Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stenslipning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Stenslipning

Har ett överex. av David F Olsons "Slipa Stenar" ICA-förlaget.
    Om någon av er vill ha den så meddela mej så skickar jag den omgående.

Har Du träffat David själv. Han bor på andra sidan skogen här

Comment

Jodå, det var hos honom jag lärde mej stenslipning.
      Har dom förresten affären, Ingeborgs stenar, kvar? Förr var jag ofta inne och pratade med hans dotter och handlade lite.

Comment

Det går att träffa honom på de flesta av landets stenmässor, hade en trevlig pratstund med honom i Göteborg på den förra stenmässan där!

Comment

Affären på söder har de inte kvar längre. Men som J.K. säger så träffas de på de flesta stenmässor.
          Last edited by LasseC; 2006-01-08, 11:45.

Comment

Dristar mig att lägga in en gammal tillverkning. Det är ett smycke (som var svårslipat) slipat av ett stycke mycket blek Rhodonit som kommer från Ljusnarsbergsgruvan (Kopparberg) Ett antal år sedan jag slipade det.
            Att börja slipa igen suger faktiskt en del.
            Lasse
            Bifogade filer

Comment

Fantastiskt! Vackert som en tavla... Ett helt lite arkaiskt landskap!

Comment

Jättevacker Lasse.
                Tror inte jag sett svensk Rhodonit tidigare.
                Vari ligger svårigheten med Rhodonit?

Comment

Rhodonit behöver inte vara svåslipat Jag har slipat väldigt vacker rhodonit från Långban. Men den här har ju en del föroreningar i sig som ger en del "undercutting" alltså den är lite mjukare på en del ställen (det är väl den bästa förklaringen jag kan ge). Annars kan samma sten vara olika svår att polera beroende på fyndort.
                  Jag hålkler med Peter att den är vacker Jag tycker den har lite av orientaliskt stuk över sig Japanskt landskap kanske

Comment

Trodde mina misslyckanden berodde enbart på mej.
                    Nu skyller jag på mjukheten.
                    Här har jag några gamla misslyckanden som inte blev smycken.
                    Bifogade filer

Comment

Inspirerad ac LasseC, lägger jag in en av mina färgfavoriter.
                      Tyvärr inte tillräckligt bra för att bli smycke, men jag gillar mönstret.
                      Bifogade filer

Comment

Kecke är det en bergslagssten?

Comment

Javisst.
                          Jag tyckte den här hade ovanligt vackert mönster, men var för porig.
                          Tennoxiden syns som små prickar.

Comment

Försök ta bort tennoxiden med lite olja. Bergslagsten är oftast porig. Det är ju slagg från masugnar. Jag gillar inte att slipa den då den har inre spänningar liksom okylt glas och kan spricka när man håller på. Det är likadant med obsidian som är vulkaniskt glas. Den kan vara mycket vacker men när man nästan är färdig så går allt åt hum hum

Comment

Vad tycks om det slipade agathjärtat som jag har som avatar?

Comment

Working...
                              X