Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Häftig sten.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Ja visst är den maffig, har aldrig sett en sådan heller förut.

    Comment


    • #47
      Tjusiga bitar! Kan kopparna komma ifrån Mexico? Har ett vagt minne av att gediget koppar främst återfinns i öknar. Fast i och för sig så är det ju kristallint koppar det är frågan om här, koppargruvorna i Mexico eller Bolivia?

      Den övre biten ser väl ut att vara någon slags breccia?

      Comment


      • #48
        Kan vara det men jag har förlagt den medföljande lappen. Hade ett antal små bitar också och hoppas jag har kver någon med identifikationslapp.

        Comment


        • #49
          Lägger in en bild på en helt vanlig sten som jag tycker naturen skapat lite speciell. Den är ca 6x5 cm.
          Bifogade filer

          Comment


          • #50
            Det är nog en brecia som Du hittat Det är förmodligen kvarts det vita. Kan också vara kalksten. Allt tycks ha blivit vattenslipat.

            Lägger in en bild på en "boll"
            Fortsättning följer.
            Bifogade filer

            Comment


            • #51
              Tjusig, är den ifrån Mexico? Minns inte riktigt varifrån de här kommer, trots att jag har en själv, fast min har jag knäckt.

              Comment


              • #52
                Lasse.
                Jag såg liknande klot (15-20 cm i diameter)) på Geo City för en del år sedan. Man fick dem knäckta på plats. Jättefina kristaller inuti.
                Jag var tyvärr för snål för att köpa ett då.

                Det vita i min sten är mjukare än resten. Tyder detta på någon typ av kalksten?
                Den är vattenslipad av naturen men jag har smygpolerat den lite.

                Comment


                • #53
                  Lägger in en bild på min favoritsten, Flinta.
                  Här har naturen varit generös och redan borrat hålen.
                  Den övre kanske inte bör hängas om halsen (väger 8 hg)
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #54
                    Jag tror att den är från Mexico men det finns från en del andra länder också.
                    Här är fortsättningen men bilden är dålig.
                    Små bergkristaller med lite svag färgning men det roliga är calcitkristallerna som höll trots att den knäcktes mitt i dessa.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #55
                      Ursprungligen postat av LasseC
                      Jag tror att den är från Mexico men det finns från en del andra länder också.
                      Här är fortsättningen men bilden är dålig.
                      Små bergkristaller med lite svag färgning men det roliga är calcitkristallerna som höll trots att den knäcktes mitt i dessa.
                      Snyggt knäckt! Hur gjorde du för att få ett så fint snitt? När jag knäckte min för en herrans massa år sedan så gick den i flera bitar *var bara tio år då så jag drämde till med släggan hehe* Min var helt full av calcit så jag bände bort dem med en skruvmejsel...dumt inser man idag!

                      Comment


                      • #56
                        Jag har också en sten, det är nog hornblände eller vad det heter. Sten är kul, sten kul!
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #57
                          Ja sådana stenar gillar vi Svear, en riktig Skånedödare, eller kanske var
                          det en snapphane som fick stå ivägen engång i tiden för den.

                          Ser du om det finns några rester eller spår på den 766, man skulle kunna
                          göra en Dna-analys på den?

                          Comment


                          • #58
                            Jag vill inte påstå att du är klok som en pudel AF, men nästan.
                            Faktum är att det är en förstenad testikel från den nu utdöda nordskånska elefanten Snablis Inkubikus, dessa levde för ungefär 90milj. år sedan på gränsmarkerna mellan Skåna och Småland.

                            Comment


                            • #59
                              Jung Kee Det är Rolf Tärnås från Göteborg som har knäckt den Han knäcker dem med ett verktyg som rörmokarna använder till gjutjärnsrör. Blir jättebra knäckta. Det är en kjedja med vassa hjul som knäcker det hela.
                              Jag förmodar att Du känner Rolf.

                              Comment


                              • #60
                                Åhå, på så vis, jo jag är bekant med Rolf. Jag antar att du köpte ditt klot av honom också eftersom han knäckte det åt dig? I så fall kan jag garantera att ditt klot är ifrån Mexico då de med högsta sannolikhet kommer från samma ställe eftersom även jag köpte mitt klot av honom.

                                Comment

                                Working...
                                X