Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Häftig sten.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Klotformade stenar är ingenting som naturen framställer så chansen är stor att det är Vi som varit framme, mitt klot har varit ett verktyg vid tillverkning.
    Någon av Stennissarna som har en aning om...
    Bifogade filer

    Comment


    • #77
      Låt oss nu inte misstro allt som är runt! Faktum är att dessa fantastiska pyritsolar är en helt naturlig bildning som återfinns i vissa kolskiffrar. Det är järnsulfidlösningar som har cirkulerat runt i berget och så småningom utkristalliserat sig på detta sätt då de bara har kunnat utvidga sig sidledes i den kompakta skiffern. De man har kunnat köpa de senaste åren kommer ifrån Illinois i USA, men det verkar som man har hittat dem i Kina också, åtminstone så säljer en del kineser dem liksom den tjockare, hjulformiga varianten.

      Vad gäller 766 sten så har jag då ingen aning om vad det kan vara, en ren gissning blir slipsten att slipa insidan på mortlar med!

      Comment


      • #78
        Kan väl bara tillägga att många kallar dessa pyritdollar också.
        Annars är det som vännen Jung_Kee säger.
        mvh

        Comment


        • #79
          Mortelteorin är fel.....Damerna här som är så kunniga vet säkert, dom har kanske haft någon nära släkting som nyttjat en sådan mer än att slå i någons skallen.

          Comment


          • #80
            Tillbaka igen från Smålandsvistelsen.
            Letade fram min sten med tigerjärn. En klump på 4,7 kg. Tigerjärn är en blandning av järnmalm, jaspis (järnkisel) och tigeröga (asbest tror att det är kryolitasbest inbakad i kvarts) Mycket vacker. Den här klumpen är planslipad på en sida. Jag sa tidigare till J_K att den inte var rolig att slipa i cab, men idag såg jag en vid ett besök på hemvägen som var cab-slipad. Men den var rätt stor så att rundningen blev inte så "tvär" varför den var otroligt bra slipad Hur har det gått för Dig J_K
            DG
            Bifogade filer

            Comment


            • #81
              Otroligt vacker sten.

              Comment


              • #82
                Ursprungligen postat av LasseC
                Tillbaka igen från Smålandsvistelsen.
                Letade fram min sten med tigerjärn. En klump på 4,7 kg. Tigerjärn är en blandning av järnmalm, jaspis (järnkisel) och tigeröga (asbest tror att det är kryolitasbest inbakad i kvarts) Mycket vacker. Den här klumpen är planslipad på en sida. Jag sa tidigare till J_K att den inte var rolig att slipa i cab, men idag såg jag en vid ett besök på hemvägen som var cab-slipad. Men den var rätt stor så att rundningen blev inte så "tvär" varför den var otroligt bra slipad Hur har det gått för Dig J_K
                DG
                Jag har inte prövat att slipa stenen ännu så det återstår att se hur det blir, men även jag tror att den gör sig bäst planslipad. Mycket snygg klump du har Lasse!

                Comment


                • #83
                  Dags att peta in en ny sten
                  Det här är mangandendriter alltså inga fossiler. Den här är inte svensk, men de finns på lite olika ställen i Sverige, Bl.a. har jag hittat en vacker i Kiruna
                  mvh DG
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #84
                    Väldigt vacker, ser ut som fraktalmönster.
                    Jag har aldrig hört talas om mangandendriter tidigare. Kan du ge en kort beskrivning?

                    Comment


                    • #85
                      Det är oftast ett manganmineral (manganit) som har kristalliserat i en miskorskopisk "spricka" Det är väl det bästa sättet som jag kan beskriva det på. Den här typen brukar vara vanliga på mässor. Den här skivan är ovanligt stor ca 45-50 cm lång. Är det lite rödbrun färg kan det ha varit något järnhaltigt mineral som kommit med, annars är det i det närmaste blåsvart.
                      Tyvärr har jag den här i Småland annars hade Du kunnat få se den, men den kommer kanske upp någon gång (om någon inte köper loss den av mig)
                      Men jag har från bl.a. Kiruna
                      DG

                      Comment


                      • #86
                        Min "stenhög" på altanen har vuxit så jag har varit tvungen att koppla in min vakthund
                        DG
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #87
                          Ursprungligen postat av LasseC
                          Min "stenhög" på altanen har vuxit så jag har varit tvungen att koppla in min vakthund
                          DG
                          Men som du gör Lasse! Vet du inte att solljus kan bleka färger, och allrahelst rosenkvarts? Hunden har ju redan blivit alldeles vit!
                          Tjusigt värre, är de svarta klumparna turmalin från Råneå?

                          Comment


                          • #88
                            Man blir imponerad av vilka strukturer naturen kan skapa. Häftigt.
                            Ser att jag inte behöver någon vakthund ännu.
                            Är det sant att sten bleks av solen?

                            Comment


                            • #89
                              Den svarta turmalinen sitter i rosenkvarts och är från Ytterhogdal.
                              Det går visst inte att få fram någon nu lär sitta i bergväggen men jag undrar om inte brottet är fredat idag eller om det är någon som köpt det De här bitarna är säkert minst 50 till 60 år gamla.
                              Jo det kan vara så att viss sten förändrar färg i ljuset. Amasonstenen från Skuleboda (tror jag det är) är inte grön när den bryts Den blir grön när den har exponerats för ljus en tid påstår man
                              Jag tror inte jag behöver vakthund för stenen heller.
                              Jaså Du tror hon har blivit så blekt i solen
                              mvh DG

                              Comment


                              • #90
                                Den här tror jag inte jag visat förut.
                                Tyvärr är den inte i mina ägor längre, men man får inte vara för jordbunden.
                                DG
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X