Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stenslipning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Jung-Kee.
    Kan mycket väl föstå efterfrågan på gröna stenar.
    Skulle väldig gärna se en kromgrön aventurin.
    Epidot - Finns det hos dej så tror jag det är en bra exportvara.
    En bland de vackrare stenarena jag har. Jag har bara ytterst lite färdigköpta slipade stenar, inköpta dyrt.
    Fast jag har ju en del lavasten med epidotkristaller förståss, (plockade på semesten) inte så illa de heller fast det är mest lava.

Comment

Jag tror att det är olivinkristaller du har, vars ädelvariant kallas peridot, det är den som oftast brukar återfinnas i basaltiska lavor. Epidot tenderar till att uppträda mer som en massiv omvandlingsprodukt än som kristaller, vilket man ändock kan finna här och var och då oftast så mörka att de nästan är svarta, medan den massiva varianten är mer äppel/gräs-grön.

Comment

Du har rätt, tittade i min lilla ask med små slipade ovaler. PERIDOT har jag snyggt och prydligt skrivit.
        Minnet är inte tillförlitligt ibland.
        Hittade en liten burk med kristaller också, inköpt på Lanzarote samtidigt som jag plockade lavastenarna med kristaller.
        Epidoten har jag tydligen inte sett.

Comment

Tar upp en gammal tråd. Kan inte undanhålla Er min "nybyggda" trumlare. Den måste väl nästan platsa i gamla ting genom återvinningen. Tyvärr en dålig bild.
          Men trumlaren tycks fungera fast man måste anpassa vatten, sten och slipmedel.
          Hälsn DG
          Bifogade filer

Comment

Vad vilar däcket emot axiellt?

Comment

Ovanligt häftig modell. Hur mycket rymmer däcket?

Comment

Ett par kilo sten Jag har inte kollat riktigt. Däcket gör ca 17 varv i minuten, vilket skall vara OK med den diam. En vanlig 20 cm trumlare skall göra ca 27 varv i min.
                mvh DG

Comment

Väcker stenslipningstråden.
                  En underbar bild från Idar-Oberstein
                  Så här låg/ligger stensliparna och slipar stenen. Fördelen är att vattnet inte rinner ner för armarna och att man slipper bli blöt. M3en jag undrar hur det känns att ligga på mage en hel dag så där. En kompis som fick se en sådan bild undrade om det var en spermafabrik
                  DG
                  Bifogade filer
                  Last edited by LasseC; 2008-03-06, 19:20. Anledning: Glömde bilden Förlåt

Comment

Var är bilden?

Comment

Blir imponerad av denna bild Lasse
                      Hirvi
                      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                        spermafabrik
                        Ja, det ligger något i det... Jag undrar vad det är för filmer de visar i de där stora kinematoskopen... Skrattade HÖGT när jag läste texten.

Comment

Working...
                        X