Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Franska bestick, någon som vet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Storleken har betydelse

Hallå fondueälskare,
    Ja, vad ska man peta i sig med de här gafflarna som är sylvassa och 22,5 cm långa? Någonting gott ur fonduegrytan, gissar jag.
    Vassa kanter som med lite jobb blir rundade och trevligare. CAT INOX IZM FRANCE. Har med den lilla som jämförelse i bild. So long...
    Bifogade filer

Comment

• Mer än 12.000 besök..

Hallå alla tittare,
      Märkligt att så många gillar de här ganska billiga besticken, men kul. Fyller på med några
      bestick jag längtat efter utan att veta att dom existerade. Fiskbestick, inte av ädla märket Melron
      utan märkta Stainless Steel Made in France. Samma fabrik men dessa är av betydligt sämre kvalitet.
      Kan slipas av om man är pedant.
      Gaffel 17.5 cm lång. Kniv 20 cm.
      Nu hoppar vi över den där traditionella grillen till midsommar, det bli gravade strömmingar och sedan
      kokt piggvar med pepparrot och skirat smör. Det ni alla Lassar och Snubbar... So long...och trevlig midsommar...
      Bifogade filer

Comment

• Hei hei Kim! Det var vakkert fiskebestikk!
        Nå er det gult bestikk fra Melron på tradera om du er interessert.

Fortsatt en god sommer :-)
        Last edited by Kaptenen; 2012-08-07, 11:50. Anledning: Tagit bort länken till auktionen på Tradera.

Comment

• Såg IKEA/Japan varianten på loppis idag. Två serveringsskedar/skopor/slevar (vad heter det).
          Är nog för "pömsig" känner jag. Dags för lopplådan tror jag.........
          Bifogade filer

Comment

• Idea of sweden...

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
            Såg IKEA/Japan varianten på loppis idag. Två serveringsskedar/skopor/slevar (vad heter det).
            Är nog för "pömsig" känner jag. Dags för lopplådan tror jag.........
            Hallå Snubben... morning...
            Nog blev den där korsningen en jättesuccé, men stackarna tål inte diskmaskin under längre tid.
            Benämning: Liten slev (för t ex provsmakning av soppan) och serveringsbestick (för t ex slottssteken eller sjömansbiffen).
            Som tack för ditt bidrag presenteras två nya franska skruvar som saknar stämplar, men nog luktar dom lite INOX.
            So long...
            Bifogade filer

Comment

• Hei alle sammen! Har noen bilder å legge ut.
              Ostehøvler som er laget i Japan.
              Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av lynxmara Visa inlägg
                Hei alle sammen! Har noen bilder å legge ut.
                Ostehøvler som er laget i Japan.
                Hallå Norge,
                Heja Japan. Tack för fina bilder. Gillar gulingar, det vet du. Några till salu? So long...

Comment

• Två ett bräde....

Hallå,
                  Dom här har jag väl visat på tråden korksskruvar, men dom platsar här också även om båda saknar märkning
                  och är betydligt längre än Melron, som dessutom har den klassiska rundspiralen. Här s.k. kompakt centrumskuv.
                  So long....
                  Bifogade filer

Comment

• Hej är det någon som vet vad denna knivens användningsområde är? Väldigt vass för att vara matkniv. Melron stainless steel made in france.
                    Bifogade filer

Comment

• Avsedd för mat och potatis - inte mer spännande än så. Klarar även det segaste franska kött.
                      En sådan här kniv kan ju vara hur vass som helst utan ätt det hindrar den ätandes bekvämlighet. Jag har också märk att dessa franska bestick är vassare än normalt, fast det är ju en egenskap som snabbt avtar. Den franska bestickkulturen är kanske vassare än den svenska.

Comment

• Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
                        Avsedd för mat och potatis - inte mer spännande än så. Klarar även det segaste franska kött.
                        En sådan här kniv kan ju vara hur vass som helst utan ätt det hindrar den ätandes bekvämlighet. Jag har också märk att dessa franska bestick är vassare än normalt, fast det är ju en egenskap som snabbt avtar. Den franska bestickkulturen är kanske vassare än den svenska.

Efter lite googlande har jag kommit fram till att det är en förskärare/trancherkniv vilket bekräftas av bilden i inlägg #69 i den här tråden där det även går att se tranchergaffeln.

Comment

• Storleken har viss betydelse...

Hallå Smiley,
                          Kul med nya frågor på en tråd som jag trodde var uttömd. Nog ser det att vara en kniv för steken, men vid första anblicken tänkte jag ostkniv även om spetsen pekar åt fel håll. Du kan väl ange några mått så ska vi snabbt artbestämma redskapet. Potatiskniv tror jag inte på..
                          So long...

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                            Hallå Smiley,
                            Kul med nya frågor på en tråd som jag trodde var uttömd. Nog ser det att vara en kniv för steken, men vid första anblicken tänkte jag ostkniv även om spetsen pekar åt fel håll. Du kan väl ange några mått så ska vi snabbt artbestämma redskapet. Potatiskniv tror jag inte på..
                            So long...

Den är knappt 24 cm lång .

Comment

• Ursprungligen postat av smiley Visa inlägg
                              Den är knappt 24 cm lång .
                              Hallå,
                              UFO brukar man säga. Om det nu vore en kortare typ av kökskniv borde vi ha stött på den tidigare. Så min gissning är en stekkniv som slipats och brynts till oigenkännlighet. So long...
                              PS Skickar ett PM till Lynxmara i Norge, hon kan mycket.

Comment

• Frågan gällde en kniv som jag uppfattade som i normal bordsknivsstorlek. Inte ett kommatecken om att den var ovanligt lång.
                                NU kommer måttet - 24 cm. Såklart att det är en förskärare eller trancherkniv.

Comment

Working...
                                X