Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stockholms-utställningen 1909

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Rosa ville att jag skulle visa fler bilder från Hvar 8 dag. Det är inte helt lätt att få fram bra bilder därifrån eftersom redan originalet är suddigt. men här är några i vilket fall.
    Söffe
    Bifogade filer

Comment

Och några fler!
      Söffe
      Bifogade filer

Comment

Tack Söffe! Det går ju rätt bra att läsa texten och se vad bilderna föreställer. Men den sista bilden i ditt första inlägg idag och den första bilden i ditt senaste inlägg är väldigt suddiga. Kan du göra ett nytt försök med de två bilderna?

Comment

Nytt försök!
          Söffe
          Bifogade filer

Comment

Vill tipsa om ett intressant program som jag såg för några timmar sedan. Det går i repris på lördag 27/3 i Kunskapskanalen kl 16.00 - 17.00 och presenteras så här i SVT:s tablå:

Ferdinand - gruvarbetaren som blev arkitekt
            Hur kunde han få rita Rosenbad, Posthusen i Malmö och Stockholm samt de stora utställningarna 1897, 1909 och 1914? Varför ser husen ut som de gör? Följ med i Ferdinand Bobergs fotspår. Till Venedig, Verona, Bologna, södra Spanien och Nordafrika. I filmen visas också unika filmbilder från de stora svenska utställningarna och Sverige före 1915.

Comment

På begäran från Gideon kommer här en bild på en Hilma Persson-Hjelm-vas från 1914, vilken kanske kan ge en liten antydan om färgerna på de som vi fick se på ett gammalt foto i Rosas inlägg lite tidigare.
              Bifogade filer
              < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >  Markus Dimdal  < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >

Comment

Tack, emde!
                Härlig vas, och härliga färger, speciellt den djupblå!
                HPH upprepade sig alltså fem år senare och kanske på beställning?
                Intressant vas, vars bakgrund kanske kan utrönas och knytas till utställningen trots allt.

Comment

Ursprungligen postat av emde Visa inlägg
                  På begäran från Gideon kommer här en bild på en Hilma Persson-Hjelm-vas från 1914, vilken kanske kan ge en liten antydan om färgerna på de som vi fick se på ett gammalt foto i Rosas inlägg lite tidigare.
                  Mycket vacker vas, emde! Är den numrerad och om så är fallet, är talet mellan 3000 och 4000?
                  p-son

Comment

Förstår att Polsson är ute efter vilka löpande nummer som HPH-s alster hade ett visst år. Kan säga att jag har en vas också från 1914, precis som emde-s, den har nummer 2967.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                      Förstår att Polsson är ute efter vilka löpande nummer som HPH-s alster hade ett visst år. Kan säga att jag har en vas också från 1914, precis som emde-s, den har nummer 2967.
                      Tack för det prylsnubben!
                      p-son

Comment

HPH vasen är nr 2558. Hilma förde anteckningar över det hon tillverkade och sålde. En vänlig själ har hjälpt mig att titta i dessa och det framkom då att just detta exemplar av motiv "Tall" såldes till ett lotteri i Göteborg för 18 Kr. Samma motiv var dessutom tidigare (1913) utförd som nr 2334.

Nå, detta var en parantes - inget som har direkt att göra med uställningen 1909!
                        < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >  Markus Dimdal  < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >

Comment

Ursprungligen postat av emde Visa inlägg
                          HPH vasen är nr 2558. Hilma förde anteckningar över det hon tillverkade och sålde. En vänlig själ har hjälpt mig att titta i dessa och det framkom då att just detta exemplar av motiv "Tall" såldes till ett lotteri i Göteborg för 18 Kr. Samma motiv var dessutom tidigare (1913) utförd som nr 2334.

Nå, detta var en parantes - inget som har direkt att göra med uställningen 1909!
                          Det var ingen dålig parentes, emde! Hade själv teorin att hennes nummerering
                          gällde antalet och inte dekoren vilket du ju bekräftar.
                          p-son

Comment

Bertha var på utställningen!

Vad skulle jag ha från Stockholmsutställningen, om inte ett glas!
                            11,5 cm högt, kulslipat puntelmärke och liten guldkant. Etsat motiv
                            Bifogade filer
                            Gud gjorde några perfekta huvuden,
                            resten satte han hår på.

Comment

Kul att det kommit nya inlägg om film, keramik och glas med anknytning till utställningen. Har inget att bidra med just nu, men ska lägga in lite mer från mitt arkivbesök, kanske under påskhelgen.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                                Efter plockandet med bilder till den här tråden, tittade jag närmare på det officella plakatet inför utställningen och än närmare på ett fat på bordet, så här in på småtimmarna.

Fatet har visats förut, men då i samband med Baltiska utställningen 1914 och dess eventuella förbindelse med Trekungamötet samma år i Malmö.
                                Nu hyser jag tvivel och darrar på manschetten inför det faktum att fatet egentligen är från 1909.
                                Det är för många likheter för att det ska vara en tillfällighet.
                                Vad säger ni?
                                Ingen har uttryckt ett protesterande pip tidigare.
                                Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                                Nu har jag besökt Svensk Forms bibliotek och arkiv på Skeppsholmen. Det var sannerligen inget bergrum, utan en mycket vacker och ljus lokal i en gammal prästgård (om jag minns rätt) nedanför Moderna museet.

Jag fick mycket bra hjälp av bibliotekarien som visade mig en utställningskatalog och en låda med fotografier. Det fanns fler kartonger med foton, men jag tittade bara i den som hade rubriken Keramik, glas. Tyvärr fanns det mest foton på Rörstrands och Gustafsbergs föremål, samt två bilder där det inte framgick vad det var för föremål. Jag har fått tillåtelse att visa bilder om jag anger källan.

Här visar jag tre bilder från utställningskatalogen och två bilder från fotoarkivet. Från katalogen ser ni vilka som ställde ut på avdelningen för konstnärligt lergods (Rörstrand och Gustafsberg finns på annan plats i katalogen). Det är flera för mig okända lergodskonstnärer som var med. Sen kan det finnas någon ytterligare vars alster ställdes ut på någon annan avdelning, men det får jag återkomma om när jag gått igenom materialet.

På de två bilderna av fotografier kan ni se lite suddigt hur Rörstrands och Gustafsbergs minnestallrikar såg ut. Gideon är det inte likt din tallrik (sista bilden).
                                Hej alla här på PES!
                                Har varit på mässan i Hudiksvall i dag. Mycket fina och dyra saker, men denna kunde jag ju bara inte låta bli att ta med mig hem. För dokumentationens skull och för alla som engagerar sig i tråden så vill jag bidra med objekt nr. 3 vad gäller Gustafsbergs minnestallrik. Denna är köpt för PES och en extra hälsning till Gideon.

Ha en trevlig kväll!
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X