Ja Dave säger att kromoxid på malakit skall bli bra. Jag har polerat malakit på filt med tennoxid och även försökt med ceriumoxid. Det som är problemet med filt och malakit är att det gärna blir "brännskador". Malakit är egentligen för mjukt att ha i smycken man använder mycket. De blir väldigt matta efter en tids användning.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Stenslipning
Collapse
X
-
Lustigt, jag slipade faktiskt en bit malakit idag och den gick hur bra som helst att polera på filt med tennoxid. Dock var en sida svårare än de andra.
Leopardskinnsagat har jag aldrig hört talas om, men det är inte omöjligt att det är samma sten, skickar med en bild på en sträng pärlor av leopardjaspis som jag snodde från Internet nu. Det som gör den svår att slipa är att det inte är ett mineral egentligen utan ett förkislat gitter av blandat skräp med mellanliggande lager av jättemjuk och porös sten. Får oerhört lätt fina småsprickor vid poleringen då den är väldigt känslig för friktionsvärmen som skapar spänningar mellan lagren.
Vet faktiskt inte vad det är för en sorts granit vi ska slipa, den ingick i vårt studiematerial så det vete katten var den kommer ifrån, men den är röd och av hyfsat bra kvalitet så den går att slipa i alla fall. En del graniter är som du säger urusla att slipa, liksom sten överhuvudtaget, det viktiga är att den är tät,har någorlunda samma storlek på kornen och är uttagen i rätt riktning.
Comment
-
När jag ser provet på leopardjaspis så vill jag påstå att det inte är det samma som leopardskinnsten (eller agat) Men jag förstår att det blir problem att slipa sten som inte är homogen. Olika hårdhet med underkutting som följd är svårt. Polering med diamantpulver kan ju hjälpa ibland. Det finns mycket som jag inte har provat En period fanns det en maskin i USA med rullar i lönn (tror till och med att det var lönnsirapsträd) man använde olika sorters diamantpulver och det var en "ren" slipning Jag vill minnas att man inte hade något vatten.
Det fanns annonser i sliptidningar på den tiden Jag gav bort allihop en gång så jag kan inte kolla. Vet Du J.K. om denna typ av slipning fortfarande existerar?
Jag skall försöka leta fram min gröna opal och fota. Städade undan i mitt rum och skulle plocka ut en del prylar. Vet naturligtvis inte var jag la alla prylar!
Comment
-
Halsbandet påminde mig om ett i gul jade som jag inte köpte, tusan också.
Gul jade växer inte på träd, har faktist inte sett något gult sedan dess.
Dom sålde en grön jadering som tillhört någon kejsare för 7milj. för mer än ett tag sedan. Ni har inte funderat på att slipa till något kinesiskt? En havsräka i jade kanske?
Comment
-
Jung-Kee.
Håller med Lasse om att din bild inte ser ut som det som jag köper under namnet leopardskinnsagat.
Men, kolla den här länken http://www.tradera.com/auction/adelstenar/aid_18197888
Det ser ut som "min leopardskinnsagat" men kallas leopardjaspis.
Din variant påminner mer om det som jag köper under namnet Breccia-Jaspis.
"Kärt barn har mänga namn".
Comment
-
Kecke: Jag tycker att det ser ut att vara samma slags sten, bara lite olika mönstring. Det här med jaspis och agater är knepigt göra eftersom det i grund och botten är samma mineral men som skiljer sig åt i textur och bildning. Jaspis är mikrokristallina förkislingar från havsbottensediment och brukar vara väldigt orena, medan agat är mikrokristallint kiseldioxid av lite blandad tillkomst. Den vedertagna skillnaden i handeln mellan agat och jaspis är väl att agaten är lite tätare och finare i texturen än jaspisen. Är stenen spröd i ytan men en tät massa, lite kornig men ändå lerartad i brottet så är det jaspis, är den helt tät, plastig i brottet med en oljig yta så är det kalcedon, mellantingen däremellan kallas för agat. Det är så som jag har uppfattat det, men det varierar säkert beroende på vem du frågar.
Comment
-
Gul jade är väl inte så ovanligt? Såg någon kränga mängder av gula jadepärlor på Tradera för ett par månader sedan.Ursprungligen postat av 766Halsbandet påminde mig om ett i gul jade som jag inte köpte, tusan också.
Gul jade växer inte på träd, har faktist inte sett något gult sedan dess.
Dom sålde en grön jadering som tillhört någon kejsare för 7milj. för mer än ett tag sedan. Ni har inte funderat på att slipa till något kinesiskt? En havsräka i jade kanske?
Men just det där med jade är ganska intressant, eftersom riktigt bra jade är den värdefullaste stenen i ostasien förutom diamant. En riktigt smaragdgrön jadeit kostar en förmögenhet där borta! Här uppe så är det lite tal om att börja slipa och exportera aventurin till asien, men kvaliteten på stenen här uppe är ganska ojämn så vi får se om det finns tillräckligt underlag för att göra en sådan satsning.
Comment
-
Jag har sett folk kränga mycket som dom uppgett vara jade men likväl hade det inte varit.
För min del vet jag att det sedan jag såg detta halsbandet inte har sett något gult. Jag har någon liten bok också och där är det väldigt lite i gul jade så pilla fram en snusflaska i gult så jädrans.
Comment
-
Tja, med tanke på hur man definierade jade förr i världen så ska det väl inte vara så svårt...förr i världen räknades alla gröna stenar som jade i bortre orienten. Det är först för omkring hundra år sedan som man fastställer jadeit och nefrit som de "finaste" jade-varianterna. Ta en gul serpentin och du har gul jade!
Comment
-
Inte enl. mitt tycke fast det är högst personligt. Enl. ditt sätt att se så kan väl en gipsklump som är gulfärgad också vara jade.
Nej Keearen här gäller det att har ett material med hårdhet och seghet, jadeit eller nefrit, och gul någotdera är det inte så översvallande med.
Fast det finns, en gul med skiftningar i blått, snusflaska med ett underbart motiv, det är grejor det.
Comment
-
Tja, numera så är det ju oftast jadeit eller nefrit som man syftar på när man menar jade, men enligt gemmologen Richard W. Hughes så har man historiskt sett använt alla möjliga material som kunde karvas, huvudsakligen så lär definitionen på stenen ha varit "grönt, segt och bra lyster". Dessutom så finns det varianter av serpentin som går ända upp till hårdhet 5, varav en variant förekommer uppblandad med jadeit (bland andra) och kallas för maw-sit-sit och är en mycket trevlig, oftast smaragdgrön jade-sort med svarta strimmor i. Men visst, klart gul jadeit är ovanlig om man skall gå efter moderna handelsdefinitioner.
Comment
-
Jung-Kee och 766.
Visst finns det många varianter av agater och jaspis och blandningar, för att inte tala om försäljningsnamnen.
Den enda jag köpt som kallas enbart "Jaspis" är terrakottafäragd.
Angående "gul jade" så har jag 4-mm-kulor gul jade. Har ingen aning om var de kommer ifrån. (Eller om det är Jade) Dom är ju så små så jag har inte lyckats passa ihop dem med något.
Angående Aventurin.
Den gröna aventurin (en ljus variant) jag har köpt här är väldigt billig. (Vet inte heller var den kommer ifrån) Kan det löna sig att exportera? Det skall var för den gröna färgens skull då. Den kan ju var nästan lika läcker (och seg) som "Jade" (tror man kan ta Jade som som ett samlingsnamn)
Aventurinen kan ju har en hårhet upp mot 7 och vara seg dessutom.
Är aventurinen hos dej mörk?
Jag blev nog lite rörig här.
Comment
-
Hehe ingen fara, har man bara ögonen med sig så kan man läsa allt! Och det är ju knappast som att tolka gamla manuskript i kråkefotsstil här inte!
Aventurinen här uppe är särdeles vacker då den är grovkristallin och därför har ett helt annat skimmer som kan vara trollbindande vackert, dock så gör den något gnejsiga karaktären att stenen är ganska skör och svår att få rätt polering på. Den är dock vackert kromgrön och är som de bästa kromturmalinerna i färg när den är som bäst. Och gröna stenar överhuvudtaget lönar sig att exportera till Kina så länge du kan få tag på det någorlunda billigt. Även epidot går bra att sälja där.
Comment

Comment