Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Franska bestick, någon som vet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Kakekniv/spade fra Melron

Bilde fra www.etsy.com
    Bifogade filer

Comment

Hallå Norge,
      Den var häftig. Har inte sett någon liknande tidigare. Tänker du köpa den? So long...

Comment

God morgen Skulle gjerne kjøpe den men den er solgt. Jeg fant det i arkiv.

Comment

Ursprungligen postat av lynxmara Visa inlägg
          Har kjøpt noen Melron kniver i original forpakning. Tenkte å legge bilder av det.. På side av este er det limt et stykke rødt papir som viser farge på knivene
          Hallå Lynxmara,
          Roligt att se en originalförpackning. Ingen prislapp? Har du reflekterat över varför man inte exponerar sitt varumärke Melron på asken. So long...

Comment

Jeg tenkte litt over det. Det er rart egentlig, men det jeg tror at Melron var ingen luksus merke så kanskje de valgte billig forpakning... jeg vet ikke. Har du ingen franske samlerevenner vi kan spørre?

Comment

Jeg tenkte litt over det. Det er rart egentlig, men det jeg tror at Melron var ingen luksus merke så kanskje de valgte billig forpakning... jeg vet ikke. Har du ingen franske samlerevenner vi kan spørre?
              Hallå igen,
              Jag är reklamman och borde veta, men nej. En hypotes, Melron var den enda tillverkaren i Frankrike, men hade tuff priskonkurrens från länder i Asien. Då var det viktigt att framhålla ursprunget som en kvalitetsstämpel. Nåja, det förklarar inte varför man sätter varumärke på produkterna och inte på förpackningen. Kan möjligen vara så att Melron fått negativ/kritisk press/utlåtande i något sammanhang. Nja, jag vet inte och känner ingen att fråga.
              So long....

Comment

Har tatt bilde av knivtypene fra Melron. Mangler bare kniv fra skinkebestikk den kan jeg legge ut senere når jeg får den.
                1. Seikkniv 21,7 cm
                2. Matkniv 20,7 cm
                3. Frokost kniv 19,1 cm
                4. Frukt kniv (veldig skarp) 17,8 cm
                5. Smørkniv 14,7 cm

+6. På bilde 2 (fra www.etsy.com) er det en knivtype som er anderledes fra alle de jeg har og funksjonen er ukjent for meg. Eieren sa at den har ingen skarp blad og er 15.5 cm (litt større en smørkniv men mindre enn fruktkniv).
                Hva kan den brukes til?
                Hallå Norge,
                Svårt det här med knivarna och benämningarna. Försöker på svenska:
                1. Seikkniv 21,7 cm = grillbestick/köttbestick
                2. Matkniv 20,7 cm = matbestick (normal)
                3. Frokost kniv 19,1 cm = efterrättbestick eller helt enkelt mindre köttbestick
                4. Frukt kniv (veldig skarp) 17,8 cm = ??? Snarare avsedd för ost
                5. Smørkniv 14,7 cm = smörkniv
                6. ???? 15,5 cm (oskarp) = fruktkniv eller kniv i familjen tårtbestick*.

*) Har tårtbestick märkta Stainless steel och IZM där knivarna är 16,5 cm med rund spets och tandat blad om det kan vara en ledtråd.
                Ja, det där kan vi fundera på. Kul om någon annan i Pesaniens gränslösa rike kan bidrag med synpunkter.

Comment

Hallå,
                  Har någon hört talas om CUTLEX? Jag fiskade upp det här uttalandet på ett annat forum:
                  SV: Cutlex kniv
                  « Svar #1 skrivet: 2009-07-11 08:36 »
                  • Citera
                  Dessa knivar tillverkades i Thiers i Frankrike fram till några år efter andra världskriget. De var handgjorda i både kolstål och rostfritt. Tjockleken på bladet bör vara strax under 2 mm. Handtaget är förmodligen gjort i körsbärsträ och skållorna är fastsatta med 3 mässingsnitar.

Thiers är Frankrikes stad nummer 1 när det gäller knivtillverkning. Det är som att säga Eskilstuna .

Vet inte i det här fallet om kniven är tillverkad i rostfritt eller kolstål, men det är lätt att se på färgen på stålet. Om det är liksom grått, flammigt och med en icke enhetlig patina så handlar det om kolstål. Om det finns enstaka fläckar men i övrigt enhetlig och ganska ljus färg så är det rostfritt stål.

De rostfria bör vara tillverkade i Bonpertuisstål. De i kolstål varierar. Oftast använde man ett lokalt stål. I vilket fall så är stålet inte speciellt hårt (fransk tradition). I båda fallen handlar det om ca 49-52 HRC. Du får därför vara beredd att bryna/slipa din kniv ofta och flitigt

~Paul~

Han verkar veta vad han talar om. Bild från tradera. Jag har sex skedar, omärkta, som jag felaktigt kallat teak. So long...
                  Bifogade filer

Comment

Minnet är bra men kort

Min grapefruktkniv, remember.
                    Bifogade filer

Comment

• Bara bra glömme...

Hallå Snubben,
                      Fin, tänder åt alla håll. Kul att se stämpeln. Ja, nu vet lite mer om din kniv. Ska du inte fila skaftet lätt och olja in den, tål den inte så många maskindiskar till. Vill du byta?
                      So long...

Comment

• Hei Sverige!
                        Ja jeg så Kim at de ble dine idag, gratulerer, de andre ble mine
                        Det var veldig nyttig og sjelden informasjonen du fant om fransk bestikk.
                        Jeg skal ta forresten tilbake mine ord om Melron og ikke Melron. Har kjøpt meg en del nytt bestikk og observerte stemplene og formene og kom på at jeg ikke hadde rett. Skal legge det ut i morgen for jeg trenger å ha daglys for å ta tydelige bilder.

snakkes

Comment

• Den mystiske Melron...

Jeg har kjøpt meg noe mer av melron og "ikke melron" og jeg fant ut at det finnes 2 typer av bestikk som er STEMPLET med Melron. Jeg skal kalle dem for "den stygge melron" (til venstre) og "den vakre melron" (til høyre). Den største forskjellen er selve formen og tykkelse på den rustfrie delen. Jeg vet ikke hvilken av dem kom først... Men også må jeg si at "den stygge melron" er absolutt knal lik den som ikke har Melron-stempelet men bare Stainless steel Made in France. (Det er den røde gaffelen.)
                          Det gir meg fortsatt ikke rett til å kalle for Melron noe som ikke stemplet med det, men hvorfor er de så like da? Så kanskje Kim hadde dett at det kan være melron likevell.
                          Bifogade filer

Comment

• Den fula och den snygga....

Hallå där,
                            Tack, intressant jämförelse, fina bilder. Jag har trott att det bara fanns en tillverkare av
                            franska bestick i Frankrike och att man marknadsförde Melronstämplade som bäst/dyrast och Stainless steel som en lågprislinje, ibland stämplade Rostfritt stål för exporten till Sverige. Men så dök Cutlex upp, och då måste finnas minst två franska tillverkare. Återkommer när besticken levererats.

Bilden med de vita förbryllar. Gaffeln till höger TROR jag är en äldre modell, finare i formen och bättre efterarbete, det som tar tid och kostar pengar. Jag har nog ingen del av lynx.

Kanske kan vi slå fast att Melron, den fula, är nära släkt med Stainless steel/Rostfritt och då bllr det knepigare att bara samla på Melron.

So long....
                            PS. Glöm inte att visa upp brödsågen. Bjöd inte, först i kvarn får mala...

Comment

• Her er min teori..

Jeg tror at det oppstod et firma som har begynt å lage denne bestikktypen som het Melron men som ikke hadde det på stempelet for de var ikke noe kjent. De var fornøyd at det står Stainless steel Made in France. Men senere begynte de å få Melron på stempelet.Og enda senere forbedret de formen.
                              "Den stygge" tror jeg er eldre for alle de "vakre" jeg har er i mye bedre stand.
                              Hånd arbeid på begge er like god (håndtakene) det eneste som ble endret er selve avstøpningsformen og dens tykkelse for rustfridelen. På gaffelspissene til begge modellen ser man sømmer innerst. Så ingen av dem ble ekstra håndbearbeidet...

Comment

• Salatgafflene

Her er det to forskjellige former av salatgaffler som finnes både med stempelet Melron og uten. Her kan jeg ikke si at noen av dem er stygge.
                                Type 1:
                                Hvit - Melron
                                Gul - Uten Melron
                                Type 2:
                                Grønn - Melron
                                Gul - Uten Melron
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X