Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Häftig sten.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Det stämmer JK
    mvh DG

    Comment


    • #62
      Kanske dags att lägga in någon snygg sten igen
      Vad tycks om denna. Ni kan gärna gissa vad det är. Den är tung ca 30 cm lång. Kommer från Tyskland.
      Bifogade filer

      Comment


      • #63
        Hm, matrixen känner man ju igen, den får gärna någon annan gissa på, men det som sittyer ovanpå? Är det gult eller rött?

        Comment


        • #64
          Jaså Du känner igen matrixen De små kristallerna är gula.

          Comment


          • #65
            Ferrumbisulfur?

            Comment


            • #66
              Nu sätter Du mig på det hala. Kan inte riktigt placera Ditt namn. Tänk på att gubben är gammal och inte ung som Du.
              Det är kopparkis. Nå vad är då matrixen?
              mvh
              DG

              Comment


              • #67
                Bariumsulfat. Gubben är inte hälften så gammal som han vill påskina! Hur var det i Småland förresten?

                Hade visst fel, gissade på pyrit.

                Comment


                • #68
                  Kan hålla med om att det liknar pyrit. men bilden är inte så bra att man ser kristallformen. Men håll med om att det är en maffig bit. Du har rätt naturligtvis. Jag har inte varit i Småland än det blir till påsk om inget oförutsett händer.
                  mvh
                  DG

                  Comment


                  • #69
                    Ok!

                    Jovisst är det en riktigt maffig bit! Fast jag har slutat att förvänta mig annat, du verkar ha en fantastisk samling Lasse! Vore roligt om man fick tillfälle att se den någon dag. Har du samlat in stuffen (snarare bumlingen) själv?

                    Comment


                    • #70
                      Tyvärr inte. Tror att jag bytte till mig den någon gång. Det är väl inte omöjligt att få se min samling Den är inte så märkvärdig, men jag har väl ett par praktbitar.

                      Lägger ut en till
                      Också ca 30 cm och tung. Bilden ljuger i färg Den är svart men glansen gör ju att det speglas i ytan.
                      Håll till godo
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #71
                        Ytterligare en var det ja...hematit? Jag har ett block av motsvarande storlek och troligtvis även samma tyngd, men inte långt när lika praktfull ehuru den bara är massiv och kornig!

                        Comment


                        • #72
                          Den här kommer från Cumberland. Bytte till mig den i en affär när vi var där för en massa år sedan.
                          mvh

                          Comment


                          • #73
                            Jag lägger väl in en sista innan jag går och lägger mig.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #74
                              Den blev lite för stor på bilden. Den är ca 10 cm i diam.
                              mvh
                              DG

                              Comment


                              • #75
                                Kan du berätta mer om den här?

                                Comment

                                Working...
                                X