Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Skultuna - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skultuna

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Barbara serien

    En försilvrad flasköppnare från Skultuna av arkitekten Thomas Sandell fick följa med hem. 11 x 5,7 cm och hela 328 g. Det är svårt att fotografera som i en spegel...... Lilla bilden är taket i köket och den stora utomhus med molnflak (men tyvärr också mina fingrar och kameran).
    Bifogade filer

    Comment


    • #62
      Ett lock till vad?

      Skultuna med två slash, 5 sekunder (inte 4 som Magnus Uggla sjunger om) eller kanske verktum? Jag vet inte men diametern är 13,9 cm och det är förtent på undersidan. Någon som vet?
      Bifogade filer

      Comment


      • #63
        Hej Lars M

        Jag instämmer i frågan - till vad? Jag kan
        tro att locket hör ihop med en mässingskastrull.
        Men är locket samtida med kopparkastruller eller är
        det lite senare? Jag har en liten kastrull där botten
        är mässing.

        Kan det vara så att mässingskastruller kom på modet
        efter "besväret" med gamla kopparkastruller?
        Sedan för säkerhets skull lade de till förtenningen....

        Hälsar
        Staffan

        Comment


        • #64
          Hej Staffan!
          Tack för dina synpunkter. Volymmått var ju förr kanna (K) och senare liter (L) men längdmått var förr i bl a tum. Varför ett längdmått på ett lock??

          Comment


          • #65
            Utformningen av stämpeln stämmer inte med gammal Skultuna. Det är ju också maskingjorda nitar även om det borde ha förekommit alla fall under tidigt 1900-tal. Men som jag aldrig sett den här stämpel förrut och den mest liknar moderna stämplar tror jag att den är ännu senare.

            Comment


            • #66
              Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
              Hej Staffan!
              Tack för dina synpunkter. Volymmått var ju förr kanna (K) och senare liter (L) men längdmått var förr i bl a tum. Varför ett längdmått på ett lock??
              Lockets diameter naturligtvis. Vad annars?

              Comment


              • #67
                Tack FBQ och Fahlis!
                Nu har jag hittat en gammal tråd http://precisensan.com/antikforum/sh...-Skultuna-bruk
                och en rak Skultuna utan krona skulle vara från tiden 1825 - 1870. Kan det vara så att man angav volym på kastrullen och diameter på locket?
                PS Längst upp på kanten finns ett litet hål för ventilation. DS

                Comment


                • #68
                  Rak Skultuna är en gammal stämpel (exakta dateringar varierar mellan olika källor och jag tror de är gissningar), men den ser inte ut så här. Jag kan lägga upp några varianter men ser att det redan finns några i början av den här tråden.

                  Comment


                  • #69
                    Nu har jag tittat igenom tråden och sett två saker till med samma stämpel - kännetecknade är att de inte har de ålderstecken de borde ha. Jag tror det handlar om förfalskningar. Möjligen handlar det om vissa föremål i slutet av 1800-talet som stämplats med en enklare stämpel som inte dokumenterats.
                    Last edited by FBQ; 2017-07-11, 18:43.

                    Comment


                    • #70
                      Alla gamla saker jag sett med rakstämpel har en avlång stämpel där bakgrunden är nedsänkt och namnet upphöjd. De äldre med S:B stämpeln har också en sådan stämpel. Visar stämpel från en kattskål, en kruka och en bunke.Click image for larger version

Name:	20170711_191225.jpg
Views:	1
Size:	31,0 KB
ID:	565816Click image for larger version

Name:	20170711_191114.jpg
Views:	1
Size:	49,1 KB
ID:	565817Click image for larger version

Name:	20170711_123453.jpg
Views:	1
Size:	68,2 KB
ID:	565818

                      Comment


                      • #71
                        Hej, inlägg 4 i bifogad tråd motsäger detta.

                        Comment


                        • #72
                          Ja, förlåt mig, men jag är skeptisk till den krukan. Tycker inte alls att den ger känsla av ålder. Senare visar du ett inlägg där du visar nitarna på hanken, de är uppenbarligen maskingjorda nitar. Som du själv noterar så syns ju en tydlig skillnad mot krukan som Kaptenen visade.

                          Jag tror inte att den heller är gammal. Det är möjligt att jag har fel.

                          Comment


                          • #73
                            Proveniensen som fanns inuti krukan är Du också skeptisk till förstår jag..............

                            Comment


                            • #74
                              Den hade jag inte sett. Det är givetvis möjligt att det är något lurt med dokumentationen, men visst, det talar ju för att den är gammal.

                              Jag tror i så fall att det fortfarande handlar om en senare stämpel - sent 1800-tal eller tidigt 1900-tal, som inte är samtida med den med Skultuna inom ram.

                              Comment


                              • #75
                                Tycker nog att Du är liiiiite väl skeptisk nu, men det är ju upp till Dig.
                                Proveniensen pekar helt otvetydigt mot att spannen är från tiden runt
                                1850, men Du tror alltså att den är stämplad 50-år senare..............

                                Comment

                                Working...
                                X