärre har lite glayrbortfall står det:
                            "För svalkande dryck - men ej för rus
                            vi drejat detta enkla krus. Också märkt 1921.
                            Någon som vet något om Backlund?
                            Söffe
                            Last edited by simco; 2012-03-26, 19:34.

Comment

Onekligen är det likt, vilken iakttagelseförmåga du har, Simco

Får jämföra mer i morgon. Undrar om Söffe har stopet kvar och kan bidra med fler bilder. Håller tummarna!

Comment

Ja, den iakttagelseförmågan är det inget fel på.

År 1900 fanns inga krukmakare eller kakelugnsmakare Backlund, men däremot hela 17 stycken Handlande resp. handelsbiträden Backlund.
                                Etiketterna skulle kunna tyda på kom-ihåg inför arvskiften, eller något sådant?
                                De tre delarna i Söffes inlägg, ser ut att vara tillverkade av två eller tre skilda krukmakare. Filebunkaskålen kan vara en Stenbäckare, men också Liljekvistare.

Låt oss hålla tummarna att de är kvar, för ett förnyat skärskådande. Vi vet lite mer idag, än vi gjorde året 2008...

Comment

Working...
                                X